Hopp til innhald

MSB103 Forbrukeradferd

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Kurset er laget for å gjøre studentene i stand til å forstå hvorfor folk kjøper det de kjøper, og hva som påvirker forbruket deres. Forbruk er så utbredt at vi ofte ikke er klar over dets betydning for å forme livene våre. Dette kurset tar i bruk en sosialpsykologisk tilnærming til forbrukeratferd og, med eksempler fra casestudier fra markedsføringspraksis og forbrukerforskning, utforsker den potensielt komplementære opplevelsen til den enkelte forbruker, forbrukskulturer og markedsføringsaktivitet.

Kurset dekker følgende emner:

• Mennesker som forbrukere: Fremvekst og utvikling av forbrukersamfunn og kultur.

• Forbrukerbeslutninger: Velge og konsumere produkter.

• modeller for forbrukeratferd.

• Oppfatninger, læring og erkjennelse.

• Motivasjon, personlighet, livsstil og verdier.

• Selvet, selvbildet og utvidet selv.

• Holdning og overbevisende kommunikasjon.

• Påvirkning av inntekt og sosial klasse.

• Familie, gruppe, sosiale og sosiale medier påvirkninger.

• Etisk og grønn forbrukerisme

• Kulturens innflytelse på forbrukeratferd og subkulturelle forbruk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført kurs skal studenten:

• har avansert kunnskap innen markedsføring og spesialisert innsikt i forbruk i samfunnet, prosesser for innovasjonsadopsjon og relatert forbrukeratferd.

• kan anvende forbrukerteori på nye områder innen markedsføring og økonomi.

• har grundig kunnskap om faktorer som påvirker forbrukeratferd i ulike saker, sammenhenger og settinger.

• kan analysere markedsinnovasjonsproblemer ut fra forbrukeratferdens historie, tradisjoner, særpreg og plass i samfunnet.

ferdigheter

Etter fullført kurs skal studenten:

• kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder til forbrukerdata og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter.

• kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger i feltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger.

• har en solid forståelse av den sentrale betydningen av forbrukeratferd for bedrifter, markedsføringsfolk og markedsinnovatører.

• kan bruke relevante metoder for forskning og vitenskapelig utviklingsarbeid på en selvstendig måte.

• kan gjennomføre et selvstendig, begrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under tilsyn og i henhold til gjeldende normer for forskningsetikk i forbrukeratferd.

Generell kompetanse

Etter fullført emne vil studenten kunne:

• anvende gjeldende tenkning i forbrukeratferd.

• gi råd og råd om implikasjonene av markedsføringstaktikker i en gitt forbrukerstudiekontekst.

• analysere relevante akademiske, faglige og forskningsetiske problemstillinger

• kommunisere omfattende selvstendig arbeid og beherske språk og terminologi innen forbrukerforskningsfeltet.

• kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på feltet, både med spesialister og allmennheten.

• bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen Kritisk forbrukerteori og forbrukeratferd.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Studentene skal ha grunnleggende kunnskaper om markedsføring, dokumentert ved å bestå et markedsføringsintroduksjonskurs på bachelorstudiet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsformen på kurset er en kombinasjon av forelesninger, problemløsning, diskusjoner av artikler/cases og øvelser i klassen. Studentene forventes å delta i individuelle og teampresentasjoner av kurslitteratur, diskusjon om casestudier/artikler og seminar.

En semesteroppgave skal skrives i grupper på maksimalt tre, som utgjør 60 % av karakteren. Et forslag som skisserer ideene til oppgaven bør sendes inn like etter at kurset begynner og diskuteres med instruktøren før videre. Den gruppeforfattede forskningsoppgaven bør ta sikte på å bli sendt til en konferanse eller et tidsskrift etter fullføring. Artikkelen kan ta et kritisk blikk på "en" teori, eller teorier, og utviklingen derav, litteraturen og applikasjonene som har vokst ut av den, og dens samtidsgyldighet, men studentene kan utvikle sine egne ideer. Det vil bli holdt regelmessige seminarer for diskusjoner om fremdriften til oppgavene. Presentasjoner av papirforslag og diskusjoner om trinnvis fremgang på papirer anbefales på det sterkeste under seminarøkter, slik at ideer kan deles og nye perspektiver læres av alle.

En individuell avsluttende skoleeksamen avholdes ved kursslutt som vil telle 40 % for resten av karakteren. Kurset gjennomføres på engelsk, og alle kurs og eksamener skal leveres på engelsk.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene vil få i oppdrag å lese en rekke vitenskapelige artikler i løpet av kurset. De vil bli pålagt å sende inn å levere en kritisk gjennomgang av en artikkel fra ulike temaområder, og en muntlig presentasjon. Gjennomgangen og presentasjon bør gjøres i grupper på maksimalt tre, med karakteren godkjent/ikke godkjent. Godkjenning av arbeidskrav er en forutsetning for å gå opp til avsluttende eksamen.

Vurderingsform

1. Individuell skriftlig eksamen 5 timer - 40 %

2. Oppgave i grupper på 2 - 3 studenter - 60 %

Karakterskalaen A-F

Hjelpemidler ved eksamen

1. Ingen hjelpemiddel

2. Alle fysiske trykte og skriftlige hjelpemiddel

Mer om hjelpemidler