Hopp til innhald

PSHR003 Kommunikasjon, samhandling og konfliktforståelse

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Relasjon og samspill mellom mennesker er sentralt i forståelse av psykiske lidelser og rusproblemer og for å bidra til bedringsprosesser. Dette emnet har derfor fokus på praktiske kommunikasjonsferdigheter relatert til relasjon, kontakt og samhandling mellom psykisk helsearbeider og personer med psykisk lidelse og/eller rusproblemer. Teori, modeller og praktisk tilnærming og ferdigheter i forhold til kommunikasjon, samt kunnskap om konflikter og løsning av konflikter blir belyst.

  • Kommunikasjons- og samhandlingsteori knyttet til psykiske lidelser, rusarbeid og traumatisering
  • Makt/avmakt, autonomi, motivasjon, pasient- og brukermedvirkning
  • Tverrkulturell kommunikasjon, migrasjon og tolk
  • Konfliktforståelse og konflikthåndtering
  • Biologiske, farmakologiske og toksikologiske aspekter med rusmisbruk
  • Medikamentell behandling av psykiske lidelser
  • Medvirkning og innflytelse
  • Bedringsprosesser

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsprosesser.
  • har avansert kunnskap om relasjonens betydning for psykisk helse- og rusarbeid.
  • har inngående kunnskap om hvordan ulike former for kommunikasjon kan innvirke på relasjoner, samarbeid, samhandling og bedringsprosesser.
  • har inngående kunnskap om konfliktforståelse og konfliktløsning

Ferdigheter: Studenten…

  • kan anvende relevante tilnærminger i kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og i samarbeid med andre profesjonelle.
  • kan analysere og bruke anerkjent relevant kunnskap om kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning i møtet med personer med psykisk lidelse og/eller rusproblemer, pårørende og medarbeidere.

Generell kompetanse: Studenten…

  • reflektere kritisk over egen kommunikasjon og samhandling·kan se og formidle betydningen av å etablere gode og konstruktive relasjoner i utøvelsen av psykisk helse- og rusarbeid.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Alle forutgående emner.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Praktiske øvelser
  • gruppeveiledning

En stor del av teoriundervisningen vil være utdypende og klinisk orientert, og inkludere faglige diskusjoner og bidra til heving av den analytiske og kritiske kompetansen. Kun egenstudier vil derfor ikke gi et tilstrekkelig kunnskapstilfang, og det vil derfor være nødvendig med tilstedeværelse i undervisningen. Krav om tilstedeværelse markeres i timeplanen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. En individuell skriftlig oppgave (arbeidskrav).Omfang, inntil 2 000 ord.
  2. Prosjektplan og prosjektrapport (rapport kan også leveres våren ved 7 uker praksis da)
  3. 80 % tilstedeværelse i studentaktiv undervisning

Vurderingsform

Oppgave Skriftlig gruppeoppgave. Antall ord, inntil 3000 ord.

Vurderingsuttrykk Bestått/ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått eksamen må gruppen skrive en ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • PSYK6103 - Utvikling og utøving av psykisk helsearbeid: Kommunikasjon, samhandling og konfliktløysing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng