Hopp til innhald

PSHR004 Praksisemne; utøvelse av klinisk psykososialt og rusrelatert arbeid

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Undervisningssemester: 3 for brukerrettet prosjektarbeid. 4 for klinisk praksisutøvelse på sted der studenten ikke er eller har vært ansatt tidligere. Ferdighetstrening alle.

Utøvelse av klinisk psykososialt og rusrelatert arbeid er en integrert del av videreutdanningen i psykisk helsearbeid. Med utgangspunkt i egen profesjonskompetanse skal studenten i praksisstudiet utvikle sine kunnskaper, forståelse og ferdigheter i psykisk helsearbeid. Sentralt i praksisstudiet er det å utvikle og praktisere sin relasjonskompetanse og sine ferdigheter til god samhandling med pasienter/brukere, pårørende og andre yrkesutøvere. I praksis skal studentene ved hjelp av veiledning ha faglig delansvar for den planlagte terapeutiske kontakten.

Praksisemnet avvikles i en periode tilsvarende 9 uker og utgjør totalt 270 timer. Praksis defineres i Rammeplan og forskrift for videreutdanning i psykisk helsearbeid (2005) som «praksisstudier/brukerrettet prosjektpraksis og ferdighetstrening».

2 uker/ca. 60 timer av til sammen 9 uker avsatt til praksis defineres som ferdighetstrening og vil foregå i samlingsukene. Dette er undervisning som har form av praktiske øvelser, i hovedsak kommunikasjonsøvelser i form av rollespill og praktiske øvelser under instruksjon/veiledning, og/eller der studentene gir hverandre tilbakemeldinger på ulike øvelser initiert av underviser. Det kan være bruk av ulike digitale verktøy for å illustrere situasjoner og for å gjøre opptak av situasjoner som vises, fremlegges og diskuteres i ettertid.

3 uker kan gjennomføres på egen arbeidsplass dersom arbeidsplassen tilsvarer arbeidsområder i spesialisthelsetjenesten eller i kommunale tjenester, hvor profesjonsutøvelse innen psykisk helse/rusproblematikk er sentralt. Kriteriet for å kunne avlegge deler av praksis på egen arbeidsplass er at det gjennomføres et avgrenset prosjektarbeid i tredje semester som innbefatter deltagelse fra pasienter/brukere og der dette dokumenteres med en egen rapport. Et eget dokument beskriver gjennomføringen av dette. Dersom dette ikke er mulig må praksisen gjennomføres på eksternt praksissted i tillegg til de 4 ukene som ellers er satt av til dette.

For øvrig er det krav om at minst 4 uker av praksisperioden avvikles på et sted der studenten ikke har vært eller er ansatt, og der profesjonsutøvelse innen psykisk helse/rusproblematikk er sentralt. Utdanningen sine praksisplasser vil være knyttet til arbeidsområder der psykisk lidelse, psykisk helsearbeid, rusproblematikk og helsesvikt står sentralt. Utdanningen kan ha praksisplasser både i spesialisthelsetjenesten, i kommunale og i private tjenester. Studenten skal samhandle direkte med mennesker som har eller står i fare for å utvikle psykiske lidelser. Den enkelte student sitt læringsbehov og de rammer som utdanningen gir, er styrende for tildeling av praksisplass. Student, praksisveileder og kontaktlærer skal møtes ansikt til ansikt to ganger (begynnelse og slutt) i løpet av praksisperioden. Studentene skal i praksisstudiene anvende og videreutvikle sin relasjonskompetanse i møte med pasienter/brukere og samarbeidspartnere innen en tildelt praksisplass. Et eget dokument beskriver gjennomføringen av dette.

Innhold:

  • Kommunikasjon og samhandling med enkeltpasienter/-brukere, familier, grupper og nettverk
  • Relasjon som basis for omsorg, hjelp og behandling i utøvelsen av psykisk helse- og rusarbeid
  • Begrunnelse for og konsekvenser av ulike handlingsvalg og tiltak
  • Etiske dilemma knyttet til utøvelse av psykisk helse- og rusarbeid
  • Pårørende- /nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • Rus og psykisk lidelse
  • Intervensjon i forhold til ulike problemområder/lidelser/psykososiale problem
  • Migrasjon og psykisk helse
  • Medikamentell behandling av psykiske lidelser
  • Faglig fordypning innen valgt tema

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten...

  • har inngående kunnskap om kommunikasjon og relasjoner sin innvirkning på og forutsetninger for bedringsprosesser i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusproblematikk.
  • avansert kunnskap om metoder/intervensjoner for å utvikle terapeutisk relasjon til mennesker med psykisk lidelse.

Ferdigheter: Studenten...

  • kan utøve ulike former for kommunikasjon, terapeutisk tilnærming og praktisk hjelp/tiltak og støtte relatert til og tilpasset bruker/pasients situasjon og behov.
  • kan utøve kommunikasjon og samhandling knyttet til tvangs- og konfliktsituasjoner og analysere etiske dilemma knyttet til profesjonsutøvelsen.
  • kan utøve relasjonskompetanse i arbeid med individ, gruppe, familie og lokalsamfunn.
  • deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid der det er aktuelt og relevant.
  • setter seg inn i hvordan psykisk lidelse oppleves og hvilke konsekvenser det kan medføre i menneskers dagligliv.
  • tar initiativ til og bidrar til forpliktende samarbeid med brukere/pasienter og fagpersoner.

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan anvende sin relasjonskompetanse på en etisk reflektert måte i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusproblematikk og deres pårørende.
  • kan veilede og dele kunnskap i utøvelsen av psykisk helse- og rusarbeid i tråd med de profesjonelle retningslinjer som til enhver tid foreligger.
  • kan reflektere over egen rolle og fagutøvelse basert på medvirkning og samhandling med brukere/pasienter, pårørende og andre fagpersoner.

Krav til forkunnskaper

PSHR001, PSHR002 OG PSHR003

Undervisnings- og læringsformer

  • Praksisutøvelse under veiledning
  • Brukerrettet prosjektarbeid
  • Ferdighetstrening

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk tilstedeværelse tilsvarende 90 %.

Vurderingsform

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.

Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis ( 3 uker + 4 uker) som inkluderer om læringsutbyttene er oppfylt. Praksisrapport fra begge praksisperiodene inngår i den endelige vurderingen av emnet. I vurderingen inngår også krav om 90 % tilstedeværelse.

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbytte og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvvegs i den andre praksisperioden skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler