Klart for fase 2 av «Sikkerhetskultur i grønne maritime næringer»

Forskergruppen i prosjektet forbereder nå oppstart av forskning på strategisk ledelse, og vekting av HMS og sikkerhet i prosessene med tildeling av konsesjon for havvind.

Helt konkret skal de se på hvordan bedrifter samarbeider, danner konsortier, og konkurrerer for å vinne konsesjoner i havvindnæringen, med fokus på Utsira Nord.

Kriteriene for konsesjonsutlysningen for Utsira Nord er satt av Olje og Energidepartement. Det er verdt å merke seg at disse kvalitative kriteriene tvinger konsortiene til å tenke mye "større" om verdiskaping. De må redegjøre for hvordan de vil ivareta økonomiske, sikkerhetsmessige, og miljømessige hensyn, samt hvordan de vil skape for verdier for regionen gjennom utbyggingen. Prosjektgruppen ønsker å utvikle kunnskap om hvordan dette gjøres i praksis.

Les mer om prosjektet her

Sikkerhet i en brytningstid

Det er viktig å ha fokus på sikkerhet – også i den pågående grønne omstillingen i maritim næring, understreker fungerende prosjektleder Kristoffer Fagervoll Sortland.

- Nye teknologier, samt produksjon og bruk av nye energiformer medfører nye og ukjente risikoelementer som det er viktig å ha fokus på. I næringen satses det stort på innovasjon, utvikling og skalering som er drevet av krav og mål om utslippsreduksjoner. Likevel er det viktig at denne utviklingen skjer på en trygg sikker måte med minst mulig negative konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet, sier han.

Foto fra oppstartsmøtet til prosjektet i august 2022: Fra venstre Andrés Franklin Olivares Lopez, Vedrana Jez, Kjersti Melberg, Liv Reidun Grimstvedt, Tone Merete Brekke og Simon Norheim Colclough.

Første stipendiat er på plass

I høst ansatte prosjektet også sin første stipendiat, Liina Sangolt, gjennom delprosjektet i Institutt for maskin og marinfag. Arbeidet hennes vil i første omgang dreie seg om teknologiutvikling med fokus på variabel kraft til hydrogenproduksjon før sikkerhetsperspektivet kommer mer inn i bildet senere.

- Gjennom dette delprosjektet skal Sangolt se på tekniske muligheter og sikkerhetsutfordringer forbundet med produksjon av hydrogen fra havvind. Her er det etablert et godt samarbeid med den lokale kraftprodusenten SKL rundt tilgang på data om vannkraft og hydrogenproduksjon, sier Sortland og legger til at progresjonen i prosjektet oppfyller Ulla-Førre-fondets forventinger.

- Vi fikk i mars godkjent den første årsrapporten av Ulla-Førrefondet. Dette er en bekreftelse på at prosjektet har god framdrift og at vi leverer i henhold til prosjektbeskrivelsen og kontrakten med Ulla-Førrefondet.

Gode synergier

I tillegg til stipendiatprosjektet innen hydrogen, er ansettelse av prosjektets andre stipendiat nå fullført. Denne stipendiaten er tilhørende Institutt for maritime studier og vil arbeider med tverrfaglig samarbeid innen maritim næring. Fokuset fremover er å videreutvikle prosjektorganisasjonen og inkludere den nyeste stipendiaten i aktivitetene.

- Vi ønsker videre å dra nytte av det tverrfaglige i dette prosjektet ved å få til mer samarbeid på tvers av involverte fagmiljøer, og at forskning og utvikling i prosjektet skal bidra til å videreutvikle utdanningene ved campus Haugesund.

I utgangspunktet var det planlagt å ha en stilling som fagleder for hele prosjektet, men denne fordeles nå på fem interne ressurser. Disse er i hovedsak tilhørende Institutt for økonomi og administrasjon og fungerer som en større forskergruppe med et eget delprosjekt.

- Vi mener at dette har gitt gode synergier for prosjektet ved at det bygges et større forskermiljø og at vi dermed enklere kan bidra til ambisjonen om å styrke forskning og utdanning ved HVL i Haugesund, sier Sortland.