Akademisk dugnad for kunstnerisk bærekraft 

Dosent Mette Bøe Lyngstad (Høgskulen på Vestlandet), viserektor Rikke Gürgens Gjærum (UiT), og professor Lise Hovik (Dronning Mauds Minde Høgskole) har i tre år ledet en global dugnad for bærekraftarbeid gjennom kunsten.

De er alle tre kunstbaserte forskere med lang felterfaring og forankring i drama/teaterfaget.  

De opplever å ha et etisk ansvar, men også en plikt og en mulighet til å utforske ulike handlingsalternativer for noen av våre største samfunnsutfordringer gjennom kunstneriske og pedagogiske perspektiver, for teknologien alene kan ikke forbygge en global katastrofe. 

– Klimaendringer debatteres - skeptikerne og aktivistene beveger på seg. Og vi som forskere, kunstnere og pedagoger må på banen, for å finne nye innganger til bærekraft som mobiliserer flere mennesker til handling, sier Mette Bøe Lyngstad, dosent ved Høgskulen på Vestlandet.

Å skape endring med kunsten

Viserektor ved UiT, Rikke Gürgens Gjærum, påpeker at vi som ansatte på universitetene kan bidra med fakta, kunnskap og erfaring med pedagogiske og kunstneriske prosjekter som kan bidra til å skape en bedre verden.

– Det er en ny geopolitisk situasjon. Vi opplever krig i Europa, kamp om korn og frykt for matvaremangel. Vi registrer tap av biologisk mangfold, og klimaet endres kjappere enn vi kunne forestille oss, sier hun. 

Professor Lise Hovik fra Dronning Mauds Minde Høgskole fremhever at vi lever i en historisk tid der mennesket som art er i ferd med å ødelegge og utrydde sitt eget naturlige livsgrunnlag.

– Jeg har troen på kunstens vei kan skape endring, sier hun.    

Global dugnad for bærekraft

Som redaktører for temanummeret «Aesthetics & Ethics:  Arts education as a catalyst for sustainable development”  i Nordic Journal of Art and Research har de utfordret kunstfaglige miljøer ved å invitere til analyse og refleksjon rundt egne kunstprosjekter innenfor rammen av FN´s 17 bærekraftmål.  

Lyngstad og Gürgens var initiativtagere til den globale dugnaden, og Lyngstad har vært administrativ leder for hele prosessen med å samle inn et konglomerat av bidrag fra ulike kontinenter og et mangfold av miljøer og tematikker. Lyngstad og Gjærum inviterte med seg Hovik for å styrke redaktørteamets kunstneriske profil og for sammen å dra det globale lasset i land. 

Ideen var å publisere 17 bidrag som kunne dekke de 17 bærekraftmålene. De endte med hele 23 bidrag totalt med vitenskapelige artikler og kunstneriske prosjekter i et temanummer.

Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no) [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)

Forfattere fra 15 land

Temanummeret har med  forfattere fra totalt 15 land: Australia, Brasil, Canada, Danmark, Finland, Tyskland, India, Kurdistan, New Zealand, Norge, Portugal, Sør-Afrika, Spania, Sverige og  England.

Bærekraftsmålene er verdens arbeidsplan for å utrydde fattigdom, stoppe klimaendringer og hindre ytterligere tap av biologisk mangfold, og angår derfor alle – også undervisere og forskere innen kunstfag.   

Dette temanummeret er i seg selv et uttrykk for bærekraftmål nummer 17 - et samarbeid for å nå målene. For å lykkes med bærekraftmålene oppfordrer FN til nye og sterke partnerskap på tvers av land, kontinenter og sektorer. Temanummeret har som mål å styrke globale partnerskap for bærekraftig utvikling mellom flere interessenter som kan mobilisere og dele kunnskap for å bidra til å nå bærekraftsmålene.   

– Kunstfagmiljøet kan i fellesskap skape en endring ved å utforske kunst som katalysator for bærekraft og mobilisere både kolleger og studenter til handling, sier Lyngstad. 

Artikler med HVL-forskere: 

Gjærum, R. G., Lyngstad, M. B., & Hovik, L. (2023). Introduction: Co-creating a catalyst for sustainable development | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no)

Janne Robberstad - Western Norway University of Applied Sciences og Randi Veiteberg Kvellestad. Embodied eco-embroidery: Creative craftsmanship in sustainable STEAM-education | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no) Oslo.Metropolitan University of Oslo 

Torill Vist, ‘We cannot afford outsiderness’: Inclusion, sustainable development and arts education | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no) Oslo.Metropolitan, University of Oslo and Kari Mette Holdhus, Western Norway University of Applied Sciences

Mette Bøe Lyngstad, A window of opportunities: Composing a relational space for living and telling sustainable stories to live by | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no) Western Norway University of Applied Sciences og Bodil H. Blix, UiT/ Western Norway University of Applied Sciences.