Lars Coenen er blant verdens mest siterte forskere

For andre år på rad er HVL-professor Lars Coenen på den prestisjefylte lista over verdens mest siterte forskere.

Det er Clarivate som står bak den årlige oversikten. Den tar utgangspunkt i de mest siterte artiklene fra Web of Science, et forskningsverktøy som gir data om siteringer i vitenskapelige artikler. Coenen er en av 23 norske forskere som har nådd opp på listen.

– Å vite at andre forskere bygger videre på ens egen forskning er en anerkjennelse og gir mye energi. Det viser at forskningen på grønn omstilling som jeg og mine medforfattere og kollegaer ved Mohnsenteret driver med kan kombinere sterk samfunnsrelevans med akademisk eksellense, kommenterer han.

Internasjonalt anerkjent

Lars Coenen er internasjonalt anerkjent for sitt arbeid med bærekraftig omstilling i samfunnet. Spesielt har han forsket på hvilken betydning regionale forhold har for grønne omstillinger, og på hvordan industrien kan omstille seg uten å miste arbeidsplasser.

I år er han på listen over de mest siterte forskerene i kategorien samfunnsvitenskap sammen med fem andre norske forskere. Han er glad for å vere blant verdens mest siterte for andre år på rad.

– Det er kult at det ikke bare var en engangsforeteelse. Det viser at forskningen holder seg, legger han til.

Coenen er ansatt som professor i innovasjon og bærekraftig omstilling og er en del av en større forskningsgruppe ved Mohnsenteret som jobber med denne tematikken. Han er også involvert i det tverrfakultære doktorgradsprogrammet i  Ansvarlig innovasjon og regional utvikling ved HVL.

Totalt er det vel 6600 forskere fra mer enn 70 land på listen for 2021.

Her finner du Lars Coenen sin profil i Publons.