Nye forskningsmidler til HVL for å studere inngangsporten til helse- og omsorgstjenestene i kommunene

Et økende antall eldre fører til et sterkt press på de kommunale omsorgstjenestene. Nå skal forskere ved Høgskulen på Vestlandet studere hvilke vurderinger kommunene gjør når de får en søknad om helse- og omsorgstjenester.

Forskerne skal og undersøke om det er noen modeller for tildeling av tjenester som er bedre enn andre.

Prosjektet heter «Early intervention in long-term care: new model for tailored initial efforts and allocating of services» og er ledet av professor Oddvar Førland ved Senter for omsorgsforskning, Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Forrige uke ble prosjektet tildelt 16 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

- Jeg er veldig glad for tildelingen og gleder meg til å starte opp prosjektet. Vårt mål er å utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som samfunnet trenger for å møte utfordringene i helse- og omsorgssektoren framover, sier prosjektleder Oddvar Førland.

- Tildelingen er et bevis på det sterke forskningsmiljøet høgskulen har på helse- og omsorgstjenester ved Senter for omsorgsforskning, sier dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitskap Randi Skår.

- Prosjektet vil gi viktig kunnskap om tildeling av helse- og omsorgstjenester til befolkningen, og er helt i tråd med høgskulen sin strategi om å bidra til forskning av høy kvalitet for å forstå og løse samfunnsutfordringer, fortsetter Skår.

Forskerne skal studere den første fasen etter at kommunen har mottatt en søknad om helse- og omsorgstjenester. Disse søknadene kan komme direkte fra dem som søker om bistand (oftest eldre), eller via pårørende, fastlege, sykehus eller annen institusjon. Deretter blir søkerne vurdert av kommunens tildelingskontor før det fattes et kommunalt vedtak.

Skal sammenligne nye og gamle modeller for tildeling av tjenester

De siste årene har noen kommuner prøvd ut nye modeller med tverrfaglige vurderingsteam før vedtak gjøres. Vurderingsteamet gir tjenester til brukerne i 1-4 uker samtidig som de kartlegger og vurderer behovet hos den som har søkt. Når de er ferdige med vurderingen gjøres vedtak om tildeling av eventuelle tjenester.

- I prosjektet skal vi sammenligne de tradisjonelle og nye måtene å gå fram på for å vurdere behovet og tildele tjenester. Vi skal forske på de økonomiske konsekvensene for kommunene, konsekvensene for søkerne og deres pårørende og konsekvensene for de ansatte. I tillegg skal vi sammenligne modellene for vurdering og tildeling av tjenester i de nordiske landene, sier Førland.

Bruker en tredjedel av budsjettet på omsorgstjenester

I gjennomsnitt bruker kommunene 1/3 del av sine årlige budsjetter på hjemmetjenester og sykehjem. Sammen med skole og barnehage er omsorgssektoren den største kommunale enkeltsektoren.

Med knapphet på ressurser er kommunene opptatt av prioritering og målretting i tildelingen av tjenester. Det er i Norge rundt 200 000 brukere av hjemmetjenester og 40 000 beboere på sykehjem. For brukerne er disse tjenestene helt avgjørende for helse, hverdagsliv og livskvalitet og for familiene er tjenestene avgjørende for blant annet arbeidslivsdeltakelse og velferd.

- Inngangsporten til disse tjenestene utgjør en særlig viktig og kritisk fase både for brukerne og kommunene, men den er lite studert. Det er viktig å få mer kunnskap som kan komme kommunene og brukerne til nytte og sikre en bærekraftig tjeneste for begge parter, sier Førland.

Skal samarbeide tett med kommunene

Prosjektet skal samarbeide med andre forskningsmiljøer og aktører utenfor forskningssektoren. I tillegg til en bred gruppe av forskere ved HVL deltar også samarbeidspartnere fra NORCE, NTNU, FHI, VID og nordiske universiteter. Andre samarbeidspartnere i prosjektet er KS og Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester i Oslo og Hordaland.

- Vi skal bruke data fra kommunesektoren i hele landet, og er særlig glade for at Bergen, Askøy, Kvam og Oslo kommune skal samarbeide tett med oss i gjennomføringen av forskningen. Det er dessuten helt avgjørende for prosjektets relevans at eldrerådene i Oslo og Bergen, samt Rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Oslo deltar, sier Førland.

- Jeg vil takke alle samarbeidspartnerne for innspillene underveis og ser fram til oppstarten på nyåret i 2024, avslutter Førland.

Les også Bergen kommunes omtale av prosjektet