Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser på bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag, og på masterutdanningene ved campus Sogndal og Bergen. Undervisningsområdene kan plasseres under en idrettspsykologisk/-pedagogisk paraply, hvor læring og ferdighetsutvikling hos elever og utøvere står sentralt.
Jeg er blant annet opptatt av hvordan elevers/utøveres egen mestrings- og ferdighetsoppfatning kan påvirke deres læring og utvikling, relatert til læreres/treneres påvirkningskraft gjennom deres atferd og tilrettelegging av læringsmiljø.
I et skoleperspektiv er jeg spesielt opptatt av forholdet mellom undervisningspraksis, læring og vurdering.
I mitt doktorgradsprosjekt ser jeg nærmere på spillerutvikling i toppkubber, hvor formålet å undersøke hvordan modeller for spillerutvikling er utformet, tilrettelagt og iverksatt for å ivareta og forme utviklingen av unge talentfulle fotballspillere i Norge.
- Emner innen idrettspsykologi og -pedagogikk
- Fotball, læring og ferdighetsutvikling
- Fagdidaktikk i kroppsøving
- Modeller for spillerutvikling i fotball
- Talentidentifikasjon, seleksjon og deseleksjon
- Fotballferdigheten, med fokus på psykologiske, sosiale og motoriske aspekt ved spillerutvikling.
- Formativ vurdering i kroppsøving
Utvalde publikasjonar
-
Designing talent development in football – a document analysis of the Norwegian academy classification model
-
Physical capacity, not skeletal maturity, distinguishes competitive levels in male Norwegian U14 players
-
High stakes effort-based assessment in Norwegian PE, a sound practice or a validity problem?
-
"Den læreplanen som ikkje kan tilpassast mi undervisning, finst ikkje." Vurdering og undervisning i kroppsøving etter kunnskapsløftet