Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er forskningsleder for BARNkunne - Senter for barnehage forskning.Her bygger jeg kapasitet for kompetanse og kunnskap i barnehagesektor utfra et engasjement for bærekraft og alle barns beste. BARNkunne er finasiert fra Norges forskning med 50 Mill, i perioden 2018-2028.
Jeg leder også arbeidet med å etablere forskerskolen NORBARN, barnehagesektorens første forskerskole. Forskerskolen er finansiert fra Forskningsrådet med 16 mill, 2023-2031 og er en nyvinning for å fremme ferdigheter som er like relevante for forskning som for det øvrige arbeidslivet.
Min forskningsinteresse spenner vidt og jeg driver både teoriutvikling og praksisutviklende forskning. Jeg inngår i et team som studerer bevegelse, lek og utforskning. Jeg engasjerer meg i utdanning for bærekraft og spesielt i forskning knyttet til barns begynnende forståelse og kunnskap om havet og naturen. Sentralt i utdanning for bærekraft står også samskaping (co-creation). Jeg har skrevet en rekke bøker (9), publisert forskningsartikler (35), kronikker og fagartikler om lek, danning, utforskning, samskaping og bærekraft (70).
Jeg liker å jobbe kreativt og sammen med andre har jeg produsert en rekke filmer (11). Det er dokumentarer, forskningsoversettelser og animasjoner.
42) HAVPORTRETT TRAILER ENGLISH SUBTITILES 2 - YouTube
'Becoming .- the first 1000 days of early childhood.
Invitasjoner, utmerkelser og tillitsverv
- Invitert foredragsholder i Norge, Sverige, Danmark, Hellas, Kina, Sør-Korea, .Australia.
- Vitenskapelig rådgiver for 'Playful learning Research' ledet av Helle Skovbjerg, finansiert av Lego Foundation (2020-dd)
- Vitenskapelig rådgiver for 'World Care', ledet av Ditte Winther Lindquist, finansiert av Danmarks Forskningsråd og Aarhus Universitet.
- Vitenskapelig rådgiver for 'The Second Language Learners Plus Intervention' ledet av Kari-Anne B. Næss, finansiert av NFR, UiO og HVL (2019-2023)
- Vitenskapelig rådgiver for 'Play responsive teaching' ledet av Niklas Pramling, finansiert av Gøteborgs Universitet (2019-dd)
- Vitenskapelig rådgiver i 'Children's grief and grive in ECEC', ledet av Lasse Lipponen, finansiert av Finnish Academi (2020-dd)
- Bergensambassadør - utmerkelse fra Visist bergen og Bergen kommune (2021-dd)
- Medlem av redaksjonsrådet i 'International Journal of play' (2013-dd)
- Redaktør av Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
- Professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (2014-2023)
- OMEP World Treasurer og medlem av Executive Committee i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP) (2020-2023)
- Styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL, 2016-2022)
- Sekretariatsleder for BIN - Barnekultur i Norden (2012-2018)
- Forskningspris: HiB - FoU prisen 2013 for høy kvalitet i forskning og forskningsledelse
- Oppdrag og engasjement fra Kunnskapsdepartementet: i perioden 2013-2016. Jeg ledet en arbeidsgruppe som leverte utkast til ny norsk rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i 2014 og var rådgiver på sluttutkastet (2016).
- Leder i Norsk OMEP 2009-2013.
Prosjekter jeg arbeider med nå:
Forskerskolen NORBARN
EX-PED-LAB - Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’
One Ocean Exploration
MoveEarly - Move - Play - Explore in Early Childhood Education
Du finner meg også her:
- PhD Forskerskolen NORBARN
- PhD veiledning
- Etter og videreutdanning
- Lek, bevegelse og utforskning
- Bærekraft i et barnehageperspektiv
- Narrative methodology
- Danning
- Barnehagehistorie
- Barnehagens værlandskap
Publikasjonar
-
Cultural-Historical Digital Methodology in Early Childhood Education - in Times of Change, Innovation and Resilience
-
Havportrett - Barna ved Nordsjøen
-
Vil ha meir om utjavning av sosiale kjelder inn i lærarutdanninga
-
Forskerskolen NORBARN 2023-2031 - relevant for norsk barnehagesektor
-
Lek på naturlekeplassen - et forskerperspektiv
-
Å skape kunnskap og verdier i samarbeid på tvers av akademia og barnehagesektor - Suksess og barrierer for samskaping og kunnskaping
-
Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til
-
En av tre barnehageansatte mener det er for lite tid til planlegging av utforskende aktiviteter
-
Vant pris for film om barnehagebarns utforskning av havet
-
Bor det monstre i havet? Fortellinger mellom generasjoner og forskere
-
Hva er BARNkunne og hva gjør vi?
-
Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week
-
The where, how, why, and who of movement, play and exploration in Kindergartens in Norway – a guided tour by children and teachers
-
The Move-Play-Explore Nexus - New Conceptualisations Through Microanalysis
-
Children’s communication and negotiation in and through movement, play and exploration
-
Guided tours in kindergarten - An investigation of teachers’ and children’s situated understandings of the relationship between movement, play and exploration using Guided Tours
-
Havsans - Akvariet junior
-
Barnehagelærere med ny identitet - Ikke lenger profesjonsnomader?
-
Barnehagelærere med ny identitet. Ikke lenger profesjonsnomader? Tom Skauge, Elin Eriksen Ødegaard & Olav Kvitastein
-
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - Example Studies and Theoretical Elaboration
-
Ansvarlige organisasjoner på barns vegne? Veier til samarbeid og samskaping mellom forskning, høyere utdanning og ideelle barnehager
-
Barnehagen: Barnas sted for lek og læring
-
Collaborative Narrative: A Cultural Mould of Intergenerational Engagement.
-
De yngste barnas stemme i klimadebatten
-
Involvering av praksisfeltet i forskning - hvorfor og hvordan
-
Is there such a thing as the Nordic model of Early Childhood Education?
-
NORCHILD - A unique research school for the Norwegian ECEC sector
-
Responding to wicked tensions and problems in practices-developing research
-
Utdanning om livet under vann starter i barnehagen
-
Åpningstale for Forskerskolen NORBARN
-
Early Childhood Education for Sustainability Jubileumsbok for BARNkunne - Senter for barnehageforskning
-
Water and waterscape: Collaborative exploration and meaning-making
-
Emergent Ocean Literacy - Collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood
-
Hvorfor har vi bølger i havet?
-
Havportrett - Barna fra Nordsjøen
-
Havportrett - Barna ved Nordsjøen
-
Hva betyr det å leve?
-
Felles utforskning som arbeidsform - en vei å vise - en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen
-
Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)
-
Sustaining Stories of the Seas: Intergenerational collaborative narratives enriching early childhood education
-
One Ocean Exploration Symposium - Barna ved Nordsjøen
-
Systematic Review on Exploration
-
Team reflexivity and the shared mind in interprofessional learning
-
Barnehagelæreren som medforsker - en arbeidsbok for utvikling i barnehagen.
-
På leting etter en skrivesjanger for praksisutviklende forskning
-
Barnehagelærer som medforsker – innovasjonsprosjekt for utprøving av et eksplorativt forskningsdesign for kunnskapsutvikling i barnehagesektor. Rapport.
-
Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis
-
Komparativ analyse av rammeplaner i Norge, Finland, Kina, Hong Kong
-
Wash from the start: Inquiry of local conditions for children’s access to water
-
Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education
-
Flagg som misforstått mangfoldarbeid
-
Intergenerational meetings in Norwegian kindergartens amidst an ongoing pandemic:Challenges and Opportunities
-
Kindergarten practitioners’ perspectives on intergenerational programs in Norwegian kindergartens during the COVID-19 pandemic: exploring transitions and transformations in institutional practices
-
Visibilizing Everyday Intergenerational Engagements: Philippines in 2020 Lockdown
-
Children's rights and sustainability
-
Collaborative Exploration – a Signature Pedagogy for the Early Years
-
Collaborative exploration –A signature pedagogy for the Early Years
-
Collaborative exploration –A signature pedagogy for the early years
-
Collaborative exploration– a personal and professional signature story
-
Erfaringer om samskaping og kunnskaping fra BARNkunne og Parnerskapsprosjektet med Bergen kommune
-
KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures
-
Kva er god forskingsleiing - eller eit forsøk på å temme utfordringar med ledelse av forsking
-
Levelling up research training by NORCHILD - Research School for ECEC PhD candidates in Norway
-
NORCHILD: Unique early childhood education & care
-
OMEP World Assembly - Treasurers report 2021
-
OMEP World Budget and Financial strategic plan
-
One Ocean explorations – children’s imaginations crossing borders
-
Pedagogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration
-
Scenario 50+: Hvilken utdanning kan forberede oss på fremtiden – en fantasi om BLU anno 2072
-
Verksted for praksisutviklende forskning.
-
Emergent Ocean Literacy - a collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood education
-
Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn
-
Organisation - young people’s contribution to OMEP
-
Tidkrevende og ubetalt, men avgjørende for forskningen
-
Forskningssentre får fem nye år: – En stor tillitserklæring
-
Move-play-explore in Early Childhood Education
-
Nå begynner «korona-babyene» i barnehagen: Dette tenker mødrene
-
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
-
Global paradoxes and provocations in education - Exploring sustainable futures for children and youth
-
Qualitative Studies of Exploration in Childhood Education: Cultures of Play and Learning in Transition
-
In the Best Interests of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability
-
In the best interest of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability
-
Rammeplanen si vektlegging av rørsle
-
Cultures of Play and Learning in Transition
-
Kom til verden i et nedstengt Norge
-
Designing for playful collaborative explorations: an intergenerational play perspective
-
Strengthening the Call for Intentional Intergenerational Programmes towards Sustainable Futures for Children and Families
-
Relanserer tidsskrift: – En bidragsyter til solid kunnskap om barnehager og barndom
-
A Pedagogy of Collaborative Exploration A Case Study of the Transition from a Monocultural Entity in National Celebration Rituals to a Multi-layered Informed Pedagogical Practice
-
A pedagogical model of exploration in education
-
Barnehagedesign basert på barnehageforskning - Internasjonale inspirasjoner til utvikling av Barnehagens leke og læringsmiljø
-
EX-PED-LAB er en et verksted for utforskning og pedagogisk innovasjon og er viktig både for barnehagesktor og UH-sekoren
-
Foreword to the book: Outdoor Learning and Play. International Perspectives on Early Childhood Education and Development
-
Hvordan får vi forskning til å skje? Om publiseringserfaringer og fagfelleprosedyrer i vitenskapelige tidsskrifter
-
Når forskning møter praksis - Mandat, forskningsbase og erfaringer med felles ‘kunnskaping’ sammen med barnehager
-
Om BARNkunne - Senter for barnehageforskning - hvor er vi, hva gjør vi og hvor går vi?
-
PLAY & Childhood Cultures in Transformation
-
Pedagogisk kvalitet
-
Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care
-
Responsible collaborative exploration – the future of pedagogy for early years
-
Samarbeid mellom kunstner, forsker og barnehagebarn resulterte i film om håndvask
-
Sustainability education starts in early years: Grounding ecological lifestyles and ‘glocal’ mentalities
-
What should be done against Post-COVID-19? A response from KINDknow Research Center, Norway
-
One Ocean - Ocean Portrait
-
Childhood Cultures in Transformation 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability
-
Introducing Childhood Cultures in Transformation
-
Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
-
Forskerkarrierer i barnehageforskningsfeltet Kort om fremveksten av barnehageforskning som tverrfaglig forskningsfelt, internasjonalt og i Norge, med eksempler fra to lokale forskerkarrier.
-
PLUM SKUM - en inspirasjonsfilm om håndvask for de yngste barna
-
Quality ECEC-the case of Norway-securing quality from 0-3 through practice and teacher education
-
Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education
-
Education for Social Sustainability. Meaning Making of Belonging in Diverse Early Childhood Settings
-
Hjemme med barnehagebarn - Dette er ekspertenes råd
-
Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space
-
Children's Exploration and Cultural Formation
-
Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer
-
Små bøker, store spørsmål
-
– Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister
-
The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum
-
Vi må ikke glemme pedagogikken i alt fokuset på smittevern
-
Kan samarbeid mellom barnehage og forskere gjøre kvaliteten bedre?
-
Musical Exploration in Everyday Practices - Identifying Transition Points in Musicking
-
Barnehagane kan ikkje driva som før
-
Barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig fremtid for barna våre - i et psykososialt perspektiv
-
Barnehagelærerens offentlige pedagogiske oppdrag og bærekraftsmål nr. 4 – paradokser, utfordringer og nye praksiser
-
Den norske barnehagekvaliteten – innspill til videreutvikling av norsk barnehagesektor
-
Dialogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration
-
Førsteopponent på Avhandling innlevert for graden Ph.D i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på avhandlingen - Alle foreldre med - Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen av Kristin Danielsen Wolf - OsloMet Avhandlingen 2020 nr. 25
-
Innlegg i paneldebatt
-
Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagen signaturpedagogikk
-
Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagens signaturpedagogikk
-
Barnehagelæreren som medforsker. Forskning i partnerskap - et konseptuelt grunnlag.
-
Introduction to Children’s Exploration and Cultural Formation
-
Early Childhood Education and Care (ECEC) Response to COVID-19 in Norway
-
Fra uro til moro, fra moro til ro - Musikk som ressurs for sped- og småbarn og deres familier
-
Visualising epistemological perspectives: Using symbols and metaphors to research sustainability
-
Barns beste som grunnleggende hensyn i koronaens tid
-
The First 1000 Days - An Animation video
-
Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap
-
What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability
-
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
-
Dangerous Images and Dialogic Responses
-
The first 1000 days of early childhood : Becoming
-
Symposium - Using Theory in Evaluation: Connecting the global and the local to look towards the future
-
Play and/or learning: Comparative analysis of dominant concepts in national curriculum guidelines for early childhood education in Norway, Finland, China, and Hong Kong
-
Ocular becomings in dangerous times: Special Issue Editorial
-
Conclusion: Discourses and dreams on becoming
-
Beginning becoming : The first 1000 days
-
Challenging global models of one - dimensional trajectories for child development – working with multi voiced assessment of pedagogical engagement and local awareness in early childhood education in Norway
-
Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign BARNkunne og utviklingen av Partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune
-
Local Weather Event - Stories of pedagogical practice as possible cultures of exploration
-
Neglected narratives and the potential of collaborative narratives
-
Norway: ‘Danning’ and the infant – local conditions for the early formation as persons
-
Possibilities, activities and dialogues - Opening up the local and global space of KINDknow Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures - Key Note address
-
Sammen -om å skape kunnskapsrike barnehager i Bergen
-
Barn trenger blautadrit og maur, ikke mer plast
-
På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet
-
Exploring the concept of exploration
-
Local Weather Events: Stories of Pedagogical Practice as Possible Cultures of Exploration
-
Visualising epistemological perspectives - a case of the web-banner of KINDknow - Kindergarten Knowledge Center for Research on Diversity and Sustainable Futures
-
Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen
-
Introduction
-
Nordic Dialogues on Children and Families
-
Play and/or learning:Comparative analysis of two dominant concepts in curriculum guidelines for ECE in Norway, Finland, China and Hong Kong
-
Positioning children, staff and families in four curricula: A study of transition from kindergarten to primary school in Norway, Finland, China, and Hong Kong
-
Early Childhood Education and Care in Norway: Cultural historical context, new regulations and perceived quality
-
1. Opponent på Ingvild Olsen Olaussens PhD avhandling Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
-
Bærekraft og barnehagen som danningsarena
-
Cultures of Sustainability - the 'glocal' model of the teacher and formative development of the child
-
Gamle og nye undereventyr - Hvordan kan vi overkomme gjenstridige utfordringer i samarbeid mellom lærested og barnehage?
-
'Homo Viator' - historiske forestillinger om 'verden' som sted og veiviseren som pedagogisk ideal
-
Håp for framtida gjennom barns utdannning, omsorg og danning Deltakelse i paneldebatt i regi av OMEP Norge -
-
Komite for akademisk avhandling for filosofie doktorsexamen kandidat Eva Hallgren med avhandlingen Ledtråderr til estetisk engasjement i processdrama
-
Opposition
-
Opposition Agneta Pihl's Uppsats - Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice
-
Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Hva nå?
-
Små barns medvirkning i eget liv - hvordan forstå barn og foreldre
-
Sustainability or post-sustainability is that the question? Theoretical underpinnings and aims for KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures
-
The Global and Local Citizen of the Future -Formative Development of life skills.
-
Why and how Early Childhood Educational research and practice are core keys to Sustainable Futures
-
Tur - retur, Norge - Kina
-
Panel on Play, Learning & Good Life - International Research on Early Childhood Education -
-
Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers
-
Local weather events - exploring children's sense- and place making
-
Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?
-
PERSPEKTIVER PÅ KUNSTEN OG KULTURENS PLASS I BARN OG UNGES LIV
-
Forkjemperne
-
Innvandrere får barnehagesjokk
-
Stories of style: Exploring teachers' self-staging with musical artefacts
-
Barn er del av en familie også i barnehagen - Ny forskning om barn, familie og barnehage
-
Barnehagefolk folk - hva nå? Konsekvenser av den nye rammeplan for barnehagen
-
Barnehagens nye rammeplan
-
Berättande didaktik i en flerspräkig förskola
-
Building trust - The power of narrative in cooperating with families
-
DEVELOPING TEACHER COMPETENCE FOR THE FUTURE’ DIALOGUES ON KNOWLEDGE ABOUT FAMILY, CHILDREN AND STAFF IN KINDERGARTEN TEACHER EDUCATION
-
Deltakelse i paneldebatt
-
Partnership in teacher education and research
-
Rammeplanen i barnehagen
-
Innvandrerforeldre har andre forventninger til barnehagen
-
Innvandrarforeldre har andre forventingar til barnehagen
-
Innvandrere stiller andre krav til barnehagen
-
Barnehagen må være barnas arena
-
Nordic Dialogues on Children and Families
-
Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten
-
NRK -Valgsending - Barnehagens innhold
-
Bedre lærerutdanninger ved å forske i egen praksis?
-
Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions
-
Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt
-
Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU - Følgeforskning
-
Barnehagepedagogikk som vitenskapsfag- fortid og framtid
-
Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities
-
Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education
-
Det som gir glede
-
Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste
-
Fear-based colonization of New Nordic childhoods?
-
Forskjell på å være forelder og barnehageansatt
-
Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child
-
Pedagogikk-professor: Det er forskjell på å være forelder og barnehageansatt
-
The personal and professional transformation of becoming a researcher
-
Vi ønsker oss de krevende barnehagelærerstudentene
-
Vårt felles ansvar for fremtiden
-
40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag
-
A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges
-
Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education
-
Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap
-
Barnekultur som forskningsfelt – et interdisiplinært vitenskapelig emne
-
Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne
-
Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga
-
Beyond Observations - Narratives and Young Children
-
Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten
-
"Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen
-
Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH
-
Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid
-
For en danningsorientert barnehagelærerutdanning
-
Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren
-
Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer
-
'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.
-
Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften
-
Participation for every child where they live
-
Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring
-
The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework
-
The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data
-
Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?
-
Forskingsbasert barnehagelærarutdanning
-
Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet
-
Studier av narrative praksiserfaringer
-
Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations
-
TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
-
Bärettande och minnande
-
Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen
-
Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett
-
Barnehagebarn skal ikke lenger bli skoleklar
-
Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller
-
Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller
-
Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor
-
Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder
-
Beyond Child Centredness
-
Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?
-
Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv
-
Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn
-
Kunsten å spille barn gode
-
Lek på ramme alvor
-
Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk
-
On Interdiciplinarity in Child Culture Research
-
Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen
-
Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt
-
Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer
-
Barnehagepionerer
-
Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture
-
"Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen
-
Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013
-
Angrer på barnehagestart
-
Barn lærer med hele seg
-
Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?
-
Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner
-
Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy
-
Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning
-
Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage
-
Tårfrid er død - Leve Tårnfrid
-
Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"
-
Young Children as Narrative Meaning-makers
-
Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller
-
Kva er no danning - en dialogforelesning
-
What is the state of play?
-
Les meir - ut med Bøker!
-
Kindergarten as an Arena for Cultural Formation
-
Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver
-
Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping
-
Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning
-
Studier av barnehagen som danningsarena
-
Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena
-
Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten
-
Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)
-
IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy
-
Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform
-
Mommy Stragies
-
Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen
-
Barnehagen som danningsarena
-
Barnehagen som danningsarena
-
Barnehagen som danningsarena - Introduksjon
-
Conceptualizing Picturing
-
Forord
-
Meningsskaping i bruk av artefakter
-
Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway
-
Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"
-
Studying the youngest children - a co-narrative approach
-
Barnehagen som danningsarena
-
Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse
-
Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning
-
Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver
-
Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues
-
Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger
-
Forord: På jakt etter demokratibegrep i barnehagen
-
Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen
-
Norwegian kindergartens – examples from aesthetical approaches
-
Children's cultural shaping through narrative practice in kindergarten
-
Deltakende handlingsrom i barnehagen - dynamikk og vilkår
-
Hestebæsjen og andre samtalefortellinger med de yngste barna
-
Materiell og leketøy til begjær og besvær
-
Narrative practice as a site for studying conditions for children's cultural formation
-
On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making
-
Pedagogikk for bærekraftig utvikling i barnehage og skole
-
Understanding the Scandinavian Kindergarten Model - Example from Norway
-
Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena
-
Å sanse, gjere og snakke - å arbeide fagleg med dei yngste barna i barnehagen
-
Å tenke med Bakhtin -metodologiske refleksjoner
-
Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens
-
Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication
-
Ideas and possibilities ongoing from the project “Kindergarten as an arena for cultural formation”
-
Barnehagen som danningsarena; livshistorisk tilnærming for å studere bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen
-
Barns digitale hverdag- har digitale medier betydning for barns deltakelse i barnehagen?
-
Danning til deltakelse
-
Dataspill i barnehagen
-
Early Childhood Education in Norway
-
Gerds barnehagehistorie Bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen Gerd's toy story -the uses af artifacts in the Fröbelkindergarten
-
Hvorfor skal barn bruke digitale medier i barnehagen?
-
Kindergarten as an arena for cultural formation
-
Kindergarten as an arena for cultural formation -A narrative and historical approach to describing children using artifacts
-
Piracy in Policy - Children influencing early childhood curriculum in Norway
-
The making of knowledge - A reflection upon children's voices constructed from empirical data
-
Barnehagen som danningsarena-bruk av digitale verktøy for barns meningsskaping og medvirkning
-
Når jeg klikker så skaper jeg ! Samarbeid om forskningsprosjekt
-
Når jeg klikker så skaper jeg - om små barns meningsskaping og medvirkning med bruk av digitale verktøy i barnehagen
-
Kindergarten as an arena for cultural formation
-
?20th Anniversary of the United Nations Convention on the Rights of the Child?
-
Barnehagen som danningsarena - hvorfor, hva, hvem og hvordan
-
Barnehagen som danningsarena -hvorfor, hvem, hva og hvordan
-
Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Manoeuvers in a Norwegian Preschool Classroom
-
Children's inititatives and teachers' practice-education manoeuvres in the norwegian preschool classroom
-
Mellom frykt og fryd -noen estetiske aspekter i barns meningsskaping
-
Slik får du barnet i tale Samtalefortelling er en måte å snakke på som kan brukes til å følge samtaleinitiativ til to- og treåringer
-
små barn -store bekymringer
-
Læring gjennom veiledning -Meningsskaping i grupper
-
Shaping and sharing digital media - Democratic potentials and increasing complexities in preschool
-
Førskolelærerutdanningen 60 år Jubileumsutstilling i anledning 60-årsjubileet
-
Att skapa mening med livets allvar
-
Att skapa mening med livets allvar
-
Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Maneuvers in the Preschool Classroom
-
Demokratiske prosesser i barnehagen
-
Ethnography with children; writing narrative analysis as composing with field notes and tapes
-
Glimt fra barnehagens historie
-
La det andre barnet tre fram
-
Meningsskaping i barnehagen
-
Preschool as an arena for cultural formation
-
Send gjerne ettåringer i barnehagen
-
Allvarliga teman i tvååringars berättelser
-
Barneinitiert innhold -en alvorlig sak
-
Barneinitiert innhold i barnehagen -en alvorlig sak
-
Det kompetente barn? Hvilket barn? Alle? Når? Alltid? For hvem? Redegjørelse og problematisering over synet på barnet i vår tid
-
Mellom frykt og fryd. Spenning og meningsskaping i fortellinger om julenissen
-
Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger
-
Narrative meaningmaking in preschool
-
Spørsmål om forskertilnærminger ved oppstart av et nytt forskningsprosjekt - Barns deltakende sirkler
-
What's Up on the Teachers Agenda? A study of didactic projects and cultural values in mealtime conversations with very young children
-
What's up on the teachers' agenda? A study of didactic project and cultural values in mealtime conversations with very young children
-
Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser
-
Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser
-
Kaptein Andreas og hans mannskap drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold
-
Mellom frykt og fryd -Spenning og meniningsskaping i fortellinger om julenisser Between fear and pleasure -Suspense and meaningmaking in stories about father Christmas
-
What's up on the teachers' agenda? A study of didactical project and cultural values
-
What's worth talking about? Meaning-making in toddler-initiated co-narratives in preschool
-
Læring gjennom veiledning; Meningsskaping i gruppe
-
Barns forståelse av naturkatastrofer
-
Fantasifull pedagogikk -et møte med Mirella og hennes hånddukker
-
Foreldre til barn med Downs syndrom -erfaringer fra barnehagen
-
Når en toåring tar roret -drøfting av en datakonstruksjon
-
The dance of a pirate - meaning-making and cultural learning Children under three and Early Childhood Education
-
Videoobservasjon og videoanalyse -erfaringer, funderinger og konstruksjoner
-
Læring gjennom veiledning - et studentperspektiv
-
Fortellinger fra et ondt barn
-
Fortellinger om "kasuset" og mennesket Karl Andreas
-
Julenissens skjegg - om å ha nese for smekker
-
Kvalitetssatsinga med handfast resultat i Nordfjord
-
What is worth talking about? -narrative topics during mealtime in kindergarten
-
Læring gjennom veiledning - et lærerperspektiv
-
Pedagogiske erobringer -portrettintervju med Louise Birkeland
-
Tusen erfaringer søker fortellinger. Hva er meningsfulle fortlelingsbegreper i barnehagens kontekst?
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Læring gjennom veiledning En undersøkelse om veiledning i førskolelærerutdanningen
-
Bruk av situasjonsbeskrivelse som metode i personalutvikling
-
Dialogspill -en metode for personalutvikling
-
Joan Amos Comenius
-
John, Dewey -et liv for demokrati
-
Kast en ball...
-
Kva meiner borna? Hva mener barna?
-
Med pakken til Singapore
-
Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Utfordringer i samarbeidet mellom barnehager og høgskoler
-
Vygotsky -psykologiens Mozart
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Anna Freud, -et liv for barn
-
Barneperspektiv på voksnes lekekompetanse
-
Bryggen i miniatyr
-
Drama- og teaterspill med mange muligheter
-
Dødninghoder og skjeletter
-
Fortellingen er utviklingen
-
Førskolelærer bak kamera
-
Leker laget av krigsfanger
-
Uklar barnehagepolitikk
-
Utesovesal
-
Plan for praksisopplæring Førskolelærerutdanningen
-
Små barn store spørsmål
-
Bamser før og nå
-
Bønestoppen vant barnehageforbundets kvalitetspris
-
Dukker med Downs syndrom
-
Endringer i student- og lærerrollen
-
Et sted...en gang...
-
Festuke for barn i Bergen
-
Kunst i og med naturen
-
Å fortelle et liv
-
endring av student- og lærerrolle
-
Et ord som ikke skrives ned blir borte...
-
Små fortellinger - store perspektiver
-
Små fortellinger - store perspektiver
-
Norwegian Kindergartens in a Time of School Reforms and Transformations
-
Narratives as a possibiliyy in the co-operation between kindergarten and home
-
"Fortell om meg da jeg var liten" Fortellingen som mulighet i samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Barnehagen i endring
-
Barnehagen i endring
-
Mer foreldresamarbeid