Professor

Elin Eriksen Ødegaard

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er forskningsleder for BARNkunne - Senter for barnehage forskning.Her bygger jeg kapasitet for kompetanse og kunnskap i barnehagesektor utfra et engasjement for bærekraft og alle barns beste. BARNkunne er finasiert fra Norges forskning med 50 Mill, i perioden 2018-2028. 

Jeg leder også arbeidet med å etablere forskerskolen NORBARN, barnehagesektorens første forskerskole. Forskerskolen er finansiert fra Forskningsrådet med 16 mill, 2023-2031 og er en nyvinning for å fremme ferdigheter som er like relevante for forskning som for det øvrige arbeidslivet.  

Min forskningsinteresse spenner vidt og jeg driver både teoriutvikling og praksisutviklende forskning. Jeg inngår i et team som studerer bevegelse, lek og utforskning. Jeg engasjerer meg i utdanning for bærekraft og spesielt i forskning knyttet til barns begynnende forståelse og kunnskap om havet og naturen. Sentralt i utdanning for bærekraft står også samskaping (co-creation). Jeg har skrevet en rekke bøker (9), publisert forskningsartikler (35), kronikker og fagartikler om lek, danning, utforskning, samskaping og bærekraft (70).

Jeg liker å jobbe kreativt og sammen med andre har jeg produsert en rekke filmer (11). Det er dokumentarer, forskningsoversettelser og animasjoner. 

42) HAVPORTRETT TRAILER ENGLISH SUBTITILES 2 - YouTube

'Becoming .- the first 1000 days of early childhood.

Plum Skum - YouTube

'Hva betyr det å leve?' En film om utforskende pedagogikk i barnehagen - Collaborative exploration - YouTube

Invitasjoner, utmerkelser og tillitsverv 

  • Invitert foredragsholder i Norge, Sverige, Danmark, Hellas, Kina, Sør-Korea, .Australia. 
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Playful learning Research' ledet av Helle Skovbjerg, finansiert av Lego Foundation (2020-dd) 
  • Vitenskapelig rådgiver for 'World Care', ledet av Ditte Winther Lindquist, finansiert av Danmarks Forskningsråd og Aarhus Universitet. 
  • Vitenskapelig rådgiver for 'The Second Language Learners Plus Intervention' ledet av  Kari-Anne B. Næss, finansiert av NFR, UiO og HVL (2019-2023)
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Play responsive teaching' ledet av Niklas Pramling, finansiert av Gøteborgs Universitet (2019-dd)
  • Vitenskapelig rådgiver i 'Children's grief and grive in ECEC', ledet av Lasse Lipponen, finansiert av Finnish Academi (2020-dd)
  • Bergensambassadør - utmerkelse fra Visist bergen og Bergen kommune (2021-dd)
  • Medlem av redaksjonsrådet i 'International Journal of play' (2013-dd)
  • Redaktør av Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
  • Professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (2014-2023)
  • OMEP World Treasurer og medlem av Executive Committee i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP) (2020-2023)
  • Styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL, 2016-2022)
  • Sekretariatsleder for BIN - Barnekultur i Norden (2012-2018)
  • ​​​​Forskningspris: HiB - FoU prisen 2013 for høy kvalitet i forskning og forskningsledelse
  • Oppdrag og engasjement fra Kunnskapsdepartementet: i perioden 2013-2016. Jeg ledet en arbeidsgruppe som leverte utkast til ny norsk rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i 2014 og var rådgiver på sluttutkastet (2016). 
  • Leder i Norsk OMEP 2009-2013. 

Prosjekter jeg arbeider med nå:

Forskerskolen NORBARN

EX-PED-LAB - Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’

One Ocean Exploration

MoveEarly - Move - Play - Explore in Early Childhood Education

Du finner meg også her: 

 

Underviser i
  • PhD Forskerskolen NORBARN
  • PhD veiledning 
  • Etter og videreutdanning
Forskar på
  • Lek, bevegelse og utforskning
  • Bærekraft i et barnehageperspektiv 
  • Narrative methodology
  • Danning
  • Barnehagehistorie
  • Barnehagens værlandskap 
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Cultural-Historical Digital Methodology in Early Childhood Education - in Times of Change, Innovation and Resilience

    Fleer, Marilyn, Fragkiadaki, Glykeria, Ødegaard, Elin Eriksen, Rai, Prabhat Kumar, Sadownik, Alicja R. (2024)
  • Havportrett - Barna ved Nordsjøen

    Goia, Ferruccio, Ødegaard, Elin Eriksen, Havre, Sigrid Jordal (2024)
  • Vil ha meir om utjavning av sosiale kjelder inn i lærarutdanninga

    Strand, Hilde Kristin, Ødegaard, Elin Eriksen (2024)
  • Forskerskolen NORBARN 2023-2031​ - relevant for norsk barnehagesektor

    (2024)
  • Lek på naturlekeplassen - et forskerperspektiv

    (2024)
  • Å skape kunnskap og verdier i samarbeid på tvers av akademia og barnehagesektor - Suksess og barrierer for samskaping og kunnskaping

    (2024)
  • Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sadownik, Alicja R., Andreadakis, Zacharias, Glosvik, Øyvind, Sønsthagen, Anne Grethe, Fimreite, Hege, Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Aadland, Eivind (2024)
  • En av tre barnehageansatte mener det er for lite tid til planlegging av utforskende aktiviteter

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sandgrind, Silje Wiken (2024)
  • Vant pris for film om barnehagebarns utforskning av havet

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sandgrind, Silje Wiken (2024)
  • Bor det monstre i havet? Fortellinger mellom generasjoner og forskere

    Ødegaard, Elin Eriksen, Wergedahl, Hege, Aadland, Eli Kristin, Oropilla, Czarecah Tuppil, Grønhaug, Kjartan leirvik, Sandvik, Vegard Bringsvor (2024)
  • Hva er BARNkunne og hva gjør vi?

    Ødegaard, Elin Eriksen, Wergedahl, Hege, Sadownik, Alicja R. (2024)
  • Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week

    Berg-Olsen, Ole Reinert, Ødegaard, Elin Eriksen (2023)
  • The where, how, why, and who of movement, play and exploration in Kindergartens in Norway – a guided tour by children and teachers

    Grindheim, Maria, Sadownik, Alicja R., Sanderud, Jostein Rønning, Ødegaard, Elin Eriksen, Aadland, Eivind (2023)
  • The Move-Play-Explore Nexus - New Conceptualisations Through Microanalysis

    Grindheim, Maria, Ødegaard, Elin Eriksen (2023)
  • Children’s communication and negotiation in and through movement, play and exploration

    Grindheim, Maria, Ødegaard, Elin Eriksen, Rudd, James Robert (2023)
  • Guided tours in kindergarten - An investigation of teachers’ and children’s situated understandings of the relationship between movement, play and exploration using Guided Tours

    Grindheim, Maria, Ødegaard, Elin Eriksen, Rudd, James Robert, Aadland, Eivind (2023)
  • Havsans - Akvariet junior

    Hoffart, Håkon, Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Gustavsen, Monica (2023)
  • Barnehagelærere med ny identitet - Ikke lenger profesjonsnomader?

    Skauge, Tom Roger, Ødegaard, Elin Eriksen, Kvitastein, Olav Andreas (2023)
  • Barnehagelærere med ny identitet. Ikke lenger profesjonsnomader? Tom Skauge, Elin Eriksen Ødegaard & Olav Kvitastein

    Skauge, Tom Roger, Ødegaard, Elin Eriksen, Kvitastein, Olav Andreas (2023)
  • Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - Example Studies and Theoretical Elaboration

    Wallerstedt, Cecilia, Brooks, Eva, Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling, Niklas (2023)
  • Ansvarlige organisasjoner på barns vegne? Veier til samarbeid og samskaping mellom forskning, høyere utdanning og ideelle barnehager

    (2023)
  • Barnehagen: Barnas sted for lek og læring

    (2023)
  • Collaborative Narrative: A Cultural Mould of Intergenerational Engagement.

    (2023)
  • De yngste barnas stemme i klimadebatten

    (2023)
  • Involvering av praksisfeltet i forskning - hvorfor og hvordan

    (2023)
  • Is there such a thing as the Nordic model of Early Childhood Education?

    (2023)
  • NORCHILD - A unique research school for the Norwegian ECEC sector

    (2023)
  • Responding to wicked tensions and problems in practices-developing research

    (2023)
  • Utdanning om livet under vann starter i barnehagen

    (2023)
  • Åpningstale for Forskerskolen NORBARN

    (2023)
  • Early Childhood Education for Sustainability Jubileumsbok for BARNkunne - Senter for barnehageforskning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Bergan, Veronica, Hu, Aihua (2023)
  • Water and waterscape: Collaborative exploration and meaning-making

    Ødegaard, Elin Eriksen, Bergan, Veronica, Hu, Aihua, Ndijuye, Laurent Gabriel (2023)
  • Emergent Ocean Literacy - Collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta (2023)
  • Hvorfor har vi bølger i havet?

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Marandon, Andre Steenbuch, Marandon, Annette, Spilde, Evelyn, Ingebrigtsen, Andrine Kongshaug (2023)
  • Havportrett - Barna fra Nordsjøen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Goia, Ferruccio, Marandon, Andre Steenbuch, Havre, Sigrid Jordal (2023)
  • Havportrett - Barna ved Nordsjøen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Goia, Ferruccio, Marandon, Andre Steenbuch, Havre, Sigrid Jordal (2023)
  • Hva betyr det å leve?

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hoffart, Håkon (2023)
  • Felles utforskning som arbeidsform - en vei å vise - en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hu, Aihua, Severina, Elena, Oropilla, Czarecah Tuppil, Birkeland, Åsta (2023)
  • Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)

    Ødegaard, Elin Eriksen, Oen, Marion, Birkeland, Johanna (2023)
  • Sustaining Stories of the Seas: Intergenerational collaborative narratives enriching early childhood education

    Ødegaard, Elin Eriksen, Oropilla, Czarecah Tuppil (2023)
  • One Ocean Exploration Symposium - Barna ved Nordsjøen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Oropilla, Czarecah Tuppil, Hu, Aihua, torsvik, Janne, Gustavsen, Monica, ingebrigsten, andrine Kongshaug (2023)
  • Systematic Review on Exploration

    Andreadakis, Zacharias, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • Team reflexivity and the shared mind in interprofessional learning

    Baerheim, Anders, Ødegaard, Elin Eriksen, Ness, Ingunn Johanne (2022)
  • Barnehagelæreren som medforsker - en arbeidsbok for utvikling i barnehagen.

    Birkeland, Johanna, Glosvik, Øyvind, Oen, Marion, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • På leting etter en skrivesjanger for praksisutviklende forskning

    Birkeland, Johanna, Glosvik, Øyvind, Oen, Marion, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • Barnehagelærer som medforsker – innovasjonsprosjekt for utprøving av et eksplorativt forskningsdesign for kunnskapsutvikling i barnehagesektor. Rapport.

    Birkeland, Johanna, Ødegaard, Elin Eriksen, Glosvik, Øyvind, Oen, Marion, Espe, Rune Olsen, Bjerkestrand, Mimi (2022)
  • Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

    Grindheim, Maria, Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • Komparativ analyse av rammeplaner i Norge, Finland, Kina, Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • Wash from the start: Inquiry of local conditions for children’s access to water

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen, Ndijuye, Laurent Gabriel (2022)
  • Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education

    Merzliakova, Elena, Gradovski, Mikhail, Ødegaard, Elin Eriksen (2022)
  • Flagg som misforstått mangfoldarbeid

    Oen, Marion, Sadownik, Alicja R., Pesch, Anja Maria, Ødegaard, Elin Eriksen, Sellevåg, Erle (2022)
  • Intergenerational meetings in Norwegian kindergartens amidst an ongoing pandemic:Challenges and Opportunities

    Oropilla, Czarecah Tuppil, Ødegaard, Elin Eriksen, Quinones, Gloria (2022)
  • Kindergarten practitioners’ perspectives on intergenerational programs in Norwegian kindergartens during the COVID-19 pandemic: exploring transitions and transformations in institutional practices

    Oropilla, Czarecah Tuppil, Ødegaard, Elin Eriksen, Quinones, Gloria (2022)
  • Visibilizing Everyday Intergenerational Engagements: Philippines in 2020 Lockdown

    Oropilla, Czarecah Tuppil, Ødegaard, Elin Eriksen, White, Jayne (2022)
  • Children's rights and sustainability

    (2022)
  • Collaborative Exploration – a Signature Pedagogy for the Early Years

    (2022)
  • Collaborative exploration –A signature pedagogy for the Early Years

    (2022)
  • Collaborative exploration –A signature pedagogy for the early years

    (2022)
  • Collaborative exploration– a personal and professional signature story

    (2022)
  • Erfaringer om samskaping og kunnskaping fra BARNkunne og Parnerskapsprosjektet med Bergen kommune

    (2022)
  • KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures

    (2022)
  • Kva er god forskingsleiing - eller eit forsøk på å temme utfordringar med ledelse av forsking

    (2022)
  • Levelling up research training by NORCHILD - Research School for ECEC PhD candidates in Norway

    (2022)
  • NORCHILD: Unique early childhood education & care

    (2022)
  • OMEP World Assembly - Treasurers report 2021

    (2022)
  • OMEP World Budget and Financial strategic plan

    (2022)
  • One Ocean explorations – children’s imaginations crossing borders

    (2022)
  • Pedagogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration

    (2022)
  • Scenario 50+: Hvilken utdanning kan forberede oss på fremtiden – en fantasi om BLU anno 2072

    (2022)
  • Verksted for praksisutviklende forskning.

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Johanna, Oen, Marion, Glosvik, Øyvind, Espe, Rune Olsen (2022)
  • Emergent Ocean Literacy - a collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood education

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta (2022)
  • Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Hoffart, Håkon (2022)
  • Organisation - young people’s contribution to OMEP

    Ødegaard, Elin Eriksen, Corbucci, Matteo (2022)
  • Tidkrevende og ubetalt, men avgjørende for forskningen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Reikerås, Elin Kirsti Lie (2022)
  • Forskningssentre får fem nye år: – En stor tillitserklæring

    Ødegaard, Elin Eriksen, Reikerås, Elin Kirsti Lie, Sandgrind, Silje Wiken (2022)
  • Move-play-explore in Early Childhood Education

    Aadland, Eivind, Fusche Moe, Vegard, Ødegaard, Elin Eriksen, Tjomsland, Hege Eikeland, Sadownik, Alicja R., Okely, Anthony David (2021)
  • Nå begynner «korona-babyene» i barnehagen: Dette tenker mødrene

    Blindheim, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Global paradoxes and provocations in education - Exploring sustainable futures for children and youth

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Qualitative Studies of Exploration in Childhood Education: Cultures of Play and Learning in Transition

    Fleer, Marilyn, Hedegaard, Mariane, Ødegaard, Elin Eriksen, Sørensen, Hanne Værum (2021)
  • In the Best Interests of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability

    Grindheim, Liv Torunn, Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • In the best interest of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability

    Grindheim, Liv Torunn, Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Rammeplanen si vektlegging av rørsle

    Grindheim, Maria, Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Cultures of Play and Learning in Transition

    Hedegaard, Mariane, Fleer, Marilyn, Sørensen, Hanne Værum, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Kom til verden i et nedstengt Norge

    Karijord, Ingvild Runarsdottir, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Designing for playful collaborative explorations: an intergenerational play perspective

    Oropilla, Czarecah Tuppil, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Strengthening the Call for Intentional Intergenerational Programmes towards Sustainable Futures for Children and Families

    Oropilla, Czarecah Tuppil, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Relanserer tidsskrift: – En bidragsyter til solid kunnskap om barnehager og barndom

    Reikerås, Elin Kirsti Lie, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • A Pedagogy of Collaborative Exploration A Case Study of the Transition from a Monocultural Entity in National Celebration Rituals to a Multi-layered Informed Pedagogical Practice

    (2021)
  • A pedagogical model of exploration in education

    (2021)
  • Barnehagedesign basert på barnehageforskning - Internasjonale inspirasjoner til utvikling av Barnehagens leke og læringsmiljø

    (2021)
  • EX-PED-LAB er en et verksted for utforskning og pedagogisk innovasjon og er viktig både for barnehagesktor og UH-sekoren

    (2021)
  • Foreword to the book: Outdoor Learning and Play. International Perspectives on Early Childhood Education and Development

    (2021)
  • Hvordan får vi forskning til å skje? Om publiseringserfaringer og fagfelleprosedyrer i vitenskapelige tidsskrifter

    (2021)
  • Når forskning møter praksis - Mandat, forskningsbase og erfaringer med felles ‘kunnskaping’ sammen med barnehager

    (2021)
  • Om BARNkunne - Senter for barnehageforskning - hvor er vi, hva gjør vi og hvor går vi?

    (2021)
  • PLAY & Childhood Cultures in Transformation

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2021)
  • Pedagogisk kvalitet

    (2021)
  • Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care

    (2021)
  • Responsible collaborative exploration – the future of pedagogy for early years

    (2021)
  • Samarbeid mellom kunstner, forsker og barnehagebarn resulterte i film om håndvask

    (2021)
  • Sustainability education starts in early years: Grounding ecological lifestyles and ‘glocal’ mentalities

    (2021)
  • What should be done against Post-COVID-19? A response from KINDknow Research Center, Norway

    (2021)
  • One Ocean - Ocean Portrait

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Marandon, Andre Steenbuch, Hoffart, Håkon (2021)
  • Childhood Cultures in Transformation 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability

    Ødegaard, Elin Eriksen, Borgen, Jorunn Spord (2021)
  • Introducing Childhood Cultures in Transformation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Borgen, Jorunn Spord (2021)
  • Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'

    Ødegaard, Elin Eriksen, Borgen, Jorunn Spord, Oropilla, Czarecah Tuppil, Pesch, Anja Maria, Grindheim, Liv Torunn, Wergedahl, Hege, Lyså, Ida Marie, Engelsrud, Gunn Helene, Ylönen, Susanne, Evensen, Kristin Vindhol, Osler, Audrey, Jevtic, Adrijana Visnjic (2021)
  • Forskerkarrierer i barnehageforskningsfeltet Kort om fremveksten av barnehageforskning som tverrfaglig forskningsfelt, internasjonalt og i Norge, med eksempler fra to lokale forskerkarrier.

    Ødegaard, Elin Eriksen, Dardanou, Maria (2021)
  • PLUM SKUM - en inspirasjonsfilm om håndvask for de yngste barna

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hoffart, Håkon (2021)
  • Quality ECEC-the case of Norway-securing quality from 0-3 through practice and teacher education

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hu, Aihua (2021)
  • Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education

    Birkeland, Johanna, Baste, Valborg, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Education for Social Sustainability. Meaning Making of Belonging in Diverse Early Childhood Settings

    Boldermo, Sidsel, Ødegaard, Elin Eriksen, Garvis, Susanne (2020)
  • Hjemme med barnehagebarn - Dette er ekspertenes råd

    Drægebø, Reidun, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space

    Eikset, Andrea, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Children's Exploration and Cultural Formation

    Hedegaard, Mariane, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer

    Heggen, Marianne Presthus, Wergedahl, Hege, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Små bøker, store spørsmål

    Kallestad, Ingrid, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • – Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister

    Løkås, Mariell Tverrå, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum

    Samuelsson, Ingrid Pramling, Wagner, Judith, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Vi må ikke glemme pedagogikken i alt fokuset på smittevern

    Sandgrind, Silje Wiken, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Kan samarbeid mellom barnehage og forskere gjøre kvaliteten bedre?

    Sandgrind, Silje Wiken, Ødegaard, Elin Eriksen, Oen, Marion, Bjerkestrand, Mimi (2020)
  • Musical Exploration in Everyday Practices - Identifying Transition Points in Musicking

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2020)
  • Barnehagane kan ikkje driva som før

    (2020)
  • Barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig fremtid for barna våre - i et psykososialt perspektiv

    (2020)
  • Barnehagelærerens offentlige pedagogiske oppdrag og bærekraftsmål nr. 4 – paradokser, utfordringer og nye praksiser

    (2020)
  • Den norske barnehagekvaliteten – innspill til videreutvikling av norsk barnehagesektor

    (2020)
  • Dialogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration

    (2020)
  • Førsteopponent på Avhandling innlevert for graden Ph.D i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på avhandlingen - Alle foreldre med - Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen av Kristin Danielsen Wolf - OsloMet Avhandlingen 2020 nr. 25

    (2020)
  • Innlegg i paneldebatt

    (2020)
  • Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagen signaturpedagogikk

    (2020)
  • Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagens signaturpedagogikk

    (2020)
  • Barnehagelæreren som medforsker. Forskning i partnerskap - et konseptuelt grunnlag.

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Johanna, Oen, Marion (2020)
  • Introduction to Children’s Exploration and Cultural Formation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hedegaard, Mariane (2020)
  • Early Childhood Education and Care (ECEC) Response to COVID-19 in Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen, Hu, Aihua (2020)
  • Fra uro til moro, fra moro til ro - Musikk som ressurs for sped- og småbarn og deres familier

    Ødegaard, Elin Eriksen, Metell, Maren (2020)
  • Visualising epistemological perspectives: Using symbols and metaphors to research sustainability

    Ødegaard, Elin Eriksen, Myrstad, Anne (2020)
  • Barns beste som grunnleggende hensyn i koronaens tid

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sandtorv, Linda, Vik, Elin (2020)
  • The First 1000 Days - An Animation video

    Ødegaard, Elin Eriksen, Tuv, Vilde, D'Amore, Jennifer (2020)
  • Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap

    Birkeland, Johanna, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability

    Boldermo, Sidsel, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

    Foss, Vigdis, Fimreite, Hege, Fossøy, Ingrid Karin, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Dangerous Images and Dialogic Responses

    Gradovski, Mikhail, Janfada, Mahtab, Janfada, Nasim, Redder, Bridgette, Westbrook, Fiona, White, Jayne E., Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • The first 1000 days of early childhood : Becoming

    Gradovski, Mikhail, Ødegaard, Elin Eriksen, Rutanen, Niina, Sumsion, Jennifer, Mika, Carl TH, White, E. Jayne (2019)
  • Symposium - Using Theory in Evaluation: Connecting the global and the local to look towards the future

    Hedegaard, Mariane, Edwards, Anne, Fleer, Marilyn, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Play and/or learning: Comparative analysis of dominant concepts in national curriculum guidelines for early childhood education in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Ocular becomings in dangerous times: Special Issue Editorial

    White, Elizabeth Jayne, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Conclusion: Discourses and dreams on becoming

    White, Jayne E., Rutanen, Niina, Sumsion, Jennifer, Mika, Carl TH, Ødegaard, Elin Eriksen, Gradovski, Mikhail (2019)
  • Beginning becoming : The first 1000 days

    White, Jayne E., Ødegaard, Elin Eriksen, Rutanen, Niina, Sumsion, Jennifer, Mika, Carl TH, Gradovski, Mikhail (2019)
  • Challenging global models of one - dimensional trajectories for child development – working with multi voiced assessment of pedagogical engagement and local awareness in early childhood education in Norway

    (2019)
  • Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign BARNkunne og utviklingen av Partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune

    (2019)
  • Local Weather Event - Stories of pedagogical practice as possible cultures of exploration

    (2019)
  • Neglected narratives and the potential of collaborative narratives

    (2019)
  • Norway: ‘Danning’ and the infant – local conditions for the early formation as persons

    (2019)
  • Possibilities, activities and dialogues - Opening up the local and global space of KINDknow Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures - Key Note address

    (2019)
  • Sammen -om å skape kunnskapsrike barnehager i Bergen

    (2019)
  • Barn trenger blautadrit og maur, ikke mer plast

    Ødegaard, Elin Eriksen, Borgen, Jorunn Spord, Marandon, Andre Steenbuch (2019)
  • På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet

    Ødegaard, Elin Eriksen, Eikset, Andrea Synnøve Blomsø (2019)
  • Exploring the concept of exploration

    Ødegaard, Elin Eriksen, Grindheim, Liv Torunn (2019)
  • Local Weather Events: Stories of Pedagogical Practice as Possible Cultures of Exploration

    Ødegaard, Elin Eriksen, Marandon, Andre (2019)
  • Visualising epistemological perspectives - a case of the web-banner of KINDknow - Kindergarten Knowledge Center for Research on Diversity and Sustainable Futures

    Ødegaard, Elin Eriksen, Myrstad, Anne (2019)
  • Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

    Birkeland, Johanna, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Introduction

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Play and/or learning:Comparative analysis of two dominant concepts in curriculum guidelines for ECE in Norway, Finland, China and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Positioning children, staff and families in four curricula: A study of transition from kindergarten to primary school in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Early Childhood Education and Care in Norway: Cultural historical context, new regulations and perceived quality

    Sadownik, Alicja R., Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • 1. Opponent på Ingvild Olsen Olaussens PhD avhandling Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv

    (2018)
  • Bærekraft og barnehagen som danningsarena

    (2018)
  • Cultures of Sustainability - the 'glocal' model of the teacher and formative development of the child

    (2018)
  • Gamle og nye undereventyr - Hvordan kan vi overkomme gjenstridige utfordringer i samarbeid mellom lærested og barnehage?

    (2018)
  • 'Homo Viator' - historiske forestillinger om 'verden' som sted og veiviseren som pedagogisk ideal

    (2018)
  • Håp for framtida gjennom barns utdannning, omsorg og danning Deltakelse i paneldebatt i regi av OMEP Norge -

    (2018)
  • Komite for akademisk avhandling for filosofie doktorsexamen kandidat Eva Hallgren med avhandlingen Ledtråderr til estetisk engasjement i processdrama

    (2018)
  • Opposition

    (2018)
  • Opposition Agneta Pihl's Uppsats - Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice

    (2018)
  • Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Hva nå?

    (2018)
  • Små barns medvirkning i eget liv - hvordan forstå barn og foreldre

    (2018)
  • Sustainability or post-sustainability is that the question? Theoretical underpinnings and aims for KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures

    (2018)
  • The Global and Local Citizen of the Future -Formative Development of life skills.

    (2018)
  • Why and how Early Childhood Educational research and practice are core keys to Sustainable Futures

    (2018)
  • Tur - retur, Norge - Kina

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Ødemotland, Siv, Hu, Aihua, Skoglund, Ruth Ingrid, Greiner, Svein-Erling (2018)
  • Panel on Play, Learning & Good Life - International Research on Early Childhood Education -

    Ødegaard, Elin Eriksen, Fleer, Marilyn, Hedegaard, Mariane, Chaiklin, Zeth, Li, Liang (2018)
  • Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers

    Ødegaard, Elin Eriksen, Li, Minyi, Wang, Xinghua, Birkeland, Åsta, Wergedahl, Hege, Bergan, Veronica (2018)
  • Local weather events - exploring children's sense- and place making

    Ødegaard, Elin Eriksen, Marandon, Andrè (2018)
  • Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?

    Birkeland, Åsta, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • PERSPEKTIVER PÅ KUNSTEN OG KULTURENS PLASS I BARN OG UNGES LIV

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Forkjemperne

    Eikset, Andrea Synnøve Blomsø, Ødegaard, Elin Eriksen, Aaserud, Geir, Sataøen, Svein Ole (2017)
  • Innvandrere får barnehagesjokk

    Sadownik, Alicja R., Ødegaard, Elin Eriksen, Hansen, Cathrine Krane (2017)
  • Stories of style: Exploring teachers' self-staging with musical artefacts

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Barn er del av en familie også i barnehagen - Ny forskning om barn, familie og barnehage

    (2017)
  • Barnehagefolk folk - hva nå? Konsekvenser av den nye rammeplan for barnehagen

    (2017)
  • Barnehagens nye rammeplan

    (2017)
  • Berättande didaktik i en flerspräkig förskola

    (2017)
  • Building trust - The power of narrative in cooperating with families

    (2017)
  • DEVELOPING TEACHER COMPETENCE FOR THE FUTURE’ DIALOGUES ON KNOWLEDGE ABOUT FAMILY, CHILDREN AND STAFF IN KINDERGARTEN TEACHER EDUCATION

    (2017)
  • Deltakelse i paneldebatt

    (2017)
  • Partnership in teacher education and research

    (2017)
  • Rammeplanen i barnehagen

    (2017)
  • Innvandrerforeldre har andre forventninger til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, barnehage.no, Redaksjonen (2017)
  • Innvandrarforeldre har andre forventingar til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pihl, Andreas Kjeldsberg (2017)
  • Innvandrere stiller andre krav til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pihl, Andreas Kjeldsberg (2017)
  • Barnehagen må være barnas arena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling Samuelsson, Ingrid (2017)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Ødegaard, Elin Eriksen, Rød, Per Arne (2017)
  • Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen, Skoglund, Ruth Ingrid (2017)
  • NRK -Valgsending - Barnehagens innhold

    Ødegaard, Elin Eriksen, Øystese, Oddgeir (2017)
  • Bedre lærerutdanninger ved å forske i egen praksis?

    Bader, Monika, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions

    Pettersen, Geir Olaf, Volden, Monica, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt

    Volden, Monica, Pettersen, Geir Olaf, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU - Følgeforskning

    Worum, Kirsten Sivertsen, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Barnehagepedagogikk som vitenskapsfag- fortid og framtid

    (2016)
  • Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities

    (2016)
  • Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education

    (2016)
  • Det som gir glede

    (2016)
  • Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste

    (2016)
  • Fear-based colonization of New Nordic childhoods?

    (2016)
  • Forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    (2016)
  • Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child

    (2016)
  • Pedagogikk-professor: Det er forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    (2016)
  • The personal and professional transformation of becoming a researcher

    (2016)
  • Vi ønsker oss de krevende barnehagelærerstudentene

    (2016)
  • Vårt felles ansvar for fremtiden

    (2016)
  • 40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag

    Ødegaard, Elin Eriksen, Langlo, Ragna, Skauge, Nina (2016)
  • A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2016)
  • Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education

    Ødegaard, Elin Eriksen, White, Elizabeth Jayne (2016)
  • Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap

    Ødegaard, Elin Eriksen, Solli, Arne (2015)
  • Barnekultur som forskningsfelt – et interdisiplinært vitenskapelig emne

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga

    Foss, Vigdis, Fossøy, Ingrid, Fimreite, Hege, Alvestad, Marit, Jernes, Margrethe, Tungland, Inger Benny Espedal, Vatne, Bente, Nordvik, Grete, Økland, Magli Sofie, Sataøen, Svein Ole, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Beyond Observations - Narratives and Young Children

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen, Lemon, Narelle (2015)
  • Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten

    Pettersen, Geir Olaf, Volden, Monica, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • "Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen

    Torsteinson, Helene, Gjernes, Janne Gjøen, Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH

    (2015)
  • Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid

    (2015)
  • For en danningsorientert barnehagelærerutdanning

    (2015)
  • Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren

    (2015)
  • Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer

    (2015)
  • 'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.

    (2015)
  • Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften

    (2015)
  • Participation for every child where they live

    (2015)
  • Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring

    (2015)
  • The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework

    (2015)
  • The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data

    (2015)
  • Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?

    (2015)
  • Forskingsbasert barnehagelærarutdanning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2015)
  • Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet

    Ødegaard, Elin Eriksen, Økland, Magli Sofie (2015)
  • Studier av narrative praksiserfaringer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Økland, Magli Sofie (2015)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations

    Kallestad, Jan Helge, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN

    Kunnskapsdepartementet, Utdanning/Forskning, Ødegaard, Elin Eriksen, Seland, Monica, Gjems, Liv, Pålerud, Turi, Aukland, Sigurd, Røys, Heidi Grande (2014)
  • Bärettande och minnande

    Pramling, Niklas, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Sæverot, Herner, Trippestad, Tom Are, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett

    Volden, Monica, Pettersen, Geir Olaf, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barnehagebarn skal ikke lenger bli skoleklar

    (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller

    (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller

    (2014)
  • Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor

    (2014)
  • Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder

    (2014)
  • Beyond Child Centredness

    (2014)
  • Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?

    (2014)
  • Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv

    (2014)
  • Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn

    (2014)
  • Kunsten å spille barn gode

    (2014)
  • Lek på ramme alvor

    (2014)
  • Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk

    (2014)
  • On Interdiciplinarity in Child Culture Research

    (2014)
  • Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Færevaag, Margaret Klepstad (2014)
  • Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt

    Ødegaard, Elin Eriksen, Krüger, Thorolf (2014)
  • Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Samuelsson, Ingrid Pramling (2014)
  • Barnehagepionerer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole, Aaserud, Geir (2014)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture

    Kallestad, Jan Helge, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • "Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013

    (2013)
  • Angrer på barnehagestart

    (2013)
  • Barn lærer med hele seg

    (2013)
  • Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?

    (2013)
  • Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner

    (2013)
  • Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy

    (2013)
  • Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning

    (2013)
  • Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage

    (2013)
  • Tårfrid er død - Leve Tårnfrid

    (2013)
  • Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"

    (2013)
  • Young Children as Narrative Meaning-makers

    (2013)
  • Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller

    (2013)
  • Kva er no danning - en dialogforelesning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Bae, Berit (2013)
  • What is the state of play?

    Ødegaard, Elin Eriksen, Grindheim, Liv Torunn (2013)
  • Les meir - ut med Bøker!

    Ødegaard, Elin Eriksen, Ingebriktsen, Lise, Enerstvedt, Berit, Fagerland, Gunhild (2013)
  • Kindergarten as an Arena for Cultural Formation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Inna Koreponova, Kotliar (2013)
  • Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2013)
  • Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping

    Ødegaard, Elin Eriksen, Kyrkjebø, Trude, Haukaa, Kristin (2013)
  • Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling, Niklas (2013)
  • Studier av barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena

    Økland, Magli Sofie, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Mommy Stragies

    Lui, Lily, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen

    Pettersen, John Roald, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    (2012)
  • Barnehagen som danningsarena - Introduksjon

    (2012)
  • Conceptualizing Picturing

    (2012)
  • Forord

    (2012)
  • Meningsskaping i bruk av artefakter

    (2012)
  • Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway

    (2012)
  • Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"

    (2012)
  • Studying the youngest children - a co-narrative approach

    (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Grindheim, Liv Torunn, Tingstad, Vebjørg (2012)
  • Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2012)
  • Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe, Torsteinson, Helene, Tufta, Katrine, Schei, Tiri Bergesen (2012)
  • Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver

    Ødegaard, Elin Eriksen, Krüger, Thorolf (2012)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues

    Ødegaard, Elin Eriksen, Lyså, Ida Marie, Birkeland, Åsta, Nilsen, Randi Dyblie (2012)
  • Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2012)
  • Forord: På jakt etter demokratibegrep i barnehagen

    Jansen, Kirsten Elisabeth, Johansson, Eva, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Norwegian kindergartens – examples from aesthetical approaches

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Children's cultural shaping through narrative practice in kindergarten

    (2011)
  • Deltakende handlingsrom i barnehagen - dynamikk og vilkår

    (2011)
  • Hestebæsjen og andre samtalefortellinger med de yngste barna

    (2011)
  • Materiell og leketøy til begjær og besvær

    (2011)
  • Narrative practice as a site for studying conditions for children's cultural formation

    (2011)
  • On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making

    (2011)
  • Pedagogikk for bærekraftig utvikling i barnehage og skole

    (2011)
  • Understanding the Scandinavian Kindergarten Model - Example from Norway

    (2011)
  • Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena

    (2011)
  • Å sanse, gjere og snakke - å arbeide fagleg med dei yngste barna i barnehagen

    (2011)
  • Å tenke med Bakhtin -metodologiske refleksjoner

    (2011)
  • Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens

    Ødegaard, Elin Eriksen, Lyså, Ida Marie (2011)
  • Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling, Niklas (2011)
  • Ideas and possibilities ongoing from the project “Kindergarten as an arena for cultural formation”

    Ødegaard, Elin Eriksen, Schei, Tiri Bergesen (2011)
  • Barnehagen som danningsarena; livshistorisk tilnærming for å studere bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen

    (2010)
  • Barns digitale hverdag- har digitale medier betydning for barns deltakelse i barnehagen?

    (2010)
  • Danning til deltakelse

    (2010)
  • Dataspill i barnehagen

    (2010)
  • Early Childhood Education in Norway

    (2010)
  • Gerds barnehagehistorie Bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen Gerd's toy story -the uses af artifacts in the Fröbelkindergarten

    (2010)
  • Hvorfor skal barn bruke digitale medier i barnehagen?

    (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation -A narrative and historical approach to describing children using artifacts

    (2010)
  • Piracy in Policy - Children influencing early childhood curriculum in Norway

    (2010)
  • The making of knowledge - A reflection upon children's voices constructed from empirical data

    (2010)
  • Barnehagen som danningsarena-bruk av digitale verktøy for barns meningsskaping og medvirkning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg ! Samarbeid om forskningsprosjekt

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg - om små barns meningsskaping og medvirkning med bruk av digitale verktøy i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Schei, Tiri Bergesen, Birkeland, Åsta, Hammer, Anne S.E. (2010)
  • ?20th Anniversary of the United Nations Convention on the Rights of the Child?

    (2009)
  • Barnehagen som danningsarena - hvorfor, hva, hvem og hvordan

    (2009)
  • Barnehagen som danningsarena -hvorfor, hvem, hva og hvordan

    (2009)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Manoeuvers in a Norwegian Preschool Classroom

    (2009)
  • Children's inititatives and teachers' practice-education manoeuvres in the norwegian preschool classroom

    (2009)
  • Mellom frykt og fryd -noen estetiske aspekter i barns meningsskaping

    (2009)
  • Slik får du barnet i tale Samtalefortelling er en måte å snakke på som kan brukes til å følge samtaleinitiativ til to- og treåringer

    (2009)
  • små barn -store bekymringer

    (2009)
  • Læring gjennom veiledning -Meningsskaping i grupper

    Ødegaard, Elin Eriksen, Boge, Margun, Moe, Randi, Markhus, Gunvor (2009)
  • Shaping and sharing digital media - Democratic potentials and increasing complexities in preschool

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2009)
  • Førskolelærerutdanningen 60 år Jubileumsutstilling i anledning 60-årsjubileet

    Birkeland, Tone, Heradstveit, Synneva, Ødegaard, Elin Eriksen, Jensen, Helge, Birkeland, Åsta, Ødemotland, Siv, Orseth, Dag, Bakke, Kari (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    (2008)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Maneuvers in the Preschool Classroom

    (2008)
  • Demokratiske prosesser i barnehagen

    (2008)
  • Ethnography with children; writing narrative analysis as composing with field notes and tapes

    (2008)
  • Glimt fra barnehagens historie

    (2008)
  • La det andre barnet tre fram

    (2008)
  • Meningsskaping i barnehagen

    (2008)
  • Preschool as an arena for cultural formation

    (2008)
  • Send gjerne ettåringer i barnehagen

    (2008)
  • Allvarliga teman i tvååringars berättelser

    (2007)
  • Barneinitiert innhold -en alvorlig sak

    (2007)
  • Barneinitiert innhold i barnehagen -en alvorlig sak

    (2007)
  • Det kompetente barn? Hvilket barn? Alle? Når? Alltid? For hvem? Redegjørelse og problematisering over synet på barnet i vår tid

    (2007)
  • Mellom frykt og fryd. Spenning og meningsskaping i fortellinger om julenissen

    (2007)
  • Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger

    (2007)
  • Narrative meaningmaking in preschool

    (2007)
  • Spørsmål om forskertilnærminger ved oppstart av et nytt forskningsprosjekt - Barns deltakende sirkler

    (2007)
  • What's Up on the Teachers Agenda? A study of didactic projects and cultural values in mealtime conversations with very young children

    (2007)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactic project and cultural values in mealtime conversations with very young children

    (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Ødegaard, Elin Eriksen, Børhaug, Kjetil (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Ødegaard, Elin Eriksen, Børhaug, Kjetil (2007)
  • Kaptein Andreas og hans mannskap drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold

    (2006)
  • Mellom frykt og fryd -Spenning og meniningsskaping i fortellinger om julenisser Between fear and pleasure -Suspense and meaningmaking in stories about father Christmas

    (2006)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactical project and cultural values

    (2006)
  • What's worth talking about? Meaning-making in toddler-initiated co-narratives in preschool

    (2006)
  • Læring gjennom veiledning; Meningsskaping i gruppe

    Boge, Margun, Moe, Randi, Ødegaard, Elin Eriksen, Markhus, Gunvor (2005)
  • Barns forståelse av naturkatastrofer

    (2005)
  • Fantasifull pedagogikk -et møte med Mirella og hennes hånddukker

    (2005)
  • Foreldre til barn med Downs syndrom -erfaringer fra barnehagen

    (2005)
  • Når en toåring tar roret -drøfting av en datakonstruksjon

    (2005)
  • The dance of a pirate - meaning-making and cultural learning Children under three and Early Childhood Education

    (2005)
  • Videoobservasjon og videoanalyse -erfaringer, funderinger og konstruksjoner

    (2005)
  • Læring gjennom veiledning - et studentperspektiv

    Moe, Randi, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Fortellinger fra et ondt barn

    (2004)
  • Fortellinger om "kasuset" og mennesket Karl Andreas

    (2004)
  • Julenissens skjegg - om å ha nese for smekker

    (2004)
  • Kvalitetssatsinga med handfast resultat i Nordfjord

    (2004)
  • What is worth talking about? -narrative topics during mealtime in kindergarten

    (2004)
  • Læring gjennom veiledning - et lærerperspektiv

    Ødegaard, Elin Eriksen, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Moe, Randi (2004)
  • Pedagogiske erobringer -portrettintervju med Louise Birkeland

    (2003)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger. Hva er meningsfulle fortlelingsbegreper i barnehagens kontekst?

    (2003)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Birkeland, Louise, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Birkeland, Louise, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Læring gjennom veiledning En undersøkelse om veiledning i førskolelærerutdanningen

    Moe, Randi, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Bruk av situasjonsbeskrivelse som metode i personalutvikling

    (2002)
  • Dialogspill -en metode for personalutvikling

    (2002)
  • Joan Amos Comenius

    (2002)
  • John, Dewey -et liv for demokrati

    (2002)
  • Kast en ball...

    (2002)
  • Kva meiner borna? Hva mener barna?

    (2002)
  • Med pakken til Singapore

    (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    (2002)
  • Utfordringer i samarbeidet mellom barnehager og høgskoler

    (2002)
  • Vygotsky -psykologiens Mozart

    (2002)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Louise (2002)
  • Anna Freud, -et liv for barn

    (2001)
  • Barneperspektiv på voksnes lekekompetanse

    (2001)
  • Bryggen i miniatyr

    (2001)
  • Drama- og teaterspill med mange muligheter

    (2001)
  • Dødninghoder og skjeletter

    (2001)
  • Fortellingen er utviklingen

    (2001)
  • Førskolelærer bak kamera

    (2001)
  • Leker laget av krigsfanger

    (2001)
  • Uklar barnehagepolitikk

    (2001)
  • Utesovesal

    (2001)
  • Plan for praksisopplæring Førskolelærerutdanningen

    Lægreid, Elin, Birkeland, Åsta, Eriksen Ødegård, Elin, Søreide, Gunn Elisabeth (2000)
  • Små barn store spørsmål

    Mathiesen, Marianne, Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Bamser før og nå

    (2000)
  • Bønestoppen vant barnehageforbundets kvalitetspris

    (2000)
  • Dukker med Downs syndrom

    (2000)
  • Endringer i student- og lærerrollen

    (2000)
  • Et sted...en gang...

    (2000)
  • Festuke for barn i Bergen

    (2000)
  • Kunst i og med naturen

    (2000)
  • Å fortelle et liv

    (2000)
  • endring av student- og lærerrolle

    ødegaard, elin eriksen, moe, randi (2000)
  • Et ord som ikke skrives ned blir borte...

    (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    (1999)
  • Norwegian Kindergartens in a Time of School Reforms and Transformations

    Ødegaard, elin eriksen, linden, nora, hadler-olsen, sidsel (1999)
  • Narratives as a possibiliyy in the co-operation between kindergarten and home

    Ødegaard, Elin Eriksen, Nielsen, Mogens (1999)
  • "Fortell om meg da jeg var liten" Fortellingen som mulighet i samarbeidet mellom barnehage og hjem

    (1998)
  • Barnehagen i endring

    Ødegaard, Elin Eriksen, Moe, Randi, Louise, Birkeland, Grete, Nordvik (1998)
  • Barnehagen i endring

    (1997)
  • Mer foreldresamarbeid

    (1997)