Stipendiat

Eyolf Thovsen Nysæther

Arbeids- og kompetanseområde

Ph.D-stipendiat i musikkpedagogikk. Ph.D-prosjektet mitt er en mixed-method studie i den nye 5-årige Grunnskolelærerutdanningen (GLU) med musikkspesialisering i Norge. Forskningsfokuset ligger på studentperspektivet. Bakgrunn, kompetanse, motivasjon, vurdering av egen utdanning, verdier og fremtidsutsikter som grunnskolelærere. Prosjektet består av følgende to faser; en kvantitativ nasjonal survey og videre til en kvalitativ intervjuundersøkelse. Teorigrunnlaget mitt er Kulturhistorisk aktivitetsteori, Sosiokulturell teori, Kritisk pedagogikk og pedagogisk filosofi. Jeg er med i forskningsprosjektet Music Teacher Education for the Future (FUTURED) som er et NFR-finansiert prosjekt initiert av HVL og OsloMET.

 

Underviser i

Rytmisk musikk 

Komposisjon, improvisasjon, hørelære, akkompegnement og instrument. (Piano, gitar, bass, vokal og slagverk/perkusjon) 

Community music

Prosjektarbeid og prosjektledelse 

Musikkpedagogikk og didaktikk 

Veiledning på tekst og utrykk 

Arrangementplanlegging 

Musikkteknologi 

 

Forskar på
  • Musikkfaget i en den nye 5-årige Grunnskolelærerutdanningen.
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Hva vet vi om studentene som velger musikk i lærerutdanningen?

    Holdhus, Kari Mette, Nysæther, Eyolf Thovsen, Sætre, Jon Helge (2023)
  • Å være stipendiat i et større forskningsprosjekt

    Kvinge, Øystein Røsseland, Nysæther, Eyolf Thovsen, Bjørnevoll, Silje Meling (2023)
  • “Who are the music student teachers in Norwegian general teacher education? A cross-sectional survey

    (2021)
  • Who are the music student teachers in Norwegian generalist teacher education? A cross-sectional survey

    Nysæther, Eyolf Thovsen, Christophersen, Catharina Renate, Sætre, Jon Helge (2021)
  • Musikklærarutdanning for framtida

    Christophersen, Catharina Renate, Nysæther, Eyolf Thovsen, Onsrud, Silje Valde (2020)