Arbeids- og kompetanseområde
Mine fagfelt er litteraturdidaktikk, barne- og ungdomslitteratur og lese- og skrivekunnskap.
Jeg underviser i grunnskolelærerutdanningen, både på grunn- og masternivå.
Mine siste publikasjoner handler om hvordan barn leser kritisk og samtaler om barneromanen Buffy By, samt om hva det er barn synes er morsomt når de leser. Jeg vil også trekke frem Ord og begreper i klasserommet (Fagbokforlaget 2020) og Ordriket, et læreverk i norsk for 1.-7. trinn.
Pågående forskningsprosjekter er Green dialogues, samt at jeg arbeider med en lærebok om praktisk litteraturdidaktikk.
Aktuelle emner: barne- og ungdomslitteratur, bildebøker, danning, lesekompetanse, lesing, litteraturundervisning, norskdidaktikk, læremidler i norsk, begynneropplæring, skriving, lese- og skriveundervisning.
I 2023 ble jeg merittert underviser.
- Barne- og ungdomslitteratur
- Lese- og skrivekunnskap
- Masterveiledning
- Jeg er opptatt av klasseromsnær, profesjonsrettet forskning, og forsker på litteratursamtalen og estetiske arbeidsprosesser i klasserommet.
Utvalde publikasjonar
-
"Det var litt morsomt". Ei klasseromsundersøking av humor i Buffy By er inspirert
-
På gull- eller sølvfat? Fattigdomstematikk og kritisk lesing på 7. trinn
-
"Kjenner du noen superhelter, må du gjerne varsle dem!" Å erfare det uforklarlige i dialog med andre
-
Språk teller. Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke
-
Litteratursamtalens danningspotensial