Utfasing av førskolelærerutdanning i Bergen

Førskolelærerutdanningen er under utfasing, og studenter ved utdanningen i Bergen må ta sin siste eksamen innen 31. desember 2017 for å få godkjent utdanningen.

Førskolelærerutdanningen ble høsten 2013 erstattet av barnehagelærerutdanningen. Studieåret 2014–2015 var siste gang et studieår i utdanningen blir avviklet. (2015–2016 for deltidsutdanningen).

Frist for å fullføre utdanningen

Høgskolen arrangerer eksamen i emner i inntil to år etter at det ble tatt opp studenter til emnet. Oppmeldingsfristen er 15. februar for eksamen i vårsemester, og 15. september for eksamen i høstsemester.

Når fristen er gått ut, er det ikke lenger mulig å avlegge eksamen i emnet ved HiB/HVL, selv om du ikke har brukt alle tre forsøk. Overholdes ikke fristen, kan du altså miste muligheten til å fullføre påbegynt utdanning.

For at du skal få mulighet til å benytte dine tre eksamensforsøk, er det derfor viktig at du melder deg opp til alle emner hvert semester, og får bestått eksamen så raskt som mulig.

Høsten 2017 er siste mulighet for å ta eksamen i følgende emner ved deltidsutdanningen FØUD:

• FD13SAM09 Samfunnsfag
  • FD45PD309 Pedagogikk