Hopp til innhald

FHS8105 Arbeidsdeltakelse – vurdering og tiltak

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dette studietilbudet er utviklet for personer med arbeidserfaring. Emnet skal belyse og drøfte forhold som har betydning for bærekraftig deltakelse i arbeidslivet. Grunnleggende tema som vektlegges er arbeidets betydning for individets helse og samfunn, sykefraværsutfordringer, lover og regler i arbeidslivet samt trygdefaglige emner. Hvordan helsepolitiske føringer, samfunnsmessige forhold og arbeidsmiljøfaktorer kan påvirke personers arbeidsdeltagelse vil også tydeliggjøres.

Undervisningen vil vektlegge og drøfte muligheter og begrensninger med betydning for arbeidsdeltakelse hos personer med ulike helseplager (for eksempel muskelskjelett- og psykiske plager). Perspektiver fra helsefremming, forebygging og rehabilitering vil innlemmes. Videre vil rollen til de ulike aktørene innen arbeidsliv, helse og velferd, deres felles og særegne kompetanse samt arenaer og metoder for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling belyses. Modeller/verktøy for kunnskapsbasert evaluering av helse, funksjon og arbeidsevne vil presenteres. Kunnskapsbaserte intervensjoner for arbeidsinkludering, arbeidsrettet rehabilitering og andre tiltak for å fremme arbeidsdeltakelse står sentralt i emnet.

Med utgangspunkt i individuelle, samfunnsmessige, organisatoriske og kulturelle forhold, vil emnet gjøre studenten i stand til å vurdere personers muligheter og eventuelt gi tiltak for å fremme arbeidsdeltagelse ved ulike helseplager.

Opptakskrav

  • Bachelorgrad i helse- og sosialfag.
  • Minst 2 års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har inngående og oppdatert kunnskap om kontekstuelle forhold som helsepolitiske strategier og målsetninger knyttet til arbeid og helse, helse- og velferdssystemet, samt lover og regelverk i arbeidslivet, og hvordan disse forhold kan virke inn på arbeidsdeltakelse
  • har inngående forskningsbasert kunnskap om sykefravær, frafall fra arbeidslivet, og vurderinger og tiltak som har betydning for arbeidsdeltakelse
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller som fremmer helse og arbeidsdeltakelse

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan anvende standardiserte verktøy for å vurdere funksjon og arbeidsevne
  • kan samtale med pasient om arbeidssituasjonen, arbeidsevne og deltakelse
  • Kan samhandle med andre aktører som lege, NAV, bedriftshelsetjeneste og arbeidsgiver om arbeidsdeltakelse, og dermed bidra til utvikling av god praksis
  • kan analysere og kritisk reflektere over egen rolle som fagutøver innen feltet
  • kan anvende kunnskap om helsepolitiske føringer, relevant lovverk, forskning og teorier for å vurdere og fremme arbeidsdeltakelse

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan anvende kunnskap om arbeidsrettede vurderinger og tiltak på individ- arbeidsplass- og samfunnsnivå
  • kan analysere behov for samhandling med andre fagprofesjoner på individ- og systemnivå og bruke denne kunnskapen til nytenkning i praksis- og forskningsfeltet
  • kan identifisere praksisfeltets og forskningens muligheter og utfordringer for utvikling, implementering og evaluering av nye intervensjoner som har arbeidsdeltakelse som mål

Krav til forkunnskaper

Minst to års arbeidserfaring

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen bygger på en sosiokulturell læringstradisjon der studentene lærer mest gjennom å være aktiv og i diskusjon med en tekst/medstudent/lærer i en læringsaktivitet.  
Undervisningen i emnet er lagt opp som et omvendt klasserom og blended learning tilnærming.
Det benyttes studentaktive- og digitale læringsformer i emnet både utenfor og i samlingen, som innbefatter;

  • Forelesning
  • Spørretime
  • Individuelt arbeid med pasient/kasuistikk
  • Refleksjon ift. samtale om arbeid
  • Samarbeid på tvers- refleksjonsnotat (i gruppe)
  • Funksjonsvurdering på SimArena, kommunikasjonsoppgaver, diskusjon
  • Diskusjonsforum

Emnet er tilrettelagt med tilgjengelige ressurser i form av video (korte videosnutter som oppsummerer ulike tema i undervsiningen) og litteratur. Bearbeiding av fagstoff foregår gjennom individuelt arbeid, utarbeiding av notat, deltakelse i diskusjonsforum og refleksjonsnotat utarbeidet i gruppe.

Ved oppstart av emnet vil det være et online møte mellom alle studentene og faglærerne for å skape et sosialt miljø og en tilhørighet til emnet og student- og lærergruppen.

Det vil bli en fysisk samling i uke 43, 21.-22. oktober 2024.

Refleksjon foregår i møte med medstudenter/faglærere og i skriving av notat. Studentene får mulighet til å utdype sin forståelse gjennom aktiv deltagelse i diskusjonsforum og spørretimer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på seminar
  2. Individuelt notat: maksimalt 1000 ord

Vurderingsform

Oppgave
Studentene skal fordype seg i en kasuistikk vedrørende helseplager og arbeidsdeltakelse. Oppgaven skal reflektere rundt undersøkelse og tiltak samt knytte dette opp mot forskning, teori og regelverk og nasjonale føringer på området.

Oppgaven skal være på maksimum 2000 ord, - referanselisten kommer i tillegg.

Tid og sted for eksamen, se Eksamensdato og tidspunkt for eksamen - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten en bearbeidet oppgave til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler