Innføring i bandrotasjon og bandledelse | nettstudium

Etter- og vidareutdanning

Utforsk kunsten å lede og samarbeide i musikkens verden. Få nøkkelkompetanse på instrumenter, samspill og effektiv kommunikasjon, for å lede ensembler til musikalsk suksess.

Nettstudium

Hopp til

Søk studieplass

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav
    Generell studiekompetanse

Forkunnskap på minst ett instrumet, se lengre ned på siden under "Anbefalt forkunnskap".
    Skriv i merknadsfeltet i søknaden hvilket instrument.

Studietypenummer: 8525

Om å søke opptak til HVL

Hvorfor studere innføring i bandrotasjon og bandledelse?

Musikklærere og musikkutøvere blir stadig utfordret til å jobbe med og lede ulike ensembler i musikkutøvelse, innen skole- og kultursektoren. Ved å ta dette kurset vil du utvikle ferdighetene dine innen bandinstrument, kunne delta i og lede bandaktiviteter, lære instrumentkunnskap og musikkteknologi.

Samspill og praktisk gehør står sentralt i kurset. Det er anbefalt at du har tilgang på gitar og piano (masterkeyboard) som et minimum. Det er en fordel og ha tilgang på slagverk og bass i tillegg.

Hva lærer du?

• Du lærer det essensielle repertoaret for bandinstrumenter og hvordan lære det bort til andre.
    • Få kompetanse til å lede ensembler og undervise i musikk på en inspirerende måte.
    • Forstå hvordan hvert instrument bidrar til ensemblesamspillet.
    • Utvikle grunnleggende ferdigheter på instrumentene og en bred forståelse av musikalske stiler.
    • Mestre digitale verktøy for musikkproduksjon og reflekter over din egen rolle som musiker og leder.

Les mer om hva du lærer i emneplanen

Kurset passer for deg som er musikklærer og deg som utøver musikk.

Undervisningsform

Studiet vil bestå av nettbasert undervisning i sanntid og asynkron undervisning i form av instruksjonsvideoer.

For å gjennomføre undervisning er det vesentlig at studentene har tilgang til DAW og masterkeyboard.

Nettøkter

Ordinære økter på nett.
    3. og 4.september kl. 15-18
    17. september kl. 15-18
    25. september kl. 15-18
    1. oktober kl. 15-18
    15. oktober kl. 15-18
    6. november kl. 15-18

Det vil også bli gitt instruksjonsvideoer og tilbud om veiledning. Det legges opp til gruppearbeid mellom øktene.

Anbefalt forkunnskap

Studenten må ha generell studiekompetanse og basisnivå på ett eller flere bandinstrumenter (slagverk, bass, gitar og piano/synth), og tilgang på gitar og piano (masterkeyboard) som et minimum.

Pensum

Du vil få mer informasjon om pensum ved studiestart.

Eksamensform

Mappevurdering:

• I studentens vurderingsmappe inngår et utvalg av emnets obligatoriske skriftlige og praktiske læringsaktiviteter som dokumenterer studentens faglige utvikling over tid.
    • To videoinnleveringer, bearbeidet etter tilbakemelding på obligatorisk aktivitet eller utvalgt fra obligatorisk aktivitet
    • En video fra praktisk læringsaktivitet i undervisning
      Refleksjonsnotat på 1000 ord

Vurderingsform: Bestått/ikke bestått

Hvorfor ta mer utdanning?

Et arbeidsliv i rask endring, er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler, som etter- og videreutdanning kan gi:

• Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

Andre interessante studietilbud

Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs