Associate Professor
Sissel Jeanette Aastvedt Halland
Publications
-
Bruk av observasjon i eit profesjonelt læringsfellesskap
-
Livsmeistring og robuste barn
-
Livsmeistring og robuste barn
-
Fast spalteingress: Barnehagefaglige begreper kan tolkes på mange ulike måter, og når personalet skal gå løs på diskusjoner, kan det være en god hjelp å ha en felles beskrivelse å ta utgangspunkt i. I denne spalten presenteres begreper fra barnehagens rammeverk, teori og hverdagsliv. Fast spalte: Pedagogisk ordbok Tittel på denne spalten: DANNING Spaltister: Annette Kristoffersen Winje, førstelektor Sissel Halland, førstelektor
-
3 – åringen - om små barns lek, samspill og medvirkning i barnehagens fysiske miljø
-
Barnesyn og motstand i medarbeiderskap
-
Ein inkluderande barnehage: Korleis kan ein arbeida for å inkludera alle barn i meiningsfulle fellesskap?
-
Endringsvilje og motstand i medarbeiderskap
-
Hvordan være en tydelig leder?
-
Korleis vera ein tydeleg leiar?
-
"Kvifor kan me ikkje gjer det slik me alltid har gjort det?"
-
Leiing med teamstruktur
-
Medarbeiderskap - om å dra lasset saman
-
Prosjektarbeid i barnehagen
-
Tilbakemeldingskultur. Korleis bygga tilbakemeldingskultur i barnehagen?
-
Vurdering i barnehagen
-
Vurdering i barnehagen
-
Barnehagebasert vurdering som grunnlag for kompetanse- og kvalitetsutvikling
-
Fagdag for pedagoger i Karmøy kommune: Selvledelse, medarbeiderskap og tilbakemeldingskultur
-
Barnehagestrategien mot 2030 – en utfordring for helheten og sammenhengen i barnehageprofesjonen?
-
Fra praksisfellesskap til et profesjonelt læringsfellesskap - kunnskapsutvikling i et sosiokulturelt perspektiv
-
Hva er omsorg og tilknytning, og hvorfor skal vi snakke om det når vi skal ha fokus på barns medvirkning?
-
"Jeg kunne like gjerne vært en assistent" - en studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen
-
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» - en studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen
-
"Jeg kunne like gjerne vært en assistent" - en studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen
-
Observasjon
-
Workshop FoU-arbeid
-
Tøff start for de nyutdannede barnehagelærerne
-
«Jeg kunne like gjerne vært assistent»
-
Den pedagogiske friheten til barnehagelæreren og læreren står under press
-
Den pedagogiske friheten til barnehagelæreren og læreren står under press
-
Barnehagens fysiske lekemiljø, rom og materialer
-
Gode relasjonar aukar prestasjonsevna, men korleis vera ein god relasjonell leiar?
-
Hva er tilbakemeldinger og hvordan kan du som leder gi tilbakemeldinger, ris og ros, til dine medarbeidere?
-
Hva er tilbakemeldinger og hvordan kan du som leder gi tilbakemeldinger, ris og ros, til dine medarbeidere?
-
Hva er tilbakemeldinger og hvordan kan personalet gi tilbakemeldinger, ris og ros, til hverandre?
-
Hvordan inspirere og motivere i utviklings- og endringsarbeid i barnehagen?
-
Hvordan lede endrings- og utviklingsarbeid når en opplever å møte motstand?
-
Hvordan være en tydelig leder?
-
Inkludering i barnehagen.
-
Korleis vera ein tydeleg leiar?
-
Organisering av tid og lekemateriell til ulike typer lek
-
Pedagogisk analyse i utviklingsarbeid
-
Reggio Emilia, ein filosofi om barn, rom og relasjonar
-
Tilbakemeldingskultur. Korleis bygga tilbakemeldingskultur i barnehagen?
-
Tiltaksarbeid «Fra etableringsfasen til tiltak»
-
Toddleren: Hvem er toddleren? Hva kjennetegner toddlernes lek? Hvordan leker de? Hvordan støtte og utvikle toddlereken? Hva er gode lekemiljø for de yngste barna?
-
Utviklingsarbeid i barnehagen
-
Utviklingsarbeid og medarbeiderskap
-
Voksenrollen i lek
-
Voksenrollen i lek. Hvordan kan personalet i barnehagen sørge for at alle barn får delta i lek med andre barn?
-
Voksenrollen i lek. Hvordan kan personalet i Rufus barnehage sørge for at alle barn får delta i lek sammen med andre barn?
-
"Jeg kunne gjerne vært en assistent" - en studie av nyutdannede barnehagelæreres possisjonering i barnehagen
-
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
-
"Jeg kunne like gjerne vært en assistent" - en studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen
-
Medverkande barn og tilstedeverande vaksne
-
Neste regjering må snu ambisjonslaus barnehagelærarutdanning
-
Regjeringa har ingen ambisjonar for utdanninga av barnehagelærarar
-
Neste regjering må snu ambisjonslaus barnehagelærarutdanningspolitikk
-
Visste du at barnehagelærerstudentene ved Høgskulen på Vestlandet har vært med å utforme profesjonssamtalens innhold, rammer og form?
-
Hvordan bruke pedagogisk analyse som et lederverktøy i utviklingsarbeid?
-
Hvordan bruke pedagogisk analyse som et lederverktøy i utviklingsarbeid?
-
Hvordan bruke pedagogisk analyse som lederverktøy i hverdagen?
-
Informasjonsmøte for deltakende barnehager/styrere i regional kompetanseheving
-
Jeg redd for at barna ofte blir «hysjet ned» av voksne
-
Kollegaveiledning i grupper
-
Korleis kan ein leia endringsprosessar når ein møter motstand?
-
Korleis kan ein leia endringsprosessar når ein møter motstand?
-
Korleis vera ein tydeleg leiar på avdelinga?
-
Ledelse av en faglig samtale med Monica Seland evidensbasert forskning
-
Lekende gjenbruk
-
Mange kjenner på tidsklemma i barnehagen. Hvordan utfordrer dette lederrollen?
-
Ny barnehagelov/ Den inkluderende barnehagen med fokus på voksenrollen
-
Om regional kompetanseordning
-
Oppstart lærande nettverk
-
Pedagogisk analyse
-
Regional kompetanseordning
-
Regional kompetanseordning [REKOMP] i Tysvær Kommune
-
Regional kompetanseordning i Nord Rogaland - erfaringsdeling og tankar om ordninga inn i barnehagelærarutdanninga
-
Tiltaksprosesser i forbindelse med regional kompetanseheving i Førresfjorden Barnehage
-
Tiltaksprosesser i utviklingsarbeid
-
Tiltaksprosesser i utviklingsarbeid
-
Tiltaksprosesser knyttet til regional kompetanseheving i Eventyrhagen Barnehage
-
Trivsel i toddlerfellesskapet - et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer. Dette er et arbeid der Renate Andreasson Dale (pedagogisk leder i Læringsverkstedet Kuvågen Barnehage og student på videreutdanningen Læringsmiljø og Pedagogisk Ledelse 2019/2020) har bidratt med sine erfaringer fra sitt utviklingsarbeid i artikkelen. Sissel Halland har skrevet selve artikkelen
-
Voksenrollen i lek
-
Fra praksisfellesskap til et profesjonelt læringsfellesskap - Kunnskapsutvikling i et sosiokulturelt perspektiv
-
Med pappesken mellom oss: - Likeverdige øyeblikk
-
Profesjonsveiledere bør ha profesjonserfaring fra barnehagen
-
The professional conversation in the kindergarten teacher education
-
Visste du at barnehagelærerstudentene ved Høgskulen på Vestlandet har vært med å utforme profesjonssamtalens innhold, rammer og form?
-
ESSAY: Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap
-
Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
-
Profesjonssamtalen i barnehagelærarutdanninga
-
Profesjonssamtalen i barnehagelærarutdanninga
-
Fra student til profesjonsutøver
-
Barn og materialer
-
Barnehagebasert kompetanseutvikling i Sand Barnehage - ein pilotbarnehage i den regionale satsinga på kompetanseutvikling i Nettverk Nord Rogaland. Informasjon om ordninga til ei samla personalgruppe.
-
Barnehagens rom
-
Fra "formingsfabrikk" til utforskende lek.
-
Går skyene på batteri? - en fagartikkel om prosjektarbeid i barnehagen
-
Kompetanseutvikling i Nettverk Nord-R Barnehage. Muligheter og utfordringer sett fra UHs perspektiv
-
Korleis vera ein lærande organisasjon? Utviklingsarbeid Sand barnehage torsdag 13.08.20
-
Observasjon og analyse
-
Observasjon og analyse
-
Oppstart av lærande nettverk i Suldal Kommune hausten 2020 med fokus på forventingar, gjennomføring av nettverk, fasane i eit utviklingsarbeid og dokumentasjon av utviklingsarbeid (observasjon)
-
Oppstart av lærande nettverk i Vindafjord Kommune hausten 2020 med fokus på forventingar, gjennomføring av nettverk, fasane i eit utviklingsarbeid og dokumentasjon av utviklingsarbeid (observasjon)
-
Oppstart av lærende nettverk i Haugesund Kommune høsten 2020 med fokus på forventninger, gjennomføring av nettverk, fasene i et utviklingsarbeid og dokumentasjon av utviklingsarbeid (observasjon)
-
Oppstart av lærende nettverk i Haugesund, Utsira og Bokn Kommune høsten 2020 med fokus på forventninger, gjennomføring av nettverk, fasene i et utviklingsarbeid og dokumentasjon av utviklingsarbeid (observasjon)
-
Oppstart av lærende nettverk i Sauda Kommune høsten 2020 med fokus på forventninger, gjennomføring av nettverk, fasene i et utviklingsarbeid og dokumentasjon av utviklingsarbeid (observasjon)
-
Prosjektarbeid i barnehagen
-
Regional kompetanseheving
-
Regional kompetanseheving
-
Regional kompetanseheving
-
Regional kompetanseheving
-
Regional kompetanseheving
-
Samlingsstunden - til glede eller besvær? - en fagartikkel om samlingsstunden for de yngste barna i barnehagen. Synnøve Halland (pedagogisk leder i Valvatna FUS Barnehage) har bidratt med praksisfortellinga i artikkelen. Sissel Halland har skrevet selve artikkelen
-
Sanselig prosjektarbeid med de yngste barna i barnehagen og pedagogisk dokumentasjon
-
Styrarmøte Karmøy Kommune
-
Styrarmøte Sauda Kommune
-
Styrarmøte Suldal Kommune
-
Styrarmøte Vindafjord Kommune
-
Styrermøte Haugesund Kommune Pulje 2
-
Styrermøte Haugesund, Utsira og Bokn Kommune
-
The professional conversation in the kindergarten teacher education
-
Vis barnehagelæreren tillit og gi autonomien tilbake!
-
Vis barnehagelæreren tillit og gi autonomien tilbake
-
Fra Student til Profesjonsutøver
-
Forskningspresentasjon. Profesjonssamtalen i barnehagelærerutdanningen
-
Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen
-
Erfaringer fra praksisnær forskning med profesjonssamtaler i barnehagelærerutdanningen
-
Barn i møte med materialer
-
Barnehagebasert kompetanseutvikling Nettverk Nord-R barnehage
-
Barnehagen sitt fysiske miljø, rom og materialitet
-
Dei yngste barna og rommet
-
Fra "formingsfabrikk" til utforskende lek
-
Prosjektarbeid for dei eldste barna i barnehagen
-
Prosjektarbeid med dei yngste barna i barnehagen
-
Toddlaren sitt møte med gjenbruksmaterialar
-
Sanselig prosjektarbeid med barn 0 - 2 år Fra forberedelse til fordypning
-
Fokus i lærarutdanningane: Ei sterkare profesjonsretting og profesjonsdanning
-
Profesjonssamtalen
-
Barnehagen sitt fysiske miljø, rom og materialar
-
Dei yngste barna og rommet med fokus på toddlaren, barn si medverknad, utstyr/gjenstandar og leikematerialar
-
Kompetanse for mangfold: Foreldresamarbeid sett i lys av barnehagens formålsparafraf.
-
Kompetanse for mangfold: Foreldresamarbeid sett i lys av barnehagens formålsparafraf.
-
Kvardagssamtalen
-
Medverkande og deltakande barn, titstedeverande og tydelege vaksne
-
Pepperkaker for hvem?
-
Prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon i barnehagen
-
Reggio Emilia - Ein filosofi om barn, rom og relasjonar
-
Toddlaren i møte med materialar - ei fenomenologisk inspirert tilnærming
-
Veileder på prosjektet Kompetanse for Mangfold 2017-2018
-
Dei yngste barna i barnehagen - korleis ivareta dei på best mogleg måte i lys av ny rammeplan?
-
Frå "pedagurk" til pedagog - kva kan profesjonssamtalen bidra med?
-
Profesjonssamtalens mange muligheter – en praksisnær aksjonsforskning i barnehagelærerutdanningen ved HVL Campus Stord
-
Kunnskapsministeren unngår debattens kjerne
-
Barn og materialar
-
Barn og materialar
-
Barn si medverknad
-
Toddlaren i møte med materialar
-
Toddlaren i møte med materialar
-
Estetiske opplevingar : Toddlaren i møte med materiale
-
Barn og materialar
-
Barn og reMida-materialar i egenledelse, lek og læring
-
Frå oppdagande leik til møte med materialar - ei fenomenologisk inspirert tilnærming
-
Toddlaren i møte med materialar
-
Eit rom for oppdagande leik
-
Oppdagande leik