Professor

Bjørg Oddrun Hallås

Field of work

Courses taught

-Physical Education

-PHD 912 Ecocriticism and didactic practices

-Outdoor teaching for explorers (EVO, KfK)


Research areas

  • - Physical Education
  • - Ecocritisism
  • - Nature as an Arena for Cultural Formation
  • - Yeaching Practices
  • - Outdoor Learning
  • - Practical Aesthetic Subjects in School and Teacher Education
  • .- Sustaiability


Research groups

Formation - Nature, Body, Movement

Nature in Children's Litterature and Culture

Courses taught
  • MGUKØ502, Physical education 3, module 2 - Formation and learning in physical education, 25/26, subject responsible
  • MGUKØ550, Physical Education 3, module 4 - Master's thesis, 25/26
  • PHD912, Ecocriticism and didactic practices, 25/26
  • UTE801, Didactic practices outdoors for engagement, exploration, and creativity, 25/26
  • UTE802, Professional learning communities for didactic and aesthetic practices in schools, 25/26

Publications

  • Global Problems and/or Local Solutions: Teaching and Learning Physical Education in the Wake of OECD Education 2030

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås (2024)
  • Pupils’ reflections on experiences and feelings in meditation in nature: an intercultural ecopedagogical praxis in outdoor education

    Yudu Zeng, Bjørg Oddrun Hallås, Ove Olsen Sæle (2024)
  • Intercultural dialogue on ecopedagogy between Daoism and Naess’ ecosophy: Comparing and integrating Chinese and Western ecological wisdom

    Yudu Zeng, Bjørg Oddrun Hallås, Ove Olsen Sæle (2024)
  • Primary students`experiences with outdoor education in the local environment

    Eli Kristin Aadland, Bjørg Oddrun Hallås (2024)
  • WP5b - Utvikling av kunnskap om DKS for lærerutdanning, skole og samfunn.

    Jorunn Spord Borgen, Lise Camilla Ruud, Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Camilla Myhre, Caroline Wahlstrøm Nesse (2024)
  • Arbeid med forskningsbasert kunnskap - et kroppsøvingsfaglig perspektiv

    Bjørg Oddrun Hallås (2024)
  • Introduksjon

    Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Suzanne Lundvall, Aslaug Nyrnes, Ove Olsen Sæle, Tobias Christoph Werler (2023)
  • Praksisopplæring på masternivå – noe mer enn kun å få øve seg på undervisning

    Camilla Helene Hallås Farestveit, Jakob Gyring, Bjørg Oddrun Hallås (2023)
  • Didaktiske praksiser i lærerutdanning - steder i et landskap

    Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Suzanne Lundvall, Aslaug Nyrnes, Ove Olsen Sæle, Tobias Christoph Werler (2023)
  • Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon

    Camilla Helene Hallås Farestveit, Gunn Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås (2023)
  • Læreres erfaringer med mat- og helseundervisning utenfor klasserommet

    Nora Susort, Bjørg Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland (2023)
  • Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt

    Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Gunn Helene Engelsrud (2023)
  • Conceptualisations of Extra-Curricular Cross-Sector Partnerships in the Context of The Cultural Schoolbag and Physical Activity Health Initiatives in Norwegian Schools

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås (2023)
  • Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven

    Ove Olsen Sæle, Jan Morten Loftesnes, Trond Egil Arnesen, Petter Erik Leirhaug, Bjørg Oddrun Hallås (2023)
  • Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving

    Trond Egil Arnesen, Bjørg Oddrun Hallås, Petter Erik Leirhaug, Jan Morten Loftesnes, Ove Ronny Olsen Sæle (2023)
  • Ecocritical dialogues in teacher education.

    Nina Goga, Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru, Bjørg Oddrun Hallås, Sissel Margrethe Høisæter, Aslaug Nyrnes, Hege Emma Rimmereide (2023)
  • Correction: Play, Learn, and Teach Outdoors — Network (PLaTO-Net): terminology, taxonomy, and ontology (International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, (2022), 19, 1, (66), 10.1186/s12966-022-01294-0)

    Eun-Young Lee, Louise de Lannoy, Lucy Li, Maria Isabel Amando de Barros, Peter Bentsen, Mariana Brussoni (2023)
  • Forskning for fremtiden?

    Knut Løndal, Jorunn Spord Borgen, Kjersti Mordal Moen, Bjørg Oddrun Hallås, Egil Galaaen Gjølme (2023)
  • En toppstilling i akademia

    Carl Fredrik Dons, Ove Olsen Sæle, Arne Orvik, Bjørg Oddrun Hallås (2022)
  • Læringsfaget kroppsøving

    Bjørg Oddrun Hallås (2022)
  • Dosent og professor bør samles til en toppstilling.

    Bjørg Oddrun Hallås, Arne Orvik, Ove Olsen Sæle, Carl Fredrik Dons (2022)
  • Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.

    Gunn Engelsrud, Jakob Gyring, Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Jorunn Spord Borgen (2022)
  • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology

    Eun-Young Lee, Louise de Lannoy, Lucy Li, Maria I. A. de Barros, Peter Bentsen, Mariana Brussoni (2022)
  • Didaktiske praksiser utendørs - økokritiske dialoger om og i natur. Fra emnet OUTDOOR LEARNING for utenlandske og norske lærerstudenter.

    Bjørg Oddrun Hallås, Camilla Helene Hallås Farestveit, Tone Constance Martinessen (2022)
  • Å ha kjennskap til læringsfaget kroppsøving

    Bjørg Oddrun Hallås (2022)
  • Kroppsøving i skolen

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås, Kjersti Mordal Moen, Knut Løndal, Gunn Helene Engelsrud, Egil Galaaen Gjølme (2022)
  • Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019

    Knut Løndal, Jorunn Spord Borgen, Kjersti Mordal Moen, Bjørg Oddrun Hallås, Egil Galaaen Gjølme (2021)
  • Ecocritical Dialogues

    Lykke Guanio-Uluru, Nina Goga, Bjørg Oddrun Hallås, Sissel Margrethe Høisæter, Aslaug Nyrnes, Hege Emma Rimmereide (2021)
  • Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine refleksjoner rundt sitt pedagogiske credo

    Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Petter Erik Leirhaug, Trond Egil Arnesen, Jan Morten Loftesnes (2021)
  • The formation and central aspects of teaching and learning in Physical Education in a time of reforms.

    Jorunn Spord Borgen, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Bjørg Oddrun Hallås, Gunn Helene Engelsrud, Egil Galaaen Gjølme (2021)
  • How the concept of bodily learning challenges teaching and learning in Norwegian Physical Education (PE) based on the Norwegian curriculum renewal reform in school subjects in 2020 (LK20). Operationalizing “bodily learning” in PE

    Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Reidun Nerhus Fretland (2021)
  • Danning – med blikk for læring Et økokritisk perspektiv

    Bjørg Oddrun Hallås (2021)
  • Hvem har sagt at alle elever skal like kroppsøving? Motsvar.

    Ove Olsen Sæle, Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Glenn Øvrevik Kjerland (2021)
  • Kronikk i forskning.no. Faget heter kroppsøving, ikke gym

    Gunn Helene Engelsrud, Bjørg Oddrun Hallås, Glenn Øvrevik Kjerland, Ove Olsen Sæle (2021)
  • Fysisk aktivitet og estetiske læringsprosesser

    Bjørg Oddrun Hallås (2020)
  • Når skal du Donald belite deg ?

    Bjørg Oddrun Hallås, Ove Olsen Sæle (2020)
  • Didaktiske praksiser i høyere utdanning – profesjonsfellesskap med undervisning og forskning - Med utgangspunkt i kajakkpadling med masterstudenter som forsknings- og læringskontekst.

    Bjørg Oddrun Hallås, Ove Olsen Sæle (2020)
  • Hva er fysisk aktivitet og estetiske læringsprosesser - eller hva kan det være

    Bjørg Oddrun Hallås (2020)
  • Kroppsøving i femårig lærerutdanning.

    Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås (2020)
  • Physical Education and Sport Studies in Norway

    Jorunn Spord Borgen, Kjersti Mordal Moen, Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal, Egil Galaaen Gjølme (2020)
  • De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås, Eli Heldaas Seland, Eli Kristin Aadland, Njål Vindenes (2020)
  • Problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity health initiatives in schools

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme (2020)
  • Timesignaturer i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i data fra den norske studien Kvalitet i opplæringa

    Ove Olsen Sæle, Hege Wergedahl, Sigurd Botnevik Solberg, Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • How can researchers and teachers in school together rethink physical education for the future.

    Jorunn Spord Borgen, Gunn Helene Engelsrud, Keejoon Yoon, Tomoyasu Kondoh, Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • Fagutvikling og kritisk refleksjon gjennom samarbeid på et tverrfaglig masterstudium

    Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • What is the problem of unclear boundaries between Physical Education and Physical Activity. The Norwegian Case

    Jorunn Spord Borgen, Knut Løndal, Bjørg Oddrun Hallås, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme (2019)
  • Lesson Study - an approach for rethinking physical education for the future.

    Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • Ecocritical lesson studies in Physical Education - an efficient way of developing awareness of the lack of environmental concern in outdoor practices?

    Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • Vi flytter skolen utendørs! Gode og inspirerende uterom.

    Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017

    Stig Audun Eriksson, Bjørg Oddrun Hallås, Eldar Heide, Bente Opheim Brathetland, Per Bjørnar Grande, Mette Bøe Lyngstad (2019)
  • Et retroperspektiv på lærerstudenters friluftsliv og naturopphold i skole og fritid - et antroposentrisk fremfor et økosentrisk natursyn

    Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland (2019)
  • Oppfatninger av natur i planverkene for kroppsøving og mat og helse i femårige grunnskolelærerutdanninger

    Bjørg Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland, Tom Lund (2019)
  • Undervisningspraksis. Profesjonalitet i skolen. 2. utgave

    Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås (2019)
  • Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme (2018)
  • The problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity in schools

    Jorunn Spord Borgen, Knut Løndal, Bjørg Oddrun Hallås, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme (2018)
  • "Vi er alle natur" - En analyse av små barns utsagn om natur

    Marianne Presthus Heggen, Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Forskning, undervisning og vitenskapeleg resultat - Eksempel på korleis involvere lærerutdannarar, studentar, grunnskulelærarar og elevar.

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Nature in Children's Literature and Culture - an ecocritical perspective

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Research within Formation - nature, body , movement

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • "We Are All Nature" - Young Children's Statements About Nature

    Bjørg Oddrun Hallås, Marianne Presthus Heggen (2018)
  • Introduction

    Nina Goga, Lykke Guanio-Uluru, Bjørg Oddrun Hallås, Aslaug Nyrnes (2018)
  • Hva forteller barnelitteraturen og barnas utsagn om natur, friluftsliv og bærekraftighet?

    Bjørg Oddrun Hallås, Kirsti Pedersen Gurholt (2018)
  • Ecocritical Perspectives on Children's Texts and Cultures: Nordic Dialogues

    Nina Goga, Lykke Guanio-Uluru, Bjørg Oddrun Hallås, Aslaug Nyrnes (2018)
  • Book Report: Learning Outside the Classroom - Theory and Guidelines for Practice (2012)

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Natursyn en undervisningsdag på ungdomstrinnet

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • "We are all nature" - young children's statements about nature

    Bjørg Oddrun Hallås, Marianne Presthus Heggen (2018)
  • Natursyn i studieplaner

    Eli Kristin Aadland, Bjørg Oddrun Hallås, Tom Lund (2018)
  • Mer fysisk aktivitet i skolen gir mindre læring

    Jorunn Spord Borgen, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme, Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal (2018)
  • Uteskole research in Norway. Results and discussion

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Fysisk aktivitet som metode

    Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Jorunn Spord Borgen, Egil Galaaen Gjølme (2018)
  • Hvordan angripe et forskningsmateriale - 3 tilnærminger til kvalitativ innholdsanalyse

    Bjørg Oddrun Hallås (2018)
  • Grunnleggende ferdigheter/Basic Skills

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet» Skolen endres – debatten uteblir

    Jorunn Spord Borgen, Bjørg Oddrun Hallås, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Egil Galaaen Gjølme (2017)
  • Fremtiden på våre strender, av Knut Langeland

    Bjørg Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland, Arne Duinker, Runar Eikhaug (2017)
  • Natursyn en undervisningsdag på ungdomstrinnet - ved, på og i sjø

    Bjørg Oddrun Hallås, Ove Olsen Sæle, Karl Løtveit (2017)
  • Teaching and didactic practices - Research focus.

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Book report: The Nature Principle. Human restoration and the end of Nature-Deficit Disorder (2011)

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Barnet og bærekraften

    Bjørg Oddrun Hallås, Marianne Presthus Heggen, Hege Emma Rimmereide, Ture Schwebs (2017)
  • "Stortinget sier nei til èn times daglig fysisk aktivitet i skolen", av Hans Skjong.

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Fysisk aktivitet som kollektiv medisinering av elever

    Jorunn Spord Borgen, Kjersti Mordal Moen, Bjørg Oddrun Hallås, Egil Galaaen Gjølme, Knut Løndal (2017)
  • When travelling ideas meet local contexts: Norwegian teachers trying out 'lesson study'

    Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Lesson study i en nasjonal satsing for bedre klasseledelse Elevmedvirkninig i Ungdomstrinn i Utvikling

    Christine Hope, Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Forskningsgruppe - å publisere vitenskapelig

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Å arbeide i forskningsgrupper - å publisere vitenskapelig.

    Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Elevmedvirkning i Ungdomstrinn i utvikling

    Christine Hope, Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås (2017)
  • Implementering av literacy - grunnleggende ferdigheter i lærerutdanning - en kasusstudie

    Bjørg Oddrun Hallås, Hilde Traavik, Anne Ørvig (2017)
  • Lærerstudenters kajakkpadling - en aristotelisk danningsreise?

    Ove Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Karl Løtveit, Ronny Riise (2016)
  • Panel: Environmental fears 1 - To fear and care about nature

    Nina Goga, Aslaug Nyrnes, Ahmed Akef Khateeb, Marianne Presthus Heggen, Bjørg Oddrun Hallås, Berit Westergaard Bjørlo (2016)
  • Book Report - UTE! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (2016).

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Nærmiljøkvalitetar kva er det? Kva seier forskninga?

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Fremtidens kroppsøvingsfag - læring eller aktivitet?

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Lesson Study – En modell for utvikling av undervisningspraksisen. Lesson Study - A model for the development of teaching practice.

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Lesson Study – En modell for utvikling av undervisningspraksisen. Lesson Study - A model for the development of teaching practice.

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Ny bok: Lesson Study i en Nordisk kontekst, av Dag Ove Vareberg http://www.hib.no/om-hogskolen/senter-for-utdanningsforskning/nytt-fra-senteret/ny-bok-lesson-study-i-en-nordisk-kontekst/

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • God trening i ein dugnad, av Elin Hovda Hageberg. http://www.hib.no/forside-nyheter/god-trening-i-ein-dugnad/

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Å transformere en global pedagogisk ide i lokale kontekster

    Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås, Asle Holthe (2016)
  • Å lese i kroppsøvingsfaget.

    Bjørg Oddrun Hallås (2016)
  • Lesson study i en nordisk kontekst

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth (2016)
  • Friluftslivsundervisning - didaktisk praksis og undervisningsmetodikk.

    Karl Løtveit, Anne Henriksen, Bjørg Oddrun Hallås, Tom Lund, Karstein Erstad (2015)
  • Innledning

    Bjørg Oddrun Hallås, Gunnar Karlsen (2015)
  • Vanskelig å lære å svømme uten basseng.

    Bjørg Oddrun Hallås, Frode Stubseid (2015)
  • Glokal Uteskole - Nordisk lærerutdanningssamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås, Ann-Helen Odberg (2015)
  • Folkehelse og nærmiljøkvaliteter - Helsefremmende nærmiljøkvaliteter for SFO

    Bjørg Oddrun Hallås, Kjell Henriksbø (2015)
  • "Store og små - å være i bevegelse sammmen". Utprøving, praktisk arbeid og teoriforelesning på temadag: LEV VEL I NÆRMILJØET

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Bruk av uteskole i de praktisk-estetiske fagene på barnetrinnet - en casestudie

    Asle Holthe, Bjørg Oddrun Hallås, Eldbjørg Tveitevåg Styve (2015)
  • Glokal uteskole - Nordisk lærerutdanningssamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås, Ann-Helen Odberg (2015)
  • Kroppsarbeid i skogen

    Bjørg Oddrun Hallås, Camilla Helene Hallås Farestveit (2015)
  • Natur og danning. Profesjonsutøvelse, barnehage og skole

    Bjørg Oddrun Hallås, Gunnar Karlsen (2015)
  • Lesson study model: The challenge of transforming a global idea into local practice

    Gerd Grimsæth, Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Glokal uteskole - Nordisk lærerutdanningssamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås, Ann-Helen Odberg (2015)
  • "La barna fikse sin egen grønne lunge", av Terje Bringsvor Nilsen

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Forskergrupper: Naturen som danningsarena. Undervisningspraksis og lærerprofesjonalitet. Folkehelsearbeid i skole og barnehage

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Friluftslivsundervisning – didaktisk praksis og undervisningsmetodikk

    Anne Henriksen, Karl Løtveit, Tom Lund, Karstein Erstad, Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Master i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø - Erfaringer etter første studieår

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • "Eksamen i det fri" av Marthe Berg-Olsen

    Bjørg Oddrun Hallås, Karstein Erstad, Tom Lund, Karl Løtveit (2015)
  • Innovasjon - samarbeid med eksterne partnere. Eksempelet "Folkehelse og nærmiljøkvaliteter"

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • KANOPADLING - Bruk av kano i skolen

    Karstein Erstad, Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Forskningsseminar i Nordisk Nettverk for LS-Forskning.

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth, Charlotte Skafte-Holm, Hanne Møller, Dorte Østergren-Olsen, Heidi Kristiansen (2015)
  • Bruk av Lesson Study i en norsk kontekst

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth (2015)
  • Nordisk Nettverk for LS-forskning

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth, Hanne Møller, Charlotte Skafte-Holm, Dorte Østergren-Olsen, Heidi Kristiansen (2015)
  • Glokal uteskole - Et nordisk lærerutdanningssamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås, Ann-Helen Odberg (2015)
  • Presentasjon på workshop: Forskergruppen: Naturen som danningsarena - Strategi.

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Evaluering av kompetanseprogrammet "Folkehelse og nærmiljøkvaliteter" i fem fylker

    Charlotte Kiland, Bjørg Oddrun Hallås, Line Anita Bjørkelund Børrestad, Cecilie Beinert, Nina Cecilie Øverby (2015)
  • Grønne lunger.

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Evalueringsrapport «Folkehelse og nærmiljøkvaliteter – Helsefremmende nærmiljøkvaliteter for SFO»

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • "Mye entusiasme i SFO prosjekter", av Lisbeth Amland Heilund

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Ledelse av samlingen og innlegg: "Folkehelse og nærmiljøkvaliteter - Helsefremmende nærmiljøkvaliteter for SFO". Erfaringssamling Hordaland 14.01.15

    Bjørg Oddrun Hallås (2015)
  • Hva kan Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet bli for regionen?

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Kameratredning i kajakk

    Karl Løtveit, Karstein Erstad, Anne Henriksen, Tom Lund, Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Forskning og meritterende arbeid på egen undervisning.Hvordan er det mulig å videreutvikle egen undervisningspraksis, drive forskning og publisering på denne? Vi ser på erfaringer med selvstudier og har et særlig fokus på metoden «Lesson studies»

    Bjørg Oddrun Hallås, Hege Wergedahl (2014)
  • Grønne lunger - arenaer for økt fysisk aktivitet i nærmiljøet. Eksempelet Øvsttunparkene

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Lesson Study - En modell for utviklingen av undervisningspraksisen

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Skolebyrådens mageplask. Kjære Harald Victor Hove: Hvorfor vil du umyndiggjøre kroppsøvingslærere?

    Bjørg Oddrun Hallås, Ann-Kristin Nilsen (2014)
  • Leder av programkomiteen: Åpningskonferanse for nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, 28. - 29. oktober 2014

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Lesson study: En analyse av implementeringen i fire norske skoler

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth (2014)
  • Comparison of the Physical Activity of 11–12 Year Old Pupils in Two Schools in Norway and Iceland, using Pedometer Registrations and Activity Diaries

    Bjørg Oddrun Hallås, Torunn Herfindal, Hege Wergedahl (2014)
  • Elever skal lære å svømme - ikke å bade

    Anne Stokke , Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Elever skal lære å svømme - ikke å bade. Undervisningen er ikke unnagjort etter fjerde trinn

    Anne Stokke , Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • National Center for Food, Health & Physical Activity: Purpose, goals, methods and activities

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Høgskolepedagogisk drypp - Lesson study som metode

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth (2014)
  • APP - Øvsttunparkenehttps://play.google.com/store/apps/details?id=no.mediesenteret.ovsttunparkenhttps://itunes.apple.com/no/app/vsttunparkene/id786387289?l=nb&mt=8http://mediesenteret.hib.no/%c3%b8vsttunparkene/

    Bjørg Oddrun Hallås (2014)
  • Undervisningspraksis. Profesjonalitet i skolen

    Gerd Grimsæth, Oddrun Hallås (2013)
  • Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • De grunnleggende ferdighetene i de praktisk-estetiske fagene

    Bjørg Oddrun Hallås, Asle Holthe, Njål Vindenes, Eldbjørg Tveitevåg Styve (2013)
  • Information about: Bergen University College. Faculty of Education. Department of Physical Education and Sport

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • Visjons- og erfaringsrapport. Visjoner og ønskede tiltak for utvikling av Nesttun

    Bjørg Oddrun Hallås, Einar Johan Grieg, Tore Osland, Atle Grimstad, Jan Helmik Møland, Jan H. Arneberg Jenssen (2013)
  • Naturen - en arena for dannning og didaktisk praksis

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • "Studenter har skapt sin drømmepark på Nesttun", av: Terje Bringsvor Nilsen

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • "Høgskolen får anerkjennelse for sitt Kina-samarbeid" av Ragnhild Osnes Olsen

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • "Vil la studenter fornye stasjonsområdet", av Terje Bringsvor Nilsen

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • Rammefaktorenes betydning for tilretteleggingen av opplæringen i de praktisk-estetiske fagene : en casestudie

    Asle Holthe, Bjørg Oddrun Hallås, Eldbjørg Tveitevåg Styve, Njål Vindenes (2013)
  • Svømmeundervisningen ut av badelandene!

    Bjørg Oddrun Hallås, Anne Stokke (2013)
  • Implementering av fysisk aktivitet i skolen - faglig kompetanseheving i personalet eller utfordring av lærerprofesjonaliteten?

    Oddrun Hallås (2013)
  • Naturen som danningsarena for 10-11 åringers kropper. Fysisk aktivitet gjennom saging, rydding og frilek i skogen

    Bjørg Oddrun Hallås, Camilla Helene Hallås Farestveit (2013)
  • Naturen som danningsarena

    Oddrun Hallås (2013)
  • Lesson Study - en modell for utvikling av undervisningspraksisen

    Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth, Lok Subba (2013)
  • Undervisningspraksis og lærerprofesjonalitet. Presentasjon av modellen Lesson Study

    Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth, Lok Subba (2013)
  • Lær av Kentucky, Lisbeth Iversen

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • De Grunnleggende ferdighetene - hvordan forstå dem?

    Bjørg Oddrun Hallås (2013)
  • "Orienteringsidretten - fysisk aktivitet, grunnleggende ferdigheter og flerfaglighet"

    Oddrun Hallås (2013)
  • Skolen flytter ut

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • "Skoleskandalen: Nattland-elever kan ende op med lavvo som klasserom. De vil vurdere lavvo-forslag" av Linda Hilland og Anne Huso. "Kan være en positiv løsning" av Katherine Ferguson

    Oddrun Hallås (2012)
  • Fysisk aktivitet - så mye mer enn organisert idrett og opphold på treningssenter

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Aktivitet er så mye

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Å bruke kroppen

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Praktisk-estetiske fag og vektlegging av de fem grunnleggende ferdighetene - en casestudie

    Bjørg Oddrun Hallås, Asle Holthe, Njål Vindenes, Eldbjørg Tveitevåg Styve (2012)
  • De praktisk-estetiske fagene og rammefaktoreres betydning - en casestudie

    Asle Holthe, Bjørg Oddrun Hallås, Eldbjørg Tveitevåg Styve, Njål Vindenes (2012)
  • Lesing, skriving og muntlighet i kroppsøvingsfaget

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Profesjonsutvikling gjennom praksissamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Kunnskapsløftet og læreplaner sett i forhold til ulike læringsarenaer. Læringsarenaer og fag sett i forhold til ulike alderstrinn

    Bjørg Oddrun Hallås (2012)
  • Lesson Study

    Bjørn Hallvard Grinde, Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth (2012)
  • Undervisningspraksis og lærerprofesjonalitet

    Bjørg Oddrun Hallås, Gerd Grimsæth, Bjørn Hallvard Grinde (2012)
  • Profesjonsutvikling og kompetanse gjennom praksissamarbeid

    Bjørg Oddrun Hallås, Camilla Helene Hallås Farestveit, Arthur Farestveit (2012)
  • Uteskole som forutsetning for bærekraftig utvikling. Útikennsla sem skilyrði fyrir sjálfbærri þróun

    Inga H Andreassen, Bjørg Oddrun Hallås (2011)
  • Plandokument for Øvsttunparkene. Grønne lunger - et befolkningsrettet tiltak for økt fysisk aktivitet

    Oddrun Hallås (2011)
  • Skriving som grunnleggende ferdighet: Når 6.-klassinger velger å skrive

    Hilde Traavik, Bjørg Oddrun Hallås, Anne Ørvig (2011)
  • FoU-forum: Erfaringer med grunnleggende ferdigheter i alle fag og kunnskapsdeling i UH-sektoren

    Hilde Traavik, Bjørg Oddrun Hallås, Anne Ørvig (2011)
  • Erfaringer med grunnleggende ferdigheter i alle fag og kunnskapsdeling innenfor UH-sektoren

    Hilde Traavik, Bjørg Oddrun Hallås, Anne Ørvig (2011)
  • Profesjonsutvikling og kompetanse i skøyter - et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanning og frivillig idrett

    Oddrun Hallås, Torbjørn Kristiansen (2011)
  • Engelsk i kroppsøving og kroppsøving på engelsk. To eksempler på bruk av skolens omgivelser som ressurs i opplæringen innenfor engelsk og kroppsøving

    Anna Birketveit, Bjørg Oddrun Hallås (2011)
  • Folkehelsedidaktikk

    Oddrun Hallås, Torbjørn Lundhaug (2011)
  • Når lærere ønsker å utvikle egen undervisningspraksis

    Gerd Grimsæth, Oddrun Hallås (2011)
  • Bergen University College, Faculty of Education, Departement of Physical Education and Sport

    Oddrun Hallås (2011)
  • Outdoor learning: A collaborative project between schools and teacher training colleges in Bergen and in other countries

    Oddrun Hallås (2011)
  • Hvordan bruke Øvsttunparkene. Grønne lunger - et befolkningsrettet tiltak for økt fysisk aktivitet

    Oddrun Hallås (2011)
  • Velforening vil redde grøntområder på Øvsttun, av Lene Bjånesøy Engh

    Oddrun Hallås (2011)
  • Øvsttunparkene. Grønne lunger - et befolkningsrettet tiltak for økt fysisk aktivitet

    Oddrun Hallås (2011)
  • "Gymmen er blitt et testregime", av Ragnhild Stenvaagnes og Camilla Aadland

    Bjørg Oddrun Hallås (2011)
  • LÆREMIDDEL: Regning i alle fag- kroppsøving Digitalt etterutdanningsmateriell

    Trude Fosse, Oddrun Hallås, Magni Hope Lossius (2010)
  • Å skrive seg til kunnskap - om Charles Darwin

    Oddrun Hallås, Hilde Traavik, Anne Ørvig (2010)
  • Fysisk aktivitet for grunnskoleelever. Hvordan kan kompetanseheving av lærere finne sted for å få dette til? Et eksempel fra Smørås skole i Bergen

    Oddrun Hallås (2010)
  • "Ryk og reis" av HiB, Internasjonalt kontor

    Oddrun Hallås (2010)
  • Lærerprofesjonalitet og sikkerhet - utvikling av læreres profesjonelle kunnskapsbase

    Oddrun Hallås (2010)
  • Regning i alle fag- kroppsøving Digitalt etterutdanningsmateriell

    Magni Hope Lossius, Oddrun Hallås, Trude Fosse (2010)
  • Regnefaglige ferdigheter i kroppsøvingsfaget. Matematikksenteret/ Utdanningsdirektoratet 2010

    Ingvild Kvikstad, Bjørg Oddrun Hallås, Trude Fosse, Magni Elen Hope Lossius (2010)
  • Conference report Health, physical activity and outdoor learning

    Oddrun Hallås (2009)
  • "Unge forskere i Darwins fotspor", av Marianne Mathiesen

    Oddrun Hallås, Anne Ørvig, Hilde Traavik (2009)
  • Grunnleggende ferdigheter i alle fag Presentasjon av ny bokutgivelse

    Hilde Traavik, Oddrun Hallås, Anne Ørvig (2009)
  • "Forsker på barnetekster", av Frøy Katrine Myrhol

    Oddrun Hallås, Hilde Traavik, Anne Ørvig (2009)
  • Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene

    Oddrun Hallås (2009)
  • Grunnleggende ferdigheter i alle fag

    Hilde Traavik, Oddrun Hallås, Anne Ørvig (2009)
  • "Unge Darwinister", av Karen Mortensen

    Oddrun Hallås, Hilde Traavik, Anne Ørvig (2009)
  • Økt fysisk aktivitet ved bruk av skritteller

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2009)
  • outdoor education course, 2009

    Oddrun Hallås, Karstein Erstad (2009)
  • Academic activities - a central position within outdoor learning

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2009)
  • Using the outdoor classroom, practical activities outdoors

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2009)
  • Physical activity and the use of pedometers in school for 11 - 12 year-olds

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2009)
  • Pedometers for motivation, practical experiences with pedometers

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2009)
  • Teaching in an outdoor classroom environment

    Oddrun Hallås (2009)
  • Hvordan koble fysisk aktivitet opp til kompetansemålene i de ulike fagene? Et eksempel for mellomtrinnet med utgangspunkt i idretten orientering

    Oddrun Hallås (2009)
  • Læring i et sosialt arbeidsfellesskap: Bruk av alternative læringsarenaer, varierte arbeidsmåter og utradisjonelle kunnskapskilder

    Oddrun Hallås (2009)
  • Internasjonalisering - samarbeid med Island

    Inga H. Andreassen, Oddrun Hallås (2008)
  • En gren på internasjonaliseringens tre - et møte mellom islandsk og norsk kultur

    Oddrun Hallås, Inga H. Andreassen (2008)
  • "Ein time om dagen - saman for fysisk aktivitet"

    Oddrun Hallås (2008)
  • "Friluftsliv er blitt trendy" av Ingelill Hatland Brattheim

    Oddrun Hallås (2008)
  • Å bruke kroppen - et miljøvennlig alternativ

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • "H-L-R- Mulig filmkarriere" Grunnleggende ferdigheter i alle fag

    Oddrun Hallås (2008)
  • "Vi har lært å bli miljøvennlig" av Yngve Garen Svardal

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • "Elever forsker på egen fysisk aktivitet" av Lene Bjånesøy Engh

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • "Elevene som forskere. Å bruke kroppen -et miljøvennlig alternativ"

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • "Varierte arbeidsmåter. Uteskole"

    Oddrun Hallås (2008)
  • "Aktiv forskning" av Steffen Opheim

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • "Frå Island til Norsk villmark", av Gro Anette F. Kittang

    Oddrun Hallås, Karstein Erstad (2008)
  • Alternative læringsarenaer. Utvikling av uteklasserom ved Nordlingaskoli i Reykjavik

    Oddrun Hallås (2008)
  • Outdoor Education Course

    Oddrun Hallås, Karstein Erstad (2008)
  • Outdoor learning

    Oddrun Hallås (2008)
  • Samarbeid høgskole - grunnskole

    Oddrun Hallås (2008)
  • Daglig fysisk aktivitet i grunnskolen

    Oddrun Hallås, Torunn Herfindal (2008)
  • " Forskerrollen og samspillet med en grunnskole"

    Oddrun Hallås (2008)
  • Fysisk aktivitet og uteskole

    Oddrun Hallås (2008)
  • "Skolen spiser opp barnas lekeplass: FAU ønsker mer bruk av uteområder" av Laila Borge

    Oddrun Hallås (2008)
  • Fysisk aktivitet hos 11-12-åringar i skulen In english: Physical activity in school for 11-12 year-olds http://tidsskriftet.no/sites/tidsskriftet.no/files/pdf2007--2927-9eng.pdf

    Torbjørn Kristiansen, Ivar Grønningsæter, Oddrun Hallås, Folkvard Nævdal (2007)
  • Forskning i fokus for elevutveksling av Lene Bjånesø Engh

    Oddrun Hallås (2007)
  • Fysisk aktivitet hos 11 - 12-åringar i skulen

    Ivar Grønningsæter, Oddrun Hallås, Torbjørn Kristiansen, Folkvard Nævdal (2007)
  • "Skogane våre: Ei kjelde for fysisk og psykisk helse" Erfaringer med bruk av skog i undervisningen

    Oddrun Hallås (2007)
  • Asfaltorientering i kjente trakter. Tekst: Laila Borge

    Oddrun Hallås (2007)
  • Å stimulere elevenes utvikling som hele mennesker. Uteskole som arbeidsmåte

    Oddrun Hallås (2007)
  • Uteskole som arbeidsmåte. En tverrfaglig tilnærming til elevenes helhetlige utvikling

    Oddrun Hallås (2006)
  • Uteskole og fysisk aktivitet i en 6.klasse

    Oddrun Hallås, Ivar Grønningsæter, Torbjørn Kristiansen (2006)
  • The promotion of health and physical activation in primary and secondary school subjects using outdoor enviroment and learning

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås (2006)
  • Naturlekeplass og uteskole i Island

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås (2006)
  • Uteskole - en arbeidsmåte og etisk valg

    Oddrun Hallås (2006)
  • "På Skomakerdiket skole" av Silje vestvik (BT)

    Oddrun Hallås (2006)
  • Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL): Om bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) ved NTNU Trondheim, 12. mai 2006. 3E Comenius - satsingsfelt i utdanningen. "Outdoor learning Healthy body - healthy mind"

    Oddrun Hallås, Kåre Råsberg, Jan Erik Dahle (2006)
  • Nyttårsforsetter

    Frøydis Hausmann, Oddrun Hallås (2006)
  • Hva spiste man i steinalderen?

    Oddrun Hallås (2006)
  • Nyttårsforsetter Nyttårsforsetter

    Oddrun Hallås, Frøydis Hausmann (2006)
  • Outdoor learning The importance and experience of holistic teaching in primary and secondary schools in Norway

    Oddrun Hallås (2005)
  • Uteskole og fysisk form i en 6.klasse

    Ivar Grønningsæter, Oddrun Hallås, Torbjørn Kristiansen (2005)
  • Forsøk med utprøving av uteskole som arbeidsmåte på ungdomstrinnet

    Oddrun Hallås (2005)
  • Handlingsplan for fysisk aktivitet. Fra 0 til litt. Konsekvensar for arealforvaltninga. Universell utforming

    Oddrun Hallås (2005)
  • Uteskole - teori og praksis

    Oddrun Hallås (2005)
  • Læringsgevinstar ved uteskule

    Oddrun Hallås (2005)
  • Fylkeskonferanse for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv. Fagdag for lærere. "Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005-2009. Sammen for aktivitet" "Lavterskeltilbud - Slosskultur"

    Oddrun Hallås (2005)
  • How to use Outdoor Learning as a teaching method in physical education. A practical demonstration about moving areas of teaching to an outdoors classroom environment

    Oddrun Hallås (2004)
  • Steintøft lærestykke i trekantsamarbeid. Tekst: Ingebjørg Jensen

    Oddrun Hallås (2004)
  • Outdoor learning in Norwegian schools

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås (2004)
  • Uteskole ved sjøkanten, Oksebåsen

    Karstein Erstad, Oddrun Hallås, Asle Holthe, Torbjørn Lundhaug, Eli Kristin Aadland (2004)
  • From Outdoor Learning to Stone Age Film

    Oddrun Hallås, Sverre Urheim Lie (2004)
  • Førstehjelp må inn i all lærerutdanning

    Oddrun Hallås, Anne Stokke, Anne Stokke, Helga Aadland (2004)
  • Er førstehjelp og livredning bare viktig for kroppsøvingslærere?

    Oddrun Hallås, Anne Stokke, Anne Stokke, Helga Aadland (2004)
  • Hva er det egentlig elevene drikker på skolen?

    Oddrun Hallås, Asle Holthe (2004)
  • Vilter lek, samarbeid, slåsskamper, kampleker

    Oddrun Hallås (2004)
  • Skålte i sjampis på premierefest. Tekst: Torgeir Hågøy

    Oddrun Hallås (2003)
  • Aktive Ulsmåg-elever

    Oddrun Hallås (2003)
  • Vilterleik, samarbeid og annen moro

    Oddrun Hallås (2003)
  • From Outdoor learning to Stone Age Film

    Oddrun Hallås (2003)
  • The battle for the body - food and exercise

    Oddrun Hallås, Torbjørn Lundhaug, Eli Kristin Aadland (2003)
  • Kunsten å imponere med mat på tur. Et kurs fra det tverrfaglige utviklingsarbeidet: Kampen om kroppen - mat og mosjon

    Oddrun Hallås, Torbjørn Lundhaug (2003)
  • Hva drikker elevene på skolen ?

    Asle Holthe, Oddrun Hallås (2003)
  • "Om uteskole og jakten på den virkelige skole."

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås (2002)
  • Mat og mosjon i jakten på virkeligheten

    Oddrun Hallås, Torbjørn Lundhaug (2002)
  • Jakten på virkeligheten. Ufseløype - naturen som spisskammer

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås (2002)
  • Moro med uteskole

    Oddrun Hallås, Elise Orten (2002)
  • Flemming (7) henger høyt. Tekst: Torgeir Hågøy

    Oddrun Hallås (2002)
  • Mat og mosjon i Bergen

    Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland (2002)
  • Mat og mosjon i naturen - et utviklingsarbeid med studenter og grunnskoleelever

    Eli Kristin Aadland, Oddrun Hallås (2002)
  • Fysisk aktivitet og ernæring: Ut fra gymsal og skolekjøkken - inn i naturen

    Eli Kristin Aadland, Oddrun Hallås (2002)
  • Ut fra gymsal og skolekjøkken - inn i naturen

    Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland (2002)
  • Uteskole på små-, mellom- og ungdomsskoletrinnet

    Oddrun Hallås (2002)
  • Uteskole på små- og mellomskoletrinnet

    Oddrun Hallås (2002)
  • Vilter leik og annen moro

    Oddrun Hallås (2002)
  • Kunsten å imponere med mat på tur

    Oddrun Hallås, Torbjørn Lundhaug, Eli Kristin Aadland (2002)
  • Uteskole som pedagogisk arbeidsmåte

    Oddrun Hallås (2002)
  • Kampen om kroppen - mat og mosjon. Fysiske aktiviteter og kosthold med naturen som arena

    Eli Kristin Aadland, Oddrun Hallås (2001)
  • Mat og mosjon i naturen, opplevelsesdag for grunnskoleelever

    Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland, Torbjørn Lundhaug, Reidar Olsen (2001)
  • Mat og mosjon i hverdagen

    Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland (2001)
  • Naturen som spiskammer og arena for fysisk aktivitet

    Torbjørn Lundhaug, Eli Kristin Aadland, Oddrun Hallås (2001)
  • Sansemotorikk i natur. Bygge- og konstruksjonsleik

    Oddrun Hallås (2001)
  • Kampen om kroppen - mat og mosjon. Tverrfaglig fellesseminar med vekt på utskole ved sjøkanten

    Torbjørn Lundhaug, Oddrun Hallås, Eli Kristin Aadland, Reidar Olsen (2001)
  • School and Outdoor Life: Children, Movement, Risk and Practical Experience

    Elisabeth Mæhlum, Oddrun Hallås, Karen Klepsvik, Torbjørn Lundhaug, Reidar Olsen (2000)
  • Kroppsøving på ungdomstrinnet, teori og praksis i faget

    Ivar Grønningsæter, Oddrun Hallås (2000)
  • Dans i kroppsøvingsfaget

    Oddrun Hallås (2000)
  • Sansemotorikk, uteleik og rørsle. Kurs i fysisk aktivitet og helse

    Oddrun Hallås (2000)
  • Etterutdanningskurs for kroppsøvingslærere i VGS i region nord og nord Hordaland. IKT i kroppsøvingsfaget. Idretten orientering i kroppsøvingsfaget

    Bjørg oddrun Hallås, Robert Larsen (1999)