Field of work

My research is on language variation and change and language acquisition, and I am particularly interested in social and societal conditions for linguistic practices and language change. 

  • Project manager for IMPECT  (Financed by NFR, Fripro - Young research talents).

Selected recent publications

  • Bugge, Edit & Cecilie Hamnes Carlsen 2025. Språk- og samfunnskunnskapskrav for permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap. Hvordan påvirkes innvandrere med lite skolegang av kravene? Hovedfunn og policy-anbefalinger fra IMPECT-prosjektet, HVL-rapport 2025(5)
  • 2025. Nordanger, Marte & Edit Bugge. Language Learning in Liminal Spaces: Low Literate Migrants’ Narratives of Formal Requirements for Legal Integration. British Journal of Sociology of Education, March, 1–20.
  • 2025. Bugge, Edit, Sara Wallace Goodman & Marte Nordanger: How introduction programs help and hinder refugee integration: evidence from Norway, Journal of
    Ethnic and Migration Studies
  • 2024. Nordanger, Marte, Cecilie Hamnes Carlsen & Edit Bugge. Research on Simultaneous Second Language and Literacy Acquisition in Adults: A Scoping Review of the LESLLA Symposium Proceedings. LESLLA Symposium Proceedings, 19(1).
  • 2024. Eilifsen, Margareth & Edit Bugge. Det komplekse trepartssamarbeidet i regional ordning for kompetanseheving i barnehagen - forståelser av kompetanse, legitimitet og partnerskap i Rekomp. Fjordantologien 2024, s. 108-128
  • 2023. Bugge, Edit, Trude Bukve & Hege Myklebust. Pronomenet hen – praktisk og politisk. Ei undersøking av meiningar blant høgskuletilsette om rettskrivingsendringa i 2022. Målbryting(14), 1–26
  • 2023. Telle, Johanne Barth & Edit Bugge: Ulike kapitalformer hos deltakere i norskopplæring og arbeidsliv. In Bugge & Carlsen (eds). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2023. Nordanger, Marte, Cecilie Hamnes Carlsen & Edit Bugge: Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne. En sonderende oversikt over LESLLA-nettverkets konferansepublikasjoner. In Bugge & Carlsen (eds). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2023. Bugge, Edit & Cecilie Hamnes Carlsen, (red). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2022. Bugge, Edit og Randi Neteland. Simplification in 43 varieties of urban Norwegian. Journal of Historical Sociolinguistics, 8 (1): 89–112. https://doi.org/10.1515/jhsl-2020-0030.
  • 2021. Bugge, Edit. Talemål, identitet og tilhørighet: Sosiolingvistiske perspektiv på språkanalyse ved søknad om beskyttelse og språkkrav for opphold og statsborgerskap. Målbryting. 12(2021): 25–42. https://doi.org/10.7557/17.5926
  • 2021. Carlsen, Cecilie Hamnes og Edit Bugge. Språkprøver for statsborgerskap og hvordan de begrunnes. I Monsen og Pajaro (red): Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske perspektiver. Cappelen Damm Akademisk, s. 191–215.
  • 2020. Bugge, Edit. Sosiolingvistisk undersøkelse av dialekter. I Neteland og Aa (red.): Metodeboka. Oslo: Universitetsforlaget, s. 216–231.
  • 2020. Bugge, Edit. Ord som forsvinner og ord som kommer til. I Neteland og Aa (red.): Metodeboka. Oslo: Universitetsforlaget, s. 232–248.
  • 2020. Cecilie H. Carlsen og Edit Bugge. Ordlæring når norsk er andrespråket. I Ulland og Jensen (red.) Ord og begreper i klasserommet. Bergen: Fagbokforlaget, s. 59–80.
  • 2019. Bugge, Edit. Skriftspråkleg mangfald som ressurs i opplæringa. Oslo: Universitetsforlaget.
  • 2019. Bugge, Edit og Peder Gammeltoft. Stedsnavn i Nord-Aukra. Aukra gjennom tidene. Aukra sogenemnd 2019(2): 28–34.
  • 2019. Bugge, Edit. Foreldre, «filteret» og språkbrukeren. I Hognestad, Kinn og Lohndal (red.): Fonologi, sosiolingvistikk og vitenskapsteori. Oslo: Novus, s. 63–78.
  • 2018. Bugge, Edit og Jógvan í Lon Jacobsen. Hugburður til variatión í føroyskum talumáli. Islenskt mál og allmenn málfræði 40, s. 97–117. https://timarit.is/page/7232392#page/n3/mode/2up
  • 2018. Bugge, Edit. Attitudes to variation in spoken Faroese. Journal of Sociolinguistics, 22(3): 312−330. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josl.12283
  • 2018. Bugge, Edit. Et sjølrapportert oversiktsbilde over språkforholda i noen romsdalsbygder. I Bjørhusdal, Bugge, Fretland og Gujord (red.): Å skrive nynorsk og bokmål. Oslo: Det Norske Samlaget, 194–210. 
  • 2018. Berg, Ivar, Edit Bugge, Unn Røyneland og Helge Sandøy. Geografisk og sosial variasjon. I Mæhlum (red): Bind II, Ny norsk språkhistorie. Oslo: Novus, s. 163–256.
  • 2017. Bugge, Edit, Magnhild Selås og Ann-Kristin H. Gujord. Språket i bruk. I Selås og Gujord (red): Språkmøte i barnehagen. Oslo: Fagbokforlaget, s. 63–94.
  • 2017. Einar Seim og det språklige arbeidet hans på Shetland. I Torvanger: Einar Seim. I norske fotefar på Shetland. Førde: Selja Forlag, s. 178‒185
  • 2016. Bugge, Edit. So dansa me daa i Ring! ‘Ormen Lange’ i Norge. Maal og Minne, 1: 35−54.
  • 2016. Bugge, Edit. Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap. Norsk lingvistisk tidsskrift. 34, s. 63−82.
  • 2015. Anderson, Ragnhild Lie og Edit Bugge. Dialect and other explanatory factors in subconscious verbal guise tests. Acta Linguistica Hafnensia. Taylor & Francis, s. 224−267. https://doi.org/10.1080/03740463.2015.1110959

 

Selected conference presentations and lectures

2025

  • Språksosialisering og sosiolingvistisk utvikling i tidlig barndom. Invitert plenumsforedrag på SONE-konferansen, Kristiansand, 24. 25. april 2025
  • LESLLA-innlærere og språkkrav for opphold og statsborgerskap. Invitert plenumsforedrag på Den 16. nordiske konferansen om grunnleggende litterasitet for voksne innvandrere, Sandefjord 23.–25. april 2025

2024

  • Language and knowledge of society tests for citizenship: implications for vulnerable migrant groups. Innlegg med Marieke Vanbuel på LTRC, Innsbrück, juli 2024
  • Language and knowledge of society tests as barriers for low literate migrants. Invitert innlegg på HIDDEN COST ACTION CA21120, Brüssel, 4. juni 2024
  • Language learning in liminal spaces: Low literate learners’ narratives of citizenship and migration requirements. Innlegg med Marte Nordanger, AAAL, Houston TX, 16.–19. mars 2024
  • Hen. Invitert innlegg på DoGS, HVL 7.3.2024

2023

  • Trends and gaps in LESLLA research: A scoping review of the LESLLA network's conference publications in light of the DFG framework. Innlegg med Cecilie Hamnes Carlsen, LESLLA 19th Symposium, Barcelona, 7.-9. September 2023.
  • Do Introduction Programs Encourage Integration? Low-literate Refugee Experiences in Norway. Innlegg med Sara Wallace Goodman og Marte Nordanger 29th International Conference of Europeanists (CES), Reykjavík, 27.–29. juni 2023
  • Forståelser av kompetanse og legitimitet i Regional ordning for kompetanseheving i barnehagen. Innlegg med Margareth Eilifsen, Fjordkonferansen, Loen 20.–21. juni 2023.  
  • «Jeg kan ikke si til andre at jeg bodde her i Norge i seks år». Narrativer om liminalitet og språklæring blant innlærere med lite skolegang. Innlegg med Marte Nordanger på Den tiende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk (NOA 10), Volda 25.–26. 5.23
  • Migration tests and low-literate migrants: Preliminary outcomes from the IMPECT project. Advocacy and vulnerable test takers: refugees, low-literate migrants and minors. Innlegg med Marte Nordanger og Sara Karim. ALTE LAMI, Madrid, 26.–28.4.22  
  • Bugge, Edit. Cecilie Hamnes Carlsen & Marte Nordanger (2023). Presentasjon av IMPECT-prosjektet, HK-dir, Bergen.

2022

  • IMPECT. Status and preliminary results. Seminar on Language and KOS requirements and their consequences for LESLLA, København, 24.–27.10.22
  • Mánáid-tv/children’s tv. Language performance in indigenous language vitalization and strengthening. Konferanseinnlegg med Carola Kleemann på Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education (ELLME2022), Granada 21.-24.6.22
  • Low-literate migrants and the consequences of language and KoS requirements for citizenship, Konferanseinnlegg med Cecilie H. Carlsen på EUSA 2022, Miami, 19.–21.5.22
  • «teir skulu hava loyvi antin at lesa á sínum bygdamáli ella á normalføroyskum». Spor av talemålsnormering i færøysk skole. SONE 2022, Tromsø, 20.4.22.
  • Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests (IMPECT). Konferanseinnlegg med Cecilie H. Carlsen på Den niende forskningskonferansen om norsk som andrespråk. Høgskolen i Østfold, 3.–4. 2.22

2021    

  • IMPECT. Società Dante Agilhieri, Roma, 22.10.21
  • Conceptions of language correctness in a society with no spoken standard language. The case of Norway (with a side note on Faroese). Ringvorlesung: Präskriptionen in der Sprache: Zwischen Normen und Vorurteilen., CAU Kiel

2019

  • Multilingual practices and language ideologies in South African and Norwegian early childhood education. SANORD 12, Gaborone, Botswana, 11.–13.9.22  
  • Málráð okkara, meinar tú tað? [Our Language council, are you being serious?] Online debates on the spelling of loanwords in Faroese, Poster, ICLAVE 10, Fryske Akademi, 26.–28.6.19.
  • The new Norwegian Strategy for staff development and quality development. The 2019 Norwegian International Symposium on Early Childhood Education and Professional Development of Kindergarten Principals 6-9 May 2019, Bergen 7.5.19.
  • Språk og identitet i barnehagen. Bergenskonferansen for nynorsk, Bergen 6.4.19
  • Data and corpora on child language in Norway. Multilingual childhoods, Hamar, 15.–16.5.19.

2018

  • Endring av færøyske dialekter gjennom tre generasjoner. Hvordan, hvor fort og hvorfor?. Foredrag med Jógvan í Lon Jacobsen. The 11th Nordic Dialectologists Conference, Reykjavík 20–22. 8.18
  • L’indialetto ha la faccia scura. SONE 2018, Trondheim, 19.4–20.4.17
  • Færøyske språkholdninger. MONS17, Solstrand, 22.11–24.11.17
  • Ei vestnorsk språkendring og en løyen statistisk korrelasjon. Heidersseminar for Helge Sandøy, UiB, 24.8.17
  • Multilingual Norwegian kindergartens. Konferanseinnlegg med R. Neteland, M. Selås og D. Cejka på IIe Congrès de l’Association pour les Études Nordiques (APEN), Caen, 14.–16.6.17
  • Testing the Relationship between Societal Typology and Grammatical Complexity in Norwegian Dialects. Innlegg med Randi Neteland på Historical Sociolinguistics Network conference 2017, Historical Sociolinguistics Network/CUNY Graduate Center/New York University, New York. 7.4.17

2016

  • Sjibollett-tester og kjønn. Etiske dilemma knytta til språkprøver for oppholdstillatelse og statsborgerskap. 8. mars-foredrag (invitert), Høgskolen i Molde. 8.3.16
  • Resultat fra den færøyske masketesten. Hammershaimb-Jakobsen seminar, Fróðskaparsetur Føroya. 19.10.16



Courses taught

Norwegian language, first and second language acquisition and didactics


Research areas

  • Sociolinguistics
  • Language variation and change
  • Language variation and conditions for language acquisition kindergarten contexts
  • Second language acquisition (particularly LESLLA learners)
  • Faroese language variation 

 

 

Courses taught
  • LES301, Play, language and literature , 25/26
  • MDIP502D, Multilingualism in theory and practice, 25/26
  • MDIP550D, Master's thesis, 25/26
  • PHD950, Doctoral thesis, 25/26
  • UVN801, Teaching adult immigrants Norwegian 1, 25/26
  • UVN801N, Teaching adult immigrants Norwegian 1, 25/26, subject responsible
  • UVN802, To teach adult immigrants Norwegian 2, 25/26
  • UVN802N, To teach adult immigrants Norwegian 2, 25/26, subject responsible

Publications

  • Det komplekse trepartssamarbeidet i regional ordning for kompetanseheving i barnehagen. Forståelser av kompetanse, legitimitet og partnerskap i Rekomp

    Margareth Eilifsen, Edit Bugge (2024)
  • Den utdanna eller den arbeidende borgeren: Forhandling av konkurrerende mål i introduksjonsprogrammet hos voksne deltakere som har lite skolegang fra hjemlandet

    Marte Nordanger, Edit Bugge (2024)
  • Research on simultaneous second language and literacy acquisition in adults: A scoping review of the LESLLA symposium proceedings.

    Marte Nordanger, Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge (2024)
  • Language learning in liminal spaces: Low literate learners’ narratives of citizenship and migration requirements

    Marte Nordanger, Edit Bugge (2024)
  • Ulike kapitalformer hos deltakere i norskopplæring og arbeidsliv

    Johanne Fredrikke Barth Telle, Edit Bugge (2023)
  • Pronomenet "hen" praktisk og politisk

    Edit Bugge, Trude Bukve, Hege Myklebust (2023)
  • Trends and gaps in LESLLA research A scoping review of the LESLLA network's conference publications in light of the DFG framework

    Edit Bugge, Cecilie Hamnes Carlsen (2023)
  • Do Introduction Programs Encourage Integration? Low-literate Refugee Experiences in Norway.

    Edit Bugge, Sara Wallace Goodman, Marte Nordanger (2023)
  • Ulike kapitalformer hos deltakere i norskopplæring og arbeidsliv

    Johanne Fredrikke Barth Telle, Edit Bugge (2023)
  • “Jeg kan ikke si til andre at jeg bodde her i Norge i seks år” Narrativer om liminalitet og språklæring blant innlærere med lite skolegang

    Marte Nordanger, Edit Bugge (2023)
  • Tegn-til-tale i barnehage og skole

    Inger Birgitte Torbjørnsen, Randi Neteland, Edit Bugge (2023)
  • Migration tests and low-literate migrants: Preliminary outcomes from the IMPECT project

    Edit Bugge, Marte Nordanger, Sara Ahmed Hama Karim (2023)
  • Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne: En sonderende oversikt over LESLLA-nettverkets konferansepublikasjoner

    Marte Nordanger, Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge (2023)
  • Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk

    Edit Bugge, Cecilie Hamnes Carlsen (2023)
  • Mánáid-tv/children's tv: Language performance in indigenous language vitalization and strengthening

    Edit Bugge, Carola Kleemann (2022)
  • Low-literate migrants and the consequences of language and KoS requirements for citizenship

    Edit Bugge, Cecilie Hamnes Carlsen (2022)
  • «teir skulu hava loyvi antin at lesa á sínum bygdamáli ella á normalføroyskum». Spor av talemålsnormering i færøysk skole

    Edit Bugge (2022)
  • Simplification in 43 varieties of urban Norwegian

    Edit Bugge, Randi Neteland (2022)
  • Toskriftspråklegheit

    Edit Bugge (2021)
  • IMPECT

    Edit Bugge (2021)
  • Conceptions of language correctness in a society with no spoken standard language. The case of Norway (with a side note on Faroese)

    Edit Bugge (2021)
  • Språkkrav for statsborgerskap

    Edit Bugge, Live Grinden, Klaus Sonstad (2021)
  • Grammatikk i eigen dialekt

    Edit Bugge (2021)
  • Ordstilling på klassens språk

    Edit Bugge (2021)
  • Arbeid med eit stavingsbasert skriftspråk.

    Edit Bugge (2021)
  • Talemål, identitet og tilhørighet. Sosiolingvistiske perspektiv på språkanalyse ved søknad om beskyttelse og språkkrav for opphold og statsborgerskap

    Edit Bugge (2021)
  • Språkkrav for statsborgerskap og hvordan de begrunnes.

    Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge (2021)
  • Ordlæring når norsk er andrespråket

    Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge (2020)
  • Fører strengere språkkrav til bedre integrering?

    Cecilie Hamnes Carlsen, Jonas Svendsen, Hasti Hamidi, Marte Monsen, Edit Bugge (2020)
  • Ord som forsvinner og ord som kommer til

    Edit Bugge (2020)
  • Sosiolingvistisk undersøkelse av talemålsvariasjon og dialektendring

    Edit Bugge (2020)
  • Hvor godt norsk er 'godt nok'?

    Ann-Kristin Helland Gujord, Edit Bugge, Cecilie Hamnes Carlsen (2019)
  • Foreldre, "filteret" og språkbrukeren.

    Edit Bugge (2019)
  • Stadnamn på Gossa

    Edit Bugge, Peder Gammeltoft (2019)
  • Partnerskap

    Edit Bugge, Margareth Eilifsen (2019)
  • Multilingual practices and language ideologies in South African and Norwegian early childhood education

    Edit Bugge (2019)
  • Data and corpora on child language in Norway

    Edit Bugge (2019)
  • Skriftspråkleg mangfald som ressurs i opplæringa

    Edit Bugge (2019)
  • Málráð okkara, meinar tú tað? [Our Language council, are you being serious?

    Edit Bugge (2019)
  • Språk og identitet i barnehagen

    Edit Bugge (2019)
  • Hvorfor leiker barn på bokmål?

    Edit Bugge (2019)
  • Forskare: Språktest ger inte bättre integration

    Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge, Ann-Kristin Helland Gujord (2019)
  • Romani

    Edit Bugge (2019)
  • Et dialektforskertalent fra Eikrem

    Edit Bugge (2019)
  • Et sjølrapportert oversiktsbilde over språkforholda i noen romsdalsbygder

    Edit Bugge (2018)
  • Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon

    Eli Bjørhusdal, Edit Bugge, Jan Olav Fretland, Ann-Kristin Helland Gujord (2018)
  • Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv

    Eli Bjørhusdal, Edit Bugge, Jan Olav Fretland, Ann-Kristin Helland Gujord (2018)
  • Geografisk og sosial variasjon

    Ivar Berg, Edit Bugge, Unn Røyneland, Helge Sandøy (2018)
  • Misbruk av språkprøver

    Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge, Ann Kristin Helland Gujord, Ingrid Buanes (2018)
  • Masteroppgaveløyper

    Edit Bugge, Randi Neteland (2018)
  • L'indialetto ha la faccia scura

    Edit Bugge, Bodil Moss (2018)
  • Attitudes to variation in spoken Faroese

    Edit Bugge (2018)
  • Tar "mulatt"-debatt

    Edit Bugge, Caroline Teinum Gilje (2017)
  • Det kjønna språket

    Edit Bugge (2017)
  • Færøyske språkholdninger

    Edit Bugge (2017)
  • Lærer fant "neger" i norskbok.

    Edit Bugge, Sofie Prestegård (2017)
  • Virkelighetsfjernt om norsktest for treåringer

    Edit Bugge, Magnhild Selås, Cecilie Hamnes Carlsen (2017)
  • Risikerer norsk parodi

    Edit Bugge (2017)
  • Språket i bruk

    Edit Bugge, Magnhild Selås, Ann-Kristin Helland Gujord (2017)
  • Ei vestnorsk språkendring og en løyen statistisk korrelasjon

    Edit Bugge (2017)
  • Metodiske utfordringar for dialektmasketestar i små språksamfunn.

    Edit Bugge (2017)
  • Testing the Relationship between Societal Typology and Grammatical Complexity in Norwegian Dialects

    Edit Bugge, Randi Neteland (2017)
  • Multilingual Norwegian kindergartens

    Randi Neteland, Edit Bugge, Magnhild Selås, Dagmar Andrea Cejka (2017)
  • Godt språk og klart språk

    Edit Bugge (2017)
  • Dialektnære skriftspråk

    Edit Bugge (2017)
  • Norsk mellom andre språk

    Edit Bugge (2017)
  • Dialect and other explanatory factors in subconscious verbal guise tests

    Ragnhild Lie Anderson, Edit Bugge (2017)
  • Blowin' in the wind

    Edit Bugge (2017)
  • Talemålsdelen av Språksamlingane

    Randi Neteland, Edit Bugge (2016)
  • The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway

    Dagmar Andrea Cejka, Magnhild Selås, Edit Bugge, Randi Neteland, Ann-Kristin Helland Gujord (2016)
  • Ord og stillhet fra Aleppo

    Edit Bugge (2016)
  • Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap

    Edit Bugge (2016)
  • Sjøttkake e isje sjedelig mat

    Edit Bugge (2016)
  • Språkviter oppklarer s-mysterium

    Edit Bugge (2016)
  • Show å jazze og jamme

    Edit Bugge (2016)
  • So dansa me daa i Ring! - 'Ormen Lange' i Norge

    Edit Bugge (2016)
  • Det støtende og det politisk korrekte

    Edit Bugge (2016)
  • Sier moldensere ikke eller ikkje?

    Edit Bugge (2016)
  • Endringar i færøyske talemål

    Edit Bugge (2016)
  • Analytical approaches to the family in quantitative sociolinguistics.

    Edit Bugge (2016)
  • Språkvariasjon i Romsdal

    Edit Bugge (2016)
  • Sjibollett-tester og kjønn. Etiske dilemma knytta til språkprøver for oppholstillatelse og statsborgerskap.

    Edit Bugge (2016)
  • Dialect and other explanatory factors in subconscious verbal guise tests

    Ragnhild Lie Anderson, Edit Bugge (2015)
  • Språkendringer de siste to hundreåra i byer og på industristeder

    Randi Neteland, Edit Bugge (2015)
  • Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage

    Edit Bugge, Ann-Kristin Helland Gujord, Randi Neteland, Magnhild Selås (2015)
  • So dansa me Daa i ring! Norskdomsrørsla og færøysk kvadtradisjon

    Edit Bugge (2015)
  • Språktradering i Bolsøy. En variasjonslingvistisk analyse med vekt på familietilhørighet som sosial variabel

    Edit Bugge (2015)
  • Å skrive sammenhengende tekster - presentasjon av undervisningsopplegg på trinn 3-nivå

    Edit Bugge (2015)
  • Språkprøvar for statsborgarskap? Kven skifter statsborgarskap i dag?

    Edit Bugge (2015)
  • Seier nei til statsborgartest

    Hilde Kristin Strand, Edit Bugge, Ann-Kristin Helland Gujord (2015)
  • Språkendringer de siste to hundre år i byer og på industristeder.

    Randi Neteland, Edit Bugge (2014)
  • Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald

    Endre Brunstad, Ann-Kristin Helland Gujord, Edit Bugge (2014)
  • Variasjon i læringsutfall blant kandidatar som går opp til Norskprøve 2 og Norskprøve 3: Utkast til analysemodell

    Ann-Kristin Helland Gujord, Edit Bugge, Cecilie Hamnes Carlsen (2014)
  • Sosiolingvistisk samfunnstypologi

    Edit Bugge, Per Sigmund Sævik Bøe (2014)
  • The effect of internal and external variables on language learning and test scores

    Cecilie Carlsen, Edit Bugge, Ann-Kristin Helland Gujord (2014)
  • Pene piker sier ikke døvetolk

    Edit Bugge, Endre Brunstad, Ingunn Indrebø Ims (2014)
  • Diverse mediebidrag knytta til Språkdagen 2013

    Edit Bugge (2013)
  • Diverse mediebidrag knytta til Språkdagen 2013

    Edit Bugge (2013)
  • Troll med ord? Støtende eller sensitiv språkbruk

    Endre Brunstad, Edit Bugge, Ingunn Indrebø Ims (2013)
  • Slik snakkar dei der

    Randi Neteland, Edit Bugge, Helene Hildremyr, Randi Ødegård (2013)
  • Language Change in Real Time or Failed Intergenerational Language Transmission? 60 years of recordings from one Romsdal family

    Edit Bugge (2013)
  • Søskenrekkefølge og dialektvariasjon

    Edit Bugge, Ann Jones (2013)
  • Rom for språk. Sosiolingvistiske perspektiv

    Edit Bugge (2013)
  • Halvemål

    Anna Lianes, Edit Bugge (2012)
  • Tendensane i dei norske bymåla

    Edit Bugge (2012)
  • ‘Good language’ and ‘proper dialect’ in North-west Norway

    Edit Bugge (2012)
  • Språklig oppdragelse

    Ann Jones, Edit Bugge (2012)
  • Manningin av sjúkrarøktarfrøðingum

    Edit Bugge, Beinta í Jákupsstovu (2012)
  • Vestnordisk språkkontakt gjennom 1200 år

    Gunnstein Akselberg, Edit Bugge (2011)
  • Færøysk liv i nordisk perspektiv - Festskrift til Beinta í Jákupsstovu

    Edit Bugge, Heine Bugge, Kristin Tornes (2011)
  • Amming, sammensetninger med amme-, permisjon, pappakvote

    Nielsen Thomas, Edit Bugge (2011)
  • Intervju i språkspalen: "oktober" og de andre månedsnavna, oktoberrevolusjonen, oktober forlag, oktav, octopussy, personnavn på okt-, "i nøden spiser fanden fluer", Beelzebub og בעל זבוב

    Lene Granli, Edit Bugge (2011)
  • Språkkunnskap i Norge

    Edit Bugge (2011)
  • Kartlegging av flerspråklighet og fremmedspråkferdigheter i norske husstander

    Edit Bugge (2011)
  • Noen metodiske utfordringer knyttet til orddødsstudier

    Edit Bugge (2011)
  • Språk og kjønn

    Lene Granli, Edit Bugge (2011)
  • 'Limerick', 'ski', 'slalåm', 'super-G', 'alpint', 'kommentator'

    Lene Granli, Edit Bugge (2011)
  • Barn og språkvalg

    Espen Hatlestad, Edit Bugge (2011)
  • Like barn snakkar best

    Åse Johanne Roti Dahl, Edit Bugge (2011)
  • Almenn og lokal meteorologisk terminologi. Noe om endringer i hverdagssamtaler om været

    Edit Bugge (2011)
  • Introduction

    Edit Bugge, Lidun Hareide (2010)
  • Foreldrebakgrunn som utvalgskriterium og sosial variabel i norsk sosiolingvistikk

    Edit Bugge (2010)
  • Seven Mountains; Seven Voices

    Lidun Hareide, Edit Bugge (2010)
  • Vestnordiske orddødsstudier

    Edit Bugge (2010)
  • Does family matter? Dialect transmission in Shetland families

    Edit Bugge (2010)
  • Variation and development in the Shetland dialect today

    Edit Bugge (2010)
  • The role of ‘family’ in intergenerational transmission of Shetland dialect vocabulary

    Edit Bugge (2010)
  • Den norske folkevisedansen: Den edleste gave, eller ”ein akademisk avglans av eit naturfænomen”?

    Edit Bugge (2010)
  • Vestnordisk språkkontakt

    Edit Bugge (2010)
  • Foreldrespråk, barnespråk, språklig variasjon og språket i familien

    Edit Bugge (2010)
  • Folk comments on the existence of, and the deviation from, ‘proper' dialect

    Edit Bugge (2010)
  • Norske studier av språklig tradering i énspråklige og flerspråklige familier

    Edit Bugge (2010)
  • Noen metodiske utfordringer knyttet til orddødsstudier

    Edit Bugge (2009)
  • The role of ‘family’ in intergenerational dialect transmission in Shetland

    Edit Bugge (2009)
  • Dialect speaker by birth? Parental background as selection criteria for informants in Norwegian dialect research

    Edit Bugge (2009)
  • Shetland Wirds. En studie av kjennskap til og oppfatninger om det shetlandske dialektordforrådet

    Edit Bugge (2007)
  • Shetlandsdialekten og norn

    Edit Bugge (2007)
  • Jakob Jakobsens Etymologisk ordbog over det norrøne sprog på Shetland (19080− 1921)

    Edit Bugge (2005)