Field of work
Social education (vernepleie), social education theory, disability and equality (CRPD)
Participation and accommodating participation (building down environmental disabling barriers)
Including persons with intellectual disability as employees in ordinary businesses
Students teaching students (collective peer teaching) in higher education
Professional supervision, as well as creating interprofessional rooms for reflection and reflexivity
Research areas
- Informal coercion in public services to persons with intellectual disability
- Workplace disability inclusion
- Collective peer teaching
- PHA508, Master's thesis, Spring 2025
- PHA508, Master's thesis, Fall 2024
- VPD220, The social educator’s social responsibility to work for inclusion and participation , Fall 2024
- VPD300, Social Education between the Individual Service User and System levels, Fall 2024, subject responsible
- VPD300, Social Education between the Individual Service User and System levels, Spring 2025, subject responsible
- VPL130, Normative and Deive Goal-Directed Therapy, Spring 2025
- VPL210, Healthcare and Health Promotion, Fall 2024
- VPL220, The Social Educator’s Social Responsibility to Work for Inclusion and Participation , Spring 2025
- VPL300, Social Education between the Individual Service User and System Levels, Fall 2024, subject responsible
- VPL310, Welfare, Interaction and Project Work, Spring 2025
- VPL390, Bachelor's Thesis , Spring 2025, subject responsible
Publications
-
Å slippe til. Nedbygging av barrierer for personer med utviklingshemming (langlest versjon)
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Kollegaers læringsprosesser overfor ansatte med utviklingshemming
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Hvordan tilrettelegge for personer med utviklingshemming på ordinære arbeidsplasser?
-
Utviklingshemmede ansatte i ordinære bedrifter - en studie av sju bedrifters inkluderingsarbeid
-
Innledning
-
Å tilrettelegge for opplevelse av sammenheng
-
Faglig skjønn i tjenesteyting. Tre struktureringsnivåer
-
Inviterende og insisterende praksiser
-
Lokal kunnskapsutvikling
-
Oppmerksom tilstedeværelse
-
Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver, 2.utgave
-
Nevrodiversitet: å akseptere autistisk annerledeshet
-
Uformell tvang i tjenester til personer med utviklingshemming
-
Hvordan kan tjenesteytere bidra til å bygge ned funksjonshemmende barrierer?
-
Nine Rules of Engagement: Reflections on Reflexivity
-
Coping With Work: Redefining relations between work life and society
-
Mellom vilje og valg – en drøfting av tjenesteyternes handlinger og begrunnelser i fire eksempler på insisterende praksis
-
Steiner for brød – igjen?
-
Dørmatten og ryddetrangen - tanker om det sedvanliges makt i omsorg på tvers av funksjonsmessige forskjeller
-
Et perspektiv på autisme, tilgjengelighet og universell utforming
-
Når ordinære omgivelser hindrer og hemmer: sensoriske vansker hos personer med autismespekterdiagnoser.
-
Rupert og brannstiftingen – glimt fra en risikovurdering
-
Neurodiversity: accepting autistic difference
-
Om personalkompetens
-
Et blikk tilbake
-
Vernepleierens arbeidsmodell
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver
-
Else skal på NAV - om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming
-
«Else skal på NAV» : om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming «Else Goes to NAV» : on Mental Illness and the Term Disability
-
Studio III : Håndtering av utfordrende atferd gjennom lavaktiveringstilnærminger
-
«Get in Touch!» : en introduksjon til Phoebe Caldwell og metoden Intensive Interaction
-
Ut over det vanliges tyranni : tre vernepleiefaglige essays
-
Struktur og selvbestemmelse : Tilrettelegging av tjenestetilbud til mennesker med utviklingshemming eller autisme