eCASE - Interaktive case for Medisinsk laboratorieteknologi / Bioingeniørfag
Project owner
Western Norway University of Applied Sciences
Project categories
Academic Development
Educational Development
Project period
August 2019 - June 2021
Project summary
Mål: Aktiv læring på campus ved hjelp av praksisnær case- og problembasert læring
Hensikt: Øke kvalitet og relevans i utdanningen ved at praksisfeltet og utdanningen samskaper praksisnære case/problem. Dette for å tette “gapet” mellom teori og praksis, og legge til rette for studentsentrert undervisning - både på campus og i ekstern praksis.
Bakgrunn: Case-basert læring5,6, problem-basert læring7-9, team-basert læring10-12 og scenario-baserte læring (simulering)13 er studentsentrerte tilnærminger hvor man kan benytte praksisnære scenarier/problemer som skal løses av studentene ved hjelp av resonnement, kritisk refleksjon og anvende teoretisk kunnskap. En systematisk meta-analyse14 tyder på at digital problembasert læring (DPBL) er like effektiv som tradisjonell PBL og mer effektiv enn tradisjonell læring. Ved å presentere case digitalt på ePraksis.no vil vi utvide vårt virtuelle klasserom ePraksis.no med DPBL. DPBL kan tas i bruk både på campus av lærere eller i ekstern praksis av praksisveiledere. I dag benyttes ikke reell simulering som læringsmetodikk på utdanningen, Ersvær/Breistein vil belyse bioingeniørfaglige scenario som egner seg for reell simulering. I prosjektet vil vi samle inn og kategorisere case/problem/scenario fra praksisfeltet og gjøre dem digitalt tilgjengelige gjennom en eCASE lenke på ePraksis.no .