Skills development for realizing the workforce competence reserve (SkillsREAL)

Project owner

Western Norway University of Applied Sciences, Faculty of Education, Arts and Sports

Project categories

Applied Research

Project period

January 2014 - June 2017

Project summary

Utgangspunktet for prosjektet Utvikling av voksnes ferdigheter for optimal realisering av arbeidskraft (SkillsREAL) (2014-2017), finansiert fra Norges Forskningsrådets program Utdanning 2020, er situasjonen dagens Norge befinner seg i med samtidig mangel på arbeidskraft og ubenyttet kompetanse. Vi ønsker å finne ut hvordan best å optimere læring og kompetansepotensialet blant grupper av vokse som er i risikosonen for å falle utenfor eller er utenfor arbeidslivet, eller ikke har mulighet til å benytte sin kompetanse i arbeidet de har. Med dette for øyet, skal vi undersøke de komplekse forholdene mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger - som målt av OECDs internasjonale PIAAC-undersøkelse - og deres deltakelse i læring og arbeidsliv. Prosjektet har fire mål: 1. å undersøke forhold mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger på den ene siden og deres deltakelse/ikke-deltakelse i arbeidslivet på den andre siden; 2. å undersøke og sammenligne forhold mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger i relasjon til deltakelse/ikke-deltakelse i læring i ulike kontekster på tvers av de nordiske land; 3. å undersøke hvordan erfaringer og organiseringen av læring på arbeidsplass optimalt kan fremme voksnes lærings- or jobbpotensial; og 4. å identifisere, utvikle, implementere, og analysere "best praksis" og innovative løsninger for optimering av arbeids- og læringskapasiteten i målgruppene gjennom innovativ, pedagogisk bruk av ny teknologi i læringstilbud for voksne. Vi skal benytte både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Prosjektet ledes av Høgskolen Stord/Haugesund. Partnere er Universitet i Stavanger og International Research Institute of Stavanger (IRIS), sammen med en internasjonal Scientific Advisory Board bestående av eksperter på forskning innen voksenopplæring fra Sverige, Finland og Australia.

Method

Det benyttes både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.