Flerstemmig praksisfellesskap som arena for innovativ prosess mellom utdanning og praksisfelt Common multivoices environment for innovative processes between higher education and the field of work.

Project owner

Western Norway University of Applied Sciences

Project period

January 2016 - December 2018

Project summary

Designet i vårt nye fou-prosjekt er aksjonsforskning som forskende partnerskap. Prosjektet skal ha et metablikk på et pågående samarbeidsprosjekt der vi tre i forskergruppen selv er aktivt deltagende i innovasjonsarbeidet sammen med et flerstemmig praksisfellesskap.

Samarbeidsprosjektet, der «refleksjonsmandagene» med dialog i flerstemmig praksisfellesskap er omdreiningspunktet, vil figurere som arena for aksjonslæring, men i vårt fou-prosjekt skal vi som forskere ha et metablikk på den forventede aksjonslæringen gjennom aksjonsforskning.

Forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfelt er etterlyst i stortingsmeldinger og forskning. Fou-prosjektet vårt har potensialer til å bidra til innovasjon og kunnskaping både i praksisfelt og i utdanning.

Dataskapingen foregår gjennom utforsking av praksisfortellinger, refleksjonsnotat fra både studenter og praksisveiledere på refleksjonsmandagene, samt flerstegs fokusgruppeintervju av veilederne i etterkant av praksis. Datamaterialet vil bli gjenstand for innholdsanalyse i tråd med en hermeneutisk tilnærming.

 

Method

Dataskaping foregår gjennom utforsking av praksisfortellinger, refleksjonsnotat fra både studenter og praksisveiledere på refleksjonsmandagene, samt flerstegs fokusgruppeintervju av veilederne i etterkant av praksis. Innholdsanalyse i tråd med en hermeneutisk tilnærming