Field of work
Professor in drama and applied theatre.
Leading of the research group: Neglected Narratives
Some lecture and podcast about her work;
Lyngstad, Mette Bøe (2021) Drama og mobbing. Demonstrasjonsforelesning.
Lyngstad, Mette Bøe og Yngvild Danielsen (2021).Podcast i Lektor Lomsdal: Drama og livsmestring
Lyngstad, Mette Bøe og Linn Cecilie Henne intervjuet i Kulturplot og i podcasten Plottet (2020)
Lyngstad, Mette Bøe intervjuet i podcasten Lektor Lomsdalens innfall (2017) om Drama i skolen og i lærerutdanningen.
Lyngstad, Mette Bøe (2016): Drama som læringsform. Pecha Kucha kveld, i regi av Forskerforbundet.
Some of the latest articles:
Lyngstad, Mette Bøe: «Fuck stigma» (2021). En narrativ undersøkelse av mennesker med rusavhengighet og pårørende sin forståelse av, og erfaring med, fordommer. I Faye, Reidun, Eva Mila Lindhardt. Bodil Ravneberg og Vibeke Solbue (red). Hvordan forstå fordommer. Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn. Oslo: Universitetsforlaget
Lyngstad, Mette Bøe og Yngvild Danielsen (2021): Drama og Livsmestring, Kap. 8 s.141-162. I Tjomsland, Hege Eikeland, Nina Grieg Viik og Geir Kåre Resaland. Folkehelse og livsmestring i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 8 s. 141-162).
Lyngstad, Mette Bøe og Vibeke Solbue(2021): Muntlig fortelling som inkluderingsverktøy for livsmestring. Kap.9. s. 163-182. I Tjomsland, Hege Eikeland, Nina Grieg Viik og Geir Kåre Resaland; Folkehelse og livsmestring i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming. Bergen. Fagbokforlaget. (Kap. 9 s. 163-182).
Lyngstad, Mette Bøe & Yvonne Wang ( 2020) «Barndommen min har aldri forlatt meg». En undersøkelse av trosfortellinger og unges deltagelse i interreligiøs dialog. I Hugaas, Jon Vegard og Åse Høyvoll Kallestad. Oppvekst og livstolkning: Flerfaglige blikk på barns og unges eksistens, fellesskap og fortellinger. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.(Kap. 9 s.207-232).
Lyngstad, Mette Bøe og Kari Thorkildsen (2018): Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon. I Journal for Research in Arts and Sports Education (JASED) 2 (1). (2018):Lenker til en ekstern side. https://www.jased.net/index.php/jased/article/view/966Lenker til en ekstern side.
Lyngstad, Mette Bøe (2017): Casestudie av fortellerverksted med innvandrerkvinner. I Heggstad, Kari Mjaaland. Bjørn Rasmussen og Rikke Gürgens Gjærum (red.) Drama, teater og demokrati. Antologi II i kultur og samfunn Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 6 s. 97-115).
Lyngstad, Mette Bøe (2016): Foreldrene forteller – et fortellerprosjekt med innvandrermødre. I Solbue, Vibeke og Yvonne Bakken: Mangfold i skole. Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 9, s. 185-205).
Lyngstad, Mette Bøe (2015): Generalprøve på virkeligheten. Utforsking av praksisforventninger gjennom forumteater. I Eriksen, Elin Ødegaard og Magli S. Østrem (red.). Praksisfortellinger, Bergen: Fagbokforlaget
Courses taught
Bachelor and master in: Drama and applied theatre
Teacher training college.
Design thinking
Stortytelling and intercultural work
Research areas
Drama and applied theatre, democracy
Drama and bullying
Class room research
Storytelling and interreligious dialog
Storytelling with people with substance abuse.
Research groups
Research leader for the research group: Neglected Narratives;
https://www.hvl.no/forsking/gruppe/fortelling-og-forhandling/
- HSPED801, Introduction to teaching and learning in university education, 24/25
- MKUF502B, Applied Theatre, 24/25
- MKUF505, Project pre-design and contextual reflection, 24/25, subject responsible
- PFS801, Stage production 1, 24/25
- PFS802, Stage production 2, 24/25