Field of work

  • Professor in climate change, sustainability and education
  • Member of The National  Committee for Research Ethics in Science and Technology (NENT)


Courses taught
  • Research ethics
  • Theory of science
  • Sustainable development
  • Mathematics education

Research areas
  • Critical mathematics education
  • Fake news and education
  • Education for sustainable development
  • Critical citizenship
  • Uncertainty in quantiative information

Research groups
Courses taught
  • MGBMA101, Mathematics 1, module 1 , 25/26
  • MGBMA503, Mathematics 3, module 3 - Mathematics education in research, 25/26
  • MGUMA503, Mathematics 3, module 3 - Mathematics education in research, 25/26
  • MGUMA550, Mathematics 3, module 4 - Master's thesis, 25/26
  • MGUMAT302, Mathematics 2, module 1 - Perspectives on Mathematics, 25/26
  • MGUMAT402, Mathematics 2, subject 2 - Problem solving and action competence, 25/26

Publications

  • Collectivist and Individualist Values in Mathematics Education

    Richard Barwell, Yasmine Abtahi, Kjellrun Hiis Hauge (2024)
  • Mathematical toolkit design north-south: Presenting an initial framework

    Suela Kacerja, Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim, Cyril Martin Julie, Caylin M. King (2024)
  • Layers of Ethical Awareness: Mathematics Teachers’ Concerns on Including Socio-political Issues

    Kjellrun Hiis Hauge, Suela Kacerja, Inger Elin Lilland, Lisa Steffensen (2024)
  • Literacy in a world-centred education in science and mathematics -an explorative case study on a school project on textiles

    Kjellrun Hiis Hauge, Helen Hasselöw, Trude Fosse, Inger Elin Lilland (2024)
  • How ethical areas of post-normal science can invigorate mathematics education

    Kjellrun Hiis Hauge (2024)
  • Ecosocial perspectives on (music) teacher education: Advancing interdisciplinary conversations in uncertain times

    Heidi Partti, Catharina Renate Christophersen, Kjellrun Hiis Hauge (2024)
  • Med norsk, matematikk og engelsk mot konspirasjonsteoriar

    Kjellrun Hiis Hauge, Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Emma Rimmereide, Inger Elin Lilland, Åshild Berg-Brekkhus (2024)
  • Bærekraftsutdannelse. Hva er det – og trenger vi det?

    Ingjald Pilskog, Kjellrun Hiis Hauge, Thea Gregersen (2023)
  • Modellering av samfunnsaktuelle og kontroversielle tema

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Inger Elin Lilland (2023)
  • The development of narratives related to a graph during a mathematics lesson

    Kjellrun Hiis Hauge, Trude Fosse, Kjersti Maria Rongen Breivega, Lisa Steffensen (2023)
  • Utvikling av fortellinger knyttet til en graf om holdninger til demokrati

    Kjellrun Hiis Hauge, Trude Fosse, Kjersti Maria Rongen Breivega (2023)
  • Matematikk og bærekraft i et tverrfaglig prosjekt på 9. trinn

    Trude Fosse, Kjellrun Hiis Hauge (2023)
  • Etisk tenkning og programmering

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim (2023)
  • Ethical awareness, critical thinking and empowerment in mathematics education for critical citizenship: How can mathematics education play a role in facilitating critical thinking, ethical awareness, and empowering students in projects about critical citizenship

    Kjellrun Hiis Hauge, Inger Elin Lilland, Lisa Steffensen, Suela Kacerja (2023)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske samfunnsborgere

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge, Lisa Steffensen, Suela Kacerja (2023)
  • Mathematics and Sustainability in an interdisciplinary project

    Trude Fosse, Kjellrun Hiis Hauge (2023)
  • LitEd: Fagspesifikk literacy i lærerutdannningen – et tverrfaglig intervensjonsstudium

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Trude Fosse, Kjellrun Hiis Hauge, Hege Emma Rimmereide, Yvonne Margaretha Wang (2022)
  • Idealer for et bærekraftig samfunn

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Bærekraft – Kompleksitet, usikkerhet og håp

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Questionable numbers in society - Educational approaches

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Diskusjon om oljeboring i Lofoten – elevers læring og danning

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Ethical and democratic dilemmas of education for sustainability

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Educating students to handle complexity and controversy Om Klimadanning og barnehagelærerutdanningen sin rolle.

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Danning og bærekraft – hvordan skal barn og unge møte fremtiden?

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Klimadanning og bærekraft – vyer for fremtidens skole

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Medborgerskap og kritisk blikk på tall i media

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Jakob Graave Nakling (2022)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske medborgere.

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge, Lisa Steffensen, Suela Kacerja (2022)
  • Levd demokrati i utdanning

    Rune Herheim, Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Using inquiry-based dialogues to explore controversial climate change issues with secondary students: An example from Norway

    Lisa Steffensen, Marit Johnsen-Høines, Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Using inquiry-based dialogues on climate change issues to support students’ engagement

    Lisa Steffensen, Marit Johnsen-Høines, Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • A Tool for Reflecting on Questionable Numbers in Society

    Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Å telle de usynlige

    Kjellrun Hiis Hauge, Inger Elin Lilland (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Jakob Nakling (2022)
  • Education for post-normal times

    Kjellrun Hiis Hauge, Richard Barwell (2022)
  • An elaborated understanding of lived democracy in education: A synthesis

    Kjellrun Hiis Hauge, Tobias Christoph Werler, Rune Herheim (2022)
  • Lived Democracy in the Classroom: Student views on risks and benefits related to oil exploitation in Lofoten

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Kjellrun Hiis Hauge, Marit Tjomsland (2022)
  • Potentials for critical reflections on climate change figures

    Kjellrun Hiis Hauge, Peter Gøtze, Ragnhild Hansen, Lisa Steffensen (2022)
  • Lived democracy in education. Young citizens' democratic lives in kindergarten, school and higher education

    Rune Herheim, Tobias Christoph Werler, Kjellrun Hiis Hauge (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic - a work in progress

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Jakob Nakling (2021)
  • Læreres uttalte utfordringer knyttet til oppgaver om desinformasjon og manipulerende tall

    Kjellrun Hiis Hauge, Inger Elin Lilland, Suela Kacerja (2021)
  • De fleste av oss er ikke i stand til å komme med de gode ideene

    Kjellrun Hiis Hauge (2021)
  • Wicked problems i lærerutdanningene

    Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen, Lisa Steffensen (2021)
  • A Critical Mathematics Education for Climate Change

    Richard Barwell, Kjellrun Hiis Hauge (2021)
  • Ethical thinking and programming

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim (2021)
  • Ethical thinking and programming

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim (2021)
  • Kritisk blikk på tall i media – utvikling av medborgerskap og livsmestring i matematikkfaget og i tverrfaglig samarbeid.

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge (2021)
  • Book-launch: Outdoor learning and play. Pedagogical practices and children's cultural formation

    Liv Torunn Grindheim, Hanne Værum Sørensen, Angela Rekers, Avis Ridgway, Gloria Quinones, Liang Li (2021)
  • Om modellering og om lærere som oppgavedesignere

    Inger Elin Lilland, Suela Kacerja, Kjellrun Hiis Hauge (2021)
  • Hvordan kan matematikk- og norskfaget bidra til kritisk demokratisk danning?

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge, Kjersti Maria Rongen Breivega (2021)
  • Sustainable development by involvement (SDI) Suggested education for sustainability in Norway’s work towards Agenda 2030.

    Marianne Presthus Heggen, Yvonne Bakken, Liv Torunn Grindheim, Kjellrun Hiis Hauge (2020)
  • Interessekonflikter i forskning - eksempler fra debattene om lakselus, iskanten og oljeboring.

    Kjellrun Hiis Hauge (2020)
  • FNs bærekraftsmål i lærerutdanningene – erfarte muligheter og utfordringer ved HVL

    Kjellrun Hiis Hauge, Nina Goga, Vibeke Vågenes, Ane Bergersen, Erlend Eidsvik, Marianne Presthus Heggen (2020)
  • Teaching about issues of climate change in mathematics classrooms: Empowerment of critical citizenship.

    Yasmine Abtahi, Kjellrun Hiis Hauge, Lisa Steffensen, Richard Barwell (2019)
  • Føre var-prinsippet og naturkatastrofer

    Kjellrun Hiis Hauge, Helene Ingierd, Øyvind Mikkelsen (2019)
  • Early Childhood Education for Sustainability Through Contradicting and Overlapping Dimensions

    Liv Torunn Grindheim, Yvonne Bakken, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2019)
  • Tverrfaglighet i norsk barnehagelærerutdanning - et forslag til begrepsavklaring

    Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2019)
  • Lekende endringsagenter i bærekraftige barnehager

    Liv Torunn Grindheim, Yvonne Bakken, Tonje Gislefoss, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2019)
  • Xenophobia and numbers in the media – discussing mathematics education in the post-truth era

    Kjellrun Hiis Hauge, Suela Kacerja, Inger Elin Lilland (2019)
  • Fake news og matematikkfaget.

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge, Suela Kacerja (2019)
  • Early childhood education on sustainability through contradicting and overlapping dimensions

    Liv Torunn Grindheim, Yvonne Bakken, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2019)
  • Fra klasseromsdebatt til didaktisk verktøy

    Stein Dankert Kolstø, Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • Matematikkfaget og konspirasjonsteorier

    Inger Elin Lilland, Suela Kacerja, Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner!

    Heidi Biseth, Claudia Lenz, Tove Leming, Lihong Huang, Trine Anker, Silje Førland Erdal (2019)
  • Kunnskapsbasert forvaltning og dilemmaer knyttet til usikkerhet

    Kjellrun Hiis Hauge, Maiken Bjørkan (2019)
  • Når særinteresser påvirker forskning

    Helene Ingierd, Ingrid Agathe Bay-Larsen, Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • Introduksjon

    Helene Ingierd, Kjellrun Hiis Hauge, Ingrid Agathe Bay-Larsen (2019)
  • Approaching fake news in mathematics education

    Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • Kunnskapsbasert forvaltning og dilemmaer knyttet til usikkerhet

    Maiken Bjørkan, Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • Fake news og kritisk danning

    Inger Elin Lilland, Kjellrun Hiis Hauge, Suela Kacerja, Kjersti Maria Rongen Breivega, Åshild Berg Brekkhus (2019)
  • Fake news

    Kjellrun Hiis Hauge, Inger Elin Lilland, Suela Kacerja, Åshild Berg Brekkhus, Kjersti Maria Rongen Breivega (2019)
  • Interessekonflikter i forskning

    Helene C. Ingierd, Ingrid Agathe Bay-Larsen, Kjellrun Hiis Hauge (2019)
  • Med norsk og matematikk mot konspirasjonsteorier

    Kjellrun Hiis Hauge, Kjersti Maria Rongen Breivega, Inger Elin Lilland, Suela Kacerja, Åshild Berg Brekkhus, Tobias Christoph Werler (2019)
  • My mathematical journey from right/wrong to non-controllable uncertainty

    Kjellrun Hiis Hauge (2018)
  • Post-normal science and mathematics education in uncertain times: Educating future citizens for extended peer communities

    Kjellrun Hiis Hauge, Richard Barwell (2017)
  • Students’ informal knowledge on risk: A study on students discussing oil exploitation close to their hometown

    Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility

    Yasmine Abtahi, Peter Gøtze, Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Richard Barwell (2017)
  • Transforming vaules, ideas and paradoxes to education for sustainability

    Marianne Presthus Heggen, Yvonne Bakken, Liv Torunn Grindheim, Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Forskningens samfunnsansvar når kunnskap er usikkher

    Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Participatory approaches in mathematics education in teacher education

    Kjellrun Hiis Hauge, Marit Johnsen-Høines, Suela Kacerja (2017)
  • Riper i Laksen

    Maiken Bjørkan, Ingrid Agathe Bay-Larsen, Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Conflict of interest as a research ethical challenge - Experiences from Norway

    Kjellrun Hiis Hauge, Helene Ingierd, Ingrid Agathe Bay-Larsen (2017)
  • Formidling av usikkerhet og risiko som forskningsetisk utfordring

    Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Kritisk refleksjon om global temperaturutvikling

    Tor Inge Vethe, Andreas Austlid Hagen, Maria Astad Sørngård, Terje André Bringeland, Marius Sætren Sumstad, Kjellrun Hiis Hauge (2017)
  • Agents of change while playing with water?

    Liv Torunn Grindheim, Yvonne Bakken, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen, Tonje Gislefoss (2017)
  • CATEGORIES OF CRITICAL MATHEMATICS BASED REFLECTIONS ON CLIMATE CHANGE

    Kjellrun Hiis Hauge, Peter Gøtze, Ragnhild Hansen, Lisa Steffensen (2017)
  • Er forskning på sjødeponier kjøpt og betalt?

    Kjellrun Hiis Hauge (2016)
  • FORSKET BÅDE MED OG PÅ STUDENTENE

    Kjellrun Hiis Hauge (2016)
  • Klasseromsdebatt som danningsarena

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Kjellrun Hiis Hauge, Marit Johnsen-Høines, Toril Eskeland Rangnes (2016)
  • HOW TEACHERS IMPLEMENT AND IMAGINE WORK WITH CLIMATE CHANGE IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN NORWAY AND CANADA

    Lisa Steffensen, Kjellrun Hiis Hauge, Ragnhild Hansen, Yasmine Abtahi, Richard Barwell (2016)
  • CLIMATE CHANGE IN MATHEMATICS CLASSROOMS

    Lisa Steffensen, Ragnhild Hansen, Kjellrun Hiis Hauge (2016)
  • Matematikksamtaler om risiko

    Kjellrun Hiis Hauge (2016)
  • Usikkerhet i temperaturprognoser

    Kjellrun Hiis Hauge (2016)
  • Students’ critical reflections on a graph of temperature anomalies

    Kjellrun Hiis Hauge (2015)
  • Utfordringer med risikovurderinger - eksempler knyttet til fiskekvoter og åpning av nye petroleumsområder

    Kjellrun Hiis Hauge (2015)
  • Uncertainty in texts about climate change: A critical mathematics education perspective

    Kjellrun Hiis Hauge, Richard Barwell (2015)
  • Reflections on uncertainty aspects in a student project on traffic safety

    Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim (2015)
  • Students’ understanding of sustainable development - a classroom study

    Kjellrun Hiis Hauge (2015)
  • Students’ capabilities on discussing risk – a classroom study

    Kjellrun Hiis Hauge (2015)
  • BOOK REVIEW Governance of Marine Fisheries and Biodiversity Conservation

    Kjellrun Hiis Hauge (2015)
  • An interdisciplinary narrative dialogue to enhance our understanding of education for sustainable development in early childhood education

    Yvonne Bakken, Liv Torunn Grindheim, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2015)
  • Forskjeller og motsetninger som vilkår for læring i et samarbeid om tverrfaglig undervisning

    Yvonne Bakken, Liv Torunn Grindheim, Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2015)
  • Elevers uttrykte kunnskap om bærekraftig utvikling i en diskusjon om oljeboring

    Kjellrun Hiis Hauge, Marianne Presthus Heggen (2015)
  • CRITICAL REFLECTIONS ON TEMPERATURE CHANGE

    Kjellrun Hiis Hauge, Maria Astad Sørngård, Tor Inge Vethe, Terje André Bringeland, Andreas Austlid Hagen, Marius Sætren Sumstad (2015)
  • Students’ expressed capabilities related to risk

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Mathematics education and post-normal science

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Co-learning in a lecturer - student project on critical reflection

    Kjellrun Hiis Hauge, Terje André Bringeland, Andreas Austlid Hagen, Marius Sætren Sumstad, Maria Astad Sørngård, Tor Inge Vethe (2014)
  • The weather: how it feels, expert knowledge and how we can work with it in math class

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Environmental risk and mathematics education

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Developing sustainability literacy through discussing petroleum exploitation

    Kjellrun Hiis Hauge, Giuliano Reis, Richard Barwell (2014)
  • Students’ informal knowledge on risk - a study on students discussing oil exploitation close to their hometown

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Students’ expressed capabilities related to risk

    Kjellrun Hiis Hauge (2014)
  • Reflections on uncertainty aspects in a student project on traffic safety

    Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim (2014)
  • Inadequate risk assessments – A study on worst-case scenarios related to petroleum exploitation in the Lofoten area

    Kjellrun Hiis Hauge, Anne Blanchard, Gisle Andersen, Ragnhild Boland, Bjørn Einar Grøsvik, Daniel Howell (2014)
  • Harmful routines? Uncertainty in science and conflicting views on routine petroleum operations in Norway

    Anne Blanchard, Kjellrun Hiis Hauge, Gisle Andersen, Jan Helge Fosså, Bjørn Einar Grøsvik, Nils Olav Handegard (2014)
  • Critical Democratic Competence and Classroom Discussion – a project at an initial stage

    Rune Herheim, Marit Johnsen Høines, Kjellrun Hiis Hauge, Toril Eskeland Rangnes (2013)
  • BRIDGING POLICY DEBATES ON RISK ASSESSMENTS AND MATHEMATICAL LITERACY

    Kjellrun Hiis Hauge (2013)
  • Min matematiske reise

    Kjellrun Hiis Hauge (2013)
  • Critical democratic competence and classroom discussion - A project at an intial stage

    Rune Herheim, Kjellrun Hiis Hauge, Marit Johnsen-Høines, Toril Eskeland Rangnes (2013)
  • Critical democratic competence and classroom discussion – a project at an initial stage

    Kjellrun Hiis Hauge, Rune Herheim, Toril Eskeland Rangnes (2013)
  • The added value of participatoly modelling in fisheries management - what has been learnt?

    Christine Röckmann, Clara Ulrich, Marion Dreyer, Ewan Bell, Edward Borodzicz, Päivi Haapasaari (2012)
  • Uncertainty and hyper-precision in fisheries science and policy

    Kjellrun Hiis Hauge (2011)
  • Interaction and integration of observation and models – the EcoFish approach. ICES CM 2007/R:14

    Olav Rune Godø, Kjellrun Hiis Hauge, Solfrid Sætre Hjøllo, Svein Arnholt Iversen, Olav Sigurd Kjesbu, Richard David Marriott Nash (2007)
  • Joint PINRO/IMR report on the state of teh Barents Sea Ecosystem 2005-2006

    Jan Erik Stiansen, Asgeir Aglen, Bjarte Bogstad, William Paul Budgell, Padmini Dalpadado, Andrei Dolgov (2006)
  • Status report on the Barents Sea Ecosystem, 2004-2005

    Jan Erik Stiansen, Bjarte Bogstad, William Paul Budgell, Padmini Dalpadado, Harald Gjøsæter, Kjellrun Hiis Hauge (2005)