Field of work
Research groups
Patient experience and patientsafety
Educational research in healthcare
- KAS500, Advanced Nursing Care for Patients with Acute and Critical Health Problems, Fall 2025
- MAMET1ABIO, Philosophy of Science, Ethics and Research Methods, Spring 2026
- MAMET1SKS, Philosophy of Science, Ethics and Research Methods, Fall 2025
- MSG510, Gastroenterological Nursing , Fall 2025, subject responsible
- MSK510, Clinical Ostomy- and Continence Nursing , Fall 2025
- MSS530, Patient Safety, Quality Improvement and Evidence Based Practice , Spring 2026
- MSS590, Master's Thesis, Spring 2026
- SPE590, Master’s Thesis, Spring 2026
- SPE590, Master’s Thesis, Fall 2025
Publications
-
Splash Basins in the Operating Room: Clean or Contaminated? A Study on Bacterial Contamination in Splash Basins Used to Rinse Surgical Instruments During Surgery
-
Overflytting av intensivpasienter til sengepost – en kvalitativ studie av intensivsykepleieres og postsykepleieres erfaringer med kommunikasjon og samarbeid.
-
Postgraduate Operating Room Nursing Students’ Experiences with Blended Learning Combining Digital Learning Paths and Basic Skills Training as Preparation for Internship: A Qualitative Study
-
Intrahospital Handovers before and after the Implementation of ISBAR Communication: A Quality Improvement Study on ICU Nurses’ Handovers to General Medical Ward Nurses
-
Patients' experiences of living with low anterior resection syndrome three to six months after colorectal cancer surgery: A phenomenological study
-
How Do Persons Who Inject Drugs Experience Care From Nurses in Hospital Settings? A Qualitative Study
-
Sykepleierstudenters erfaring ved bruk av VR i prosedyretrening
-
VR i pasientsikkerhet - utvikling og testing av en VR-applikasjon
-
Kartleggingsverktøy for iatrogen abstinens hos pediatriske pasienter og verktøyenes måleegenskaper. En systematisk oversikt
-
Læringsutbytte av kursdeltakelse for videreutvikling av hjemmesykepleieres kliniske observasjons-, vurderings-, og beslutningskompetanse: en pilotstudie
-
Baccalaureate Nursing Students’ Reflections on Professional Development Within the Nursing Leadership Role When Participating in Student-run Teams: A Qualitative Content Analysis of Student’s Reflection Notes
-
Does Interprofessional Scenario-Based Simulation Training Change Attitudes Towards Interprofessional Learning – A Pretest-Posttest Study
-
Why an IPE Team Matters… Improvement in Identification of Hospital Hazards: A Room of Horrors Pilot Study
-
Oversettelse og krysskulturell tilpasning av «The ISBAR handover tool»
-
Sykepleieres erfaringer før og etter implementering av ISBAR – en kartleggingsstudie
-
Sykepleiestudenters refleksjoner over kompetanseutvikling i administrasjon og ledelse etter implementering av studentdrevet team. En kvalitativ analyse av refleksjonsnotat.
-
HVL erstattet klinisk praksis med alternativt pedagogisk opplegg
-
Sykepleieres og legers oppfattelse av teamarbeid i intensivavdelinger - en tverrsnittsstudie
-
Danningsperspektiver på simulering i profesjonsutdanning Bildung perspectives on simulation in professional education
-
Developing facilitator competence in scenario-based medical simulation: Presentation and evaluation of a train the trainer course in Bergen, Norway
-
Observasjonsskjema for måling av ISBAR
-
Effekt av sedasjonsprotokoll til respiratorpasientar - ei systematisk oversikt og metaanalyse
-
Comparison of peer assessment and faculty assessment in an interprofessional simulation-based team training program.
-
Sykepleie til pasienter med alvorlig fedme
-
An overview over systematic reviews - What is the State of Art of Simulation in Healthcare Education?
-
Scoping review of systematic reviews; the state of art of simulation as a pedagogical tool in health education.
-
Can peer assessment replace faculty assessment in interprofessional simulation based team training programs?
-
Heltid eller deltid? Sykepleieres arbeidstidspreferanser
-
Sykepleie til pasienter med fordøyelsessykdom
-
Ungdom med tarmsykdom må forberedes på overgangen til voksenavdeling.
-
Scenario-based simulation training as a method to increase nursing students’ competence in demanding situations in dementia care. A mixed method study.
-
Room of Horros
-
Room of Horrors Incorporating error-based activities and discussions into interprofessional training programs
-
Room of Horror
-
Hvordan påvirker vitamin D inflammatorisk tarmsykdom?
-
Samarbeid og Synergi. Utprøving av veiledende sykepleieplaner med ICNP terminologi i bachelorutdanning i sykepleie
-
Presentasjon av Videreutdanning i gastroenterologisk sykepleie
-
Gastric bypass - ingen snarvei til ny livsstil : pasienterfaringer to år etter kirurgi
-
Simulated settings; powerfull arenas learning patient safety practices
-
Simulering er ikke til å spøke med: Helsefagstudenters erfaringer fra tverrprofesjonell teamtrening med bruk av simuleringsmetodikk
-
Learning by viewing versus learning by doing: A comparative study of observer and participant experiences during an interprofessional simulation training
-
Simulated settings; powerful arenas for learning patient safety practices and facilitating transference to clinical practice. A mixed method study
-
Å lære sammen for å arbeide bedre sammen
-
Opplæring av fasilitatorer i simuleringsmetodikk
-
Medlemsintervju i fagblad til FUFF (Faggruppe for undervisning, fagutvikling og Forskning) i NSF.
-
Sentrale venekatetre Helskift, halvskift og fjerning
-
Å lære sammen for å arbeide bedre sammen
-
Sykepleie til pasienter med fordøyelsessykdommer. Kapittel 6. Sykepleie til pasienter med sykelig fedme. Kapittel 7. I læreværket: Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. Knutstad, Unni (red.)
-
Erfaringer med fasilitatorkurs i simuleringsmetodikk
-
Forbedringsseminar som metode for å styrke sykepleiestudenters kompetanse innen forbedringsarbeid og fremme pasientsikkerhet innen legemiddelhåndtering :
-
Tverrfaglig simuleringstrening som pedagogisk metode
-
Perifert venekateter. Denne nettsiden inneholder 10 videoer som viser kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innen ulike prosedyrer knyttet til håndtering av perifert venekateter
-
Interdisciplinary team training in critical care scenarios may improve patient safety
-
Hva synes studentene om tverrfaglig simuleringsøvelser? Resultater fra over 100 øvelser med mer enn 250 studenter Prosjekttittel: Å lære sammen for å arbeide bedre sammen. Tverrfaglig teamtrening mellom sykepleierstudenter, spesialsykepleierstudenter, legestudenter og ansatte ? en pedagogisk metode som kan bidra til bedre pasientsikkerhet
-
Varskurop for grunnleggjande sjukepleie Erfaringar frå eit sjukehusopphald
-
Å lære sammen for å arbeide bedre sammen Interdisciplinary team training in critical care scenarios may improve patient safety
-
Å lære sammen for å arbeide bedre sammen Interdisciplinary team training in critical care scenarios may improve patient safety
-
Ernæring ved akutt betennelse i bukspyttkjertelen en systematisk litteraturgjennomgang
-
Sammen for bedre praksis. Modell for organisering av veiledning i sykepleiestudenters praksisstudier. Evalueringsrapport fra aksjonsforskningsprosjekt. Samarbeidsprosjekt mellom Kirurgisk Klinikk, Haukeland universitetssykehus, Betanien Diakonale Høgskole og Institutt for sykepleie, Høgskolen i Bergen
-
Postgraduate course in gastroenterological nursing of 60 ects
-
Sammen for bedre praksis
-
Sammen for bedre praksis
-
Sykepleie til pasienter med fordøyelsessykdommer
-
Utprøving av ulike pedagogiske metoder innen sykepleiestudenters opplæring i smittevern. Fruktbart samarbeid mellom utdanning og klinikk
-
The most successful method in teaching nursing students infection control - E-learning or lecture?
-
Nursing students' learning of managing cross-infections - Scenario-based simulation training versus study groups
-
Presentasjon av videreutdanning i gastroenterologisk sykepleie - 60 studiepoeng på Fagmøte for NSF-FSG
-
Sentrale venekatetre - bruk og stell
-
Erfaringer fra samarbeidsprosjekt mellom klinikk og høgskole vedrørende modeller for praksisveiledning innen sykepleieutdanning
-
Hvilke undervisningsmetoder gir størst læringsutbytte innen opplæring i smittevern?
-
Nursing studentslearning of managing cross- infections ? Scenario-based simulation training versus study groups
-
Sykepleierstudenters opplæring i smittevern: e-læring versus ressursforelesning og studiegrupper versus simuleringstrening
-
Opplæring i smittevern. Bruk av e-læringsprogram sammelignet med forelesning. Rapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Senter for smittevern ved Haukeland Universitetssykeus og Institutt for sykepleie ved Høgskolen i Bergen
-
Presentasjon av videreutdanning i klinisk sykepleie - gastroenterologisk sykepleie ved Høgskolen i Bergen på konferanse for NSF FSG - faggruppe for sykepleiere i gastroenterologi
-
Rapport smittevernprosjekt Bruk av e-læringsprogram sammenlignet med forelesning Samarbeidsprosjekt mellom Senter for smittevern ved Haukeland Universitetssykehus og Institutt for sykepleie ved Høgskolen i Bergen
-
New pedagogues for nursing education, including clinical education. Do assistens professors make a differnce to the students learning when they participate together in bedside situations?
-
Stell og fjerning av perifer venekanyle
-
Innleggelse av perifer venekanyle-hvorfor følges ikke gjeldende retningslinjer?
-
The effect of widowhood on psychological wellbeing and social support in the oldest groups of the elderly