Field of work

My research is on language variation and change and language acquisition, and I am particularly interested in social and societal conditions for linguistic practices and language change. In the period 2021-2025 I manage the research project IMPECT, which aims to gain insights into the consequences that language and KoS requirements for citizenship have for adult migrants with little prior formal schooling and limited literacy. 

  • Project manager for IMPECT  (Financed by NFR, Fripro - Young research talents).

Selected recent publications

  • 2023. Bugge, Edit, Trude Bukve & Hege Myklebust. Pronomenet hen – praktisk og politisk. Ei undersøking av meiningar blant høgskuletilsette om rettskrivingsendringa i 2022. Målbryting(14), 1–26
  • 2023. Telle, Johanne Barth & Edit Bugge: Ulike kapitalformer hos deltakere i norskopplæring og arbeidsliv. In Bugge & Carlsen (eds). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2023. Nordanger, Marte, Cecilie Hamnes Carlsen & Edit Bugge: Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne. En sonderende oversikt over LESLLA-nettverkets konferansepublikasjoner. In Bugge & Carlsen (eds). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2023. Bugge, Edit & Cecilie Hamnes Carlsen, (red). Norsk som andrespråk - Voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
  • 2022. Bugge, Edit og Randi Neteland. Simplification in 43 varieties of urban Norwegian. Journal of Historical Sociolinguistics, 8 (1): 89–112. https://doi.org/10.1515/jhsl-2020-0030.
  • 2021. Bugge, Edit. Talemål, identitet og tilhørighet: Sosiolingvistiske perspektiv på språkanalyse ved søknad om beskyttelse og språkkrav for opphold og statsborgerskap. Målbryting. 12(2021): 25–42. https://doi.org/10.7557/17.5926
  • 2021. Carlsen, Cecilie Hamnes og Edit Bugge. Språkprøver for statsborgerskap og hvordan de begrunnes. I Monsen og Pajaro (red): Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske perspektiver. Cappelen Damm Akademisk, s. 191–215.
  • 2020. Bugge, Edit. Sosiolingvistisk undersøkelse av dialekter. I Neteland og Aa (red.): Metodeboka. Oslo: Universitetsforlaget, s. 216–231.
  • 2020. Bugge, Edit. Ord som forsvinner og ord som kommer til. I Neteland og Aa (red.): Metodeboka. Oslo: Universitetsforlaget, s. 232–248.
  • 2020. Cecilie H. Carlsen og Edit Bugge. Ordlæring når norsk er andrespråket. I Ulland og Jensen (red.) Ord og begreper i klasserommet. Bergen: Fagbokforlaget, s. 59–80.
  • 2019. Bugge, Edit. Skriftspråkleg mangfald som ressurs i opplæringa. Oslo: Universitetsforlaget.
  • 2019. Bugge, Edit og Peder Gammeltoft. Stedsnavn i Nord-Aukra. Aukra gjennom tidene. Aukra sogenemnd 2019(2): 28–34.
  • 2019. Bugge, Edit. Foreldre, «filteret» og språkbrukeren. I Hognestad, Kinn og Lohndal (red.): Fonologi, sosiolingvistikk og vitenskapsteori. Oslo: Novus, s. 63–78.
  • 2018. Bugge, Edit og Jógvan í Lon Jacobsen. Hugburður til variatión í føroyskum talumáli. Islenskt mál og allmenn málfræði 40, s. 97–117. https://timarit.is/page/7232392#page/n3/mode/2up
  • 2018. Bugge, Edit. Attitudes to variation in spoken Faroese. Journal of Sociolinguistics, 22(3): 312−330. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/josl.12283
  • 2018. Bugge, Edit. Et sjølrapportert oversiktsbilde over språkforholda i noen romsdalsbygder. I Bjørhusdal, Bugge, Fretland og Gujord (red.): Å skrive nynorsk og bokmål. Oslo: Det Norske Samlaget, 194–210. 
  • 2018. Berg, Ivar, Edit Bugge, Unn Røyneland og Helge Sandøy. Geografisk og sosial variasjon. I Mæhlum (red): Bind II, Ny norsk språkhistorie. Oslo: Novus, s. 163–256.
  • 2017. Bugge, Edit, Magnhild Selås og Ann-Kristin H. Gujord. Språket i bruk. I Selås og Gujord (red): Språkmøte i barnehagen. Oslo: Fagbokforlaget, s. 63–94.
  • 2017. Einar Seim og det språklige arbeidet hans på Shetland. I Torvanger: Einar Seim. I norske fotefar på Shetland. Førde: Selja Forlag, s. 178‒185
  • 2016. Bugge, Edit. So dansa me daa i Ring! ‘Ormen Lange’ i Norge. Maal og Minne, 1: 35−54.
  • 2016. Bugge, Edit. Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap. Norsk lingvistisk tidsskrift. 34, s. 63−82.
  • 2015. Anderson, Ragnhild Lie og Edit Bugge. Dialect and other explanatory factors in subconscious verbal guise tests. Acta Linguistica Hafnensia. Taylor & Francis, s. 224−267. https://doi.org/10.1080/03740463.2015.1110959

 

Utvalde konferansepresentasjonar og føredrag

2023

  • Trends and gaps in LESLLA research: A scoping review of the LESLLA network's conference publications in light of the DFG framework. Innlegg med Cecilie Hamnes Carlsen, LESLLA 19th Symposium, Barcelona, 7.-9. September 2023.
  • Do Introduction Programs Encourage Integration? Low-literate Refugee Experiences in Norway. Innlegg med Sara Wallace Goodman og Marte Nordanger 29th International Conference of Europeanists (CES), Reykjavík, 27.–29. juni 2023
  • Forståelser av kompetanse og legitimitet i Regional ordning for kompetanseheving i barnehagen. Innlegg med Margareth Eilifsen, Fjordkonferansen, Loen 20.–21. juni 2023.  
  • «Jeg kan ikke si til andre at jeg bodde her i Norge i seks år». Narrativer om liminalitet og språklæring blant innlærere med lite skolegang. Innlegg med Marte Nordanger på Den tiende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk (NOA 10), Volda 25.–26. 5.23
  • Migration tests and low-literate migrants: Preliminary outcomes from the IMPECT project. Advocacy and vulnerable test takers: refugees, low-literate migrants and minors. Innlegg med Marte Nordanger og Sara Karim. ALTE LAMI, Madrid, 26.–28.4.22  
  • Bugge, Edit. Cecilie Hamnes Carlsen & Marte Nordanger (2023). Presentasjon av IMPECT-prosjektet, HK-dir, Bergen.

2022

  • IMPECT. Status and preliminary results. Seminar on Language and KOS requirements and their consequences for LESLLA, København, 24.–27.10.22
  • Mánáid-tv/children’s tv. Language performance in indigenous language vitalization and strengthening. Konferanseinnlegg med Carola Kleemann på Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education (ELLME2022), Granada 21.-24.6.22
  • Low-literate migrants and the consequences of language and KoS requirements for citizenship, Konferanseinnlegg med Cecilie H. Carlsen på EUSA 2022, Miami, 19.–21.5.22
  • «teir skulu hava loyvi antin at lesa á sínum bygdamáli ella á normalføroyskum». Spor av talemålsnormering i færøysk skole. SONE 2022, Tromsø, 20.4.22.
  • Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests (IMPECT). Konferanseinnlegg med Cecilie H. Carlsen på Den niende forskningskonferansen om norsk som andrespråk. Høgskolen i Østfold, 3.–4. 2.22

2021    

  • IMPECT. Società Dante Agilhieri, Roma, 22.10.21
  • Conceptions of language correctness in a society with no spoken standard language. The case of Norway (with a side note on Faroese). Ringvorlesung: Präskriptionen in der Sprache: Zwischen Normen und Vorurteilen., CAU Kiel

2019

  • Multilingual practices and language ideologies in South African and Norwegian early childhood education. SANORD 12, Gaborone, Botswana, 11.–13.9.22  
  • Málráð okkara, meinar tú tað? [Our Language council, are you being serious?] Online debates on the spelling of loanwords in Faroese, Poster, ICLAVE 10, Fryske Akademi, 26.–28.6.19.
  • The new Norwegian Strategy for staff development and quality development. The 2019 Norwegian International Symposium on Early Childhood Education and Professional Development of Kindergarten Principals 6-9 May 2019, Bergen 7.5.19.
  • Språk og identitet i barnehagen. Bergenskonferansen for nynorsk, Bergen 6.4.19
  • Data and corpora on child language in Norway. Multilingual childhoods, Hamar, 15.–16.5.19.

2018

  • Endring av færøyske dialekter gjennom tre generasjoner. Hvordan, hvor fort og hvorfor?. Foredrag med Jógvan í Lon Jacobsen. The 11th Nordic Dialectologists Conference, Reykjavík 20–22. 8.18
  • L’indialetto ha la faccia scura. SONE 2018, Trondheim, 19.4–20.4.17
  • Færøyske språkholdninger. MONS17, Solstrand, 22.11–24.11.17
  • Ei vestnorsk språkendring og en løyen statistisk korrelasjon. Heidersseminar for Helge Sandøy, UiB, 24.8.17
  • Multilingual Norwegian kindergartens. Konferanseinnlegg med R. Neteland, M. Selås og D. Cejka på IIe Congrès de l’Association pour les Études Nordiques (APEN), Caen, 14.–16.6.17
  • Testing the Relationship between Societal Typology and Grammatical Complexity in Norwegian Dialects. Innlegg med Randi Neteland på Historical Sociolinguistics Network conference 2017, Historical Sociolinguistics Network/CUNY Graduate Center/New York University, New York. 7.4.17

2016

  • Sjibollett-tester og kjønn. Etiske dilemma knytta til språkprøver for oppholdstillatelse og statsborgerskap. 8. mars-foredrag (invitert), Høgskolen i Molde. 8.3.16
  • Resultat fra den færøyske masketesten. Hammershaimb-Jakobsen seminar, Fróðskaparsetur Føroya. 19.10.16
Courses taught

Norwegian language, first and second language acquisition and didactics

Research areas
  • Sociolinguistics
  • Language variation and change
  • Language variation and conditions for language acquisition kindergarten contexts
  • Second language acquisition (particularly LESLLA learners)
  • Faroese