Virtuality and Physical Education
Project owner
Western Norway University of Applied Sciences
Project categories
Applied Research
Academic Development
Project period
June 2021 - July 2023
Project summary
Formål: Anvende medieteknologi (spill- og VR-teknologi) til undervisningsformål i kroppsøving og idrettsfag i ungdomsskole og videregående skole.
Samarbeid mellom forsker/faglærer Jakob Gyring ansatt ved Rådalslien ungdomsskole/Åsane videregående skole og forskerne Ove Olsen Sæle og Bjørg Oddrun Hallås, ved HVL, campus Bergen.
Det er et mindre FOU-arbeid mellom forskningsfeltet (HVL) og praksisfeltet (ungdomsskole og videregående skole) hvor vi ønsker å dra veksler mellom Gamer-teknologi/kultur og undervisningen i kroppsøving og idrettsfag. Prosjektet er innrettet mot to forskningsområder a) tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget og b) læringskvaliteter som bruk av virtuelle verktøy kan ha for deltagelse i kroppsøving og idrettsfag. Prosjektet er forankret i forskergruppen Danning – natur, kropp, bevegelse, og har sitt overordnede perspektiv knyttet til profesjonsutøvelse og undervisning i kroppsøving og idrettsfag.
Prosjektbeskrivelse av forskningsområde 1
Vi ønsker å prøve ut VR-briller og spillet overfor elever som av ulike årsaker trenger individuell tilpasset opplæring i kroppsøving. Her fokuseres det på å øve på sansemotoriske ferdigheter som koordinasjon av bevegelsesmønstre, reaksjonsevne, rytme, romorientering etc. for å inkludere og tilpasse opplæringen for elever som ikke kan delta i ordinær kroppsøvingsundervisning. Prosjektet vil undersøke om VR-teknologi kan bidra til å gi elevene mestring i faget, og gjøre veien tilbake til deltakelse i ordinær kroppsøvingsundervisning lettere.
Deltakelse i kroppsøving skal gi elevene mestringsopplevelser innenfor kroppslig læring og kompetanse om egen kropp, kunnskap om kropp og identitet, evne til å samarbeide og kommunisere med andre og kunnskap og kompetanse om natur og ferdsel i naturen. VR-teknologi kan bidra til at elever når kompetansemålene.
Prosjektbeskrivelse av forskningsområde 2
Her vil elever i videregående i kroppsøving og idrettsfag kunne prøve ut E-sport spill og VR-briller i fotballspill for å utforske om teknologien kan gi læringseffekt, og eventuell overføringsverdi til ordinært ballspill (fotball), samt om teknologien kan bidra til at utøvere utvikler tekniske, taktiske, fysiske og sosial-etiske kvaliteter ved spillet. Det vil også være interessant å se om ordinær spill-deltagelse i ballspill har overføringsverdi andre veien, til E-sport-deltagelsen. I såkalt etisk E-sport fokuseres det på at gaming kan inngå i, og kombineres med, fysisk aktivitet, en sunn livsstil og et sosialt, inkluderende fellesskap. Prosjektet undersøker også, med utgangspunkt i idrettsspill, hvilke regler og etos som kommer til uttrykk i E-sport versus ordinær, fysisk spilldeltagelse.
Det vil bli gjennomført planleggingssamlinger og skrivesamlinger hvor de tre forskerne/faglærer analyserer og skriver frem resultatene fra de to delprosjektene. Vi vil gjennomføre skriveseminar for å ferdigstille artikler, sampubliseringer. Hele forskningsprosjektet har som målsetning å få ny kunnskap om bruk av VR-teknologi inn i en kroppsøvings- og idrettsfags kontekst.