Nutrition and meals

The research group aims to contribute with new knowledge about nutrition, diet and meal practices in different life stages and in different arenas. This includes research on nutrition and meals in contexts such as school, after-school programs and kindergarten, on the school subject food and health, and on the significance of diet during the life course.

The research group consists of employees with a broad professional background, including natural science, humanities, social science and educational research.

The research group works on several projects that focus on the school subject food and health, school meals in both primary and secondary schools, food and meals in kindergarten, food literacy and how disruptions in life affect health habits in old age.

Research projects

Publications

Latest publications

Working Methods in Kindergartens Supporting Children’s Development of Sustainable Food Practices: A Survey Among Pedagogical Leaders in Norway. Bjørndal, B., Olsen, I.Ø., Wergedahl, H. (2025). Journal of Research in Childhood Education.

Pupil participation influenced learning in Food and Health: A randomised controlled trial. Bjørndal, B., Vildmyren, I.T., Djupegot, I.L. (2025). Health Education Journal.

Læreres opplevelse av handlingsrom i undervisningspraksiser i fagene kunst og håndverk og mat og helse i grunnskolen – en balansekunst i operasjonalisering mellom krav og egne forventninger. Skjelbred, B.H. & Veka, I. (2025). Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk.

Teaching Practices in Arts and Crafts and Food and Health in Primary Schools – Tension Between Established Decisions and Subjective Perceptions. Skjelbred, B.H. & Veka, I. (2025). Nordic Studies in Education.

Samisk matkultur i grunnskolelærerutdanningen. Undervisningspraksiser i emnet mat og helse. Veka, I. & Ryslett, K. (2025) I antologien: Matkulturer i Norge. Samisk, kvensk/norskfinsk, skogfinsk, jødisk, romsk og romani/tater i fagområdet mat og helse i lærerutdanningen. https://doi.org/10.55669/oa580401

En oversiksstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget mat og helse i perioden 2006-2023. Veka, I. & Djupegot, I. (2025).

En studie om matmerkeordningene Nøkkelhullet og Brødskalaen blant norske ungdomsskoleelever. Djupegot, Ingrid Laukeland, Rivedal, Malin Dalsøren (2024) Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE)

De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen – overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver. Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord, Onsrud, Silje Valde, Aadland, Eli Kristin (2024). Acta Didactica Norden (ADNO) 2024 ;Volum 18.(1) 

Pupil participation in the Food and Health subject. Djupegot, Ingrid Laukeland, Vildmyren, Iselin Thowsen, Bjørndal, Bodil (2024). International Journal of Home Economics 2024 ;Volum 16.(2) s. 29-44 

Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner. Vildmyren, Iselin Thowsen, Bjørndal, Bodil, Arnesen, Sondre Strandskog, Musland, Marte Gausvik, Leversen, Ingrid (2024). Høgskulen på Vestlandet. Isbn: 978-82-8461-102-0 

 

 

Network

Heads of Research Group