Mat og måltid

Forskergruppa har som målsetning å bidra med ny kunnskap om ernæring, kosthold og måltidspraksis i ulike livsfaser og på ulike arenaer. Dette inkluderer forsking på måltider i kontekster som skole, SFO og barnehage, på skolefaget mat og helse, og på betydningen av kosthold i et livsløpsperspektiv.

Forskergruppa består av ansatte med en bred faglig sammensetning, med naturvitenskapelige, humanistiske og samfunnsvitenskapelige og pedagogiske bakgrunner.

Forskergruppa arbeider med flere prosjekter som har fokus på hvordan skolen og barnehagen implementerer den nasjonale politikken på matområdet, mat og måltiders sosiale og pedagogiske funksjon og hvordan mat- og måltidstilbudet påvirker deltakernes inntak av mat og drikke. 

Forskningsprosjekter

Mer info

Les med på forskergruppens side i Cristin

Publikasjoner

Siste publikasjoner

Working Methods in Kindergartens Supporting Children’s Development of Sustainable Food Practices: A Survey Among Pedagogical Leaders in Norway. Bjørndal, B., Olsen, I.Ø., Wergedahl, H. (2025). Journal of Research in Childhood Education.

Pupil participation influenced learning in Food and Health: A randomised controlled trial. Bjørndal, B., Vildmyren, I.T., Djupegot, I.L. (2025). Health Education Journal.

Læreres opplevelse av handlingsrom i undervisningspraksiser i fagene kunst og håndverk og mat og helse i grunnskolen – en balansekunst i operasjonalisering mellom krav og egne forventninger. Skjelbred, B.H. & Veka, I. (2025). Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk.

Teaching Practices in Arts and Crafts and Food and Health in Primary Schools – Tension Between Established Decisions and Subjective Perceptions. Skjelbred, B.H. & Veka, I. (2025). Nordic Studies in Education.

Samisk matkultur i grunnskolelærerutdanningen. Undervisningspraksiser i emnet mat og helse. Veka, I. & Ryslett, K. (2025) I antologien: Matkulturer i Norge. Samisk, kvensk/norskfinsk, skogfinsk, jødisk, romsk og romani/tater i fagområdet mat og helse i lærerutdanningen. https://doi.org/10.55669/oa580401

En oversiksstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget mat og helse i perioden 2006-2023. Veka, I. & Djupegot, I. (2025).

En studie om matmerkeordningene Nøkkelhullet og Brødskalaen blant norske ungdomsskoleelever. Djupegot, Ingrid Laukeland, Rivedal, Malin Dalsøren (2024) Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE)

De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen – overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver. Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord, Onsrud, Silje Valde, Aadland, Eli Kristin (2024). Acta Didactica Norden (ADNO) 2024 ;Volum 18.(1) 

Pupil participation in the Food and Health subject. Djupegot, Ingrid Laukeland, Vildmyren, Iselin Thowsen, Bjørndal, Bodil (2024). International Journal of Home Economics 2024 ;Volum 16.(2) s. 29-44 

Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner. Vildmyren, Iselin Thowsen, Bjørndal, Bodil, Arnesen, Sondre Strandskog, Musland, Marte Gausvik, Leversen, Ingrid (2024). Høgskulen på Vestlandet. Isbn: 978-82-8461-102-0 

 

Nettverk

Forskergruppeledere