Forskningsdager i vest

Velkommen til forskningsfestival fra 16. til 27. september! Temaet for årets festival er hjernen. Kanskje lærer du noe nytt?

Hvert år i september arrangeres festivalen Forskningsdagene i hele landet. I år blir arrangementet lagt opp på en litt annen måte enn vi pleier ved HVL, og vi inviterer deg til å møte forskere både på campusene våre og på andre arenaer.

En nyvinning av året, er videoserien «På labben», der vi får være med forskeren inn på labben og høre om forskningen som skjer der. Følg med i HVL sine sosiale kanaler og på Forskningsdagene sin Instagram-profil.

Hjernen styrer hvordan vi kommuniserer og lærer

Årets tema er hjernen, et tema som passer godt for mange av forskerne ved HVL. På Stord sitter Sigrund Breistig i arbeidsgruppen som har vært med på å lage programmet for Forskningsdagene på Stord.

– Det er jo hjernen som styrer hvordan vi kommuniserer og samhandler med hverandre. Mye av forskningen ved alle utdanningene her på Stord dreier seg nettopp om hva og hvordan vi forstår og lærer, og om evnene vi utvikler, forteller hun.

I Førde inviterer June Audsdotter Stafsnes til en uformell prat om hjernen med nevrolog Lars Kyte. Samtalen blir streamet live gjennom podcasten Sprei, og vil også blir gjort tilgjengelig i etterkant.

Intelligente roboter i samspill med mennesker

Roboter vil stå sentralt i årets forskningsdager i Førde, der førsteamanuensis Martin Fodstad Stølen vil holde foredrag for Senioruniversitetet om hvordan roboter kan brukes i hjemmet, i landbruket og i industrien.

Robotikk er også tema for en digital teknolunsj om «Teknoløftet». Et annet webinar tar opp digitalisering i helsesektoren, mens et tredje handler om forholdet mellom hjernen og fysisk aktivitet.

Fysiske og digitale foredrag

Det blir en miks av fysiske og digitale arrangementer i år, og i en del tilfeller blir det både/og. På Stord åpnes aulaen for publikum 24. september, men det vil også være anledning til å følge med digitalt.

I Bergen er Forskningsdagene Ung i år et heldigitalt arrangement for elever ved videregående skoler. Forskere fra utdannings- og forskningsinstitusjoner i Bergen skal til sammen holde 16 foredrag på 2 dager, og alle har 15 minutter hver. Fra HVL er det i år fire forskere som deltar på Forskningsdagene Ung.

Faglunsj og bokkafé på biblioteket

For elever på ungdomstrinnet kan det være vanskelig å ikke bli distrahert av teknologiske duppeditter i skoletimene, og Thomas Arnesen og Trond-Egil Arnesen har forsket på nettopp dette. De inviterer alle interesserte til faglunsj på biblioteket på Stord 23. september.

Biblioteket i Sogndal byr på fysisk bokkafé med Line Nagell Ylvisåker, som vil fortelle om boken «Verda mi smeltar: Å leve med klimaendringar på Svalbard». Hun vil også holde et foredrag på engelsk samme dag.

Det blir også arrangert tre fysiske faglunsjer på biblioteket i Haugesund, men av smittevernshensyn er er disse faglunsjene lukket for et eksternt publikum.

Forskning på fire minutter

Forskningsdagene har også en årlig konkurranse i forskningsformidling. Forsker Grand Prix er en formidlingskonkurranse der ti forskere får fire minutter hver til å engasjere publikum og dommere med en presentasjon de har utviklet med innspill fra kommunikasjonsrådgivere, en teatercoach og en produsent.

Forsker Grand Prix blir arrangert i Bergen 23. september kl. 19, og du kan følge arrangementet via stream og avgi din stemme digitalt. De to beste forskerne går videre til den nasjonale finalen, som blir arrangert i Trondheim 26. september. Les mer om Forsker Grand Prixpå Forskningsdagene sine nettsider.

Her finner du hele programmet til Forskningsdagene ved HVL i 2020.

For å ivareta smittevernet har mange av arrangementene påmelding.