Arbeids- og kompetanseområde
Anvendt matematikk, fysikk og statistikk
Matematikk-, realfags- og programmeringsdidaktikk
Kollegaveiledning og profesjonell kompetanseutvikling hos lærere og lærerstudenter
Programmering for realfagslærere
Samarbeidspartner med Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering (NSR)
Mentorveileder (ENT3R - NSR)
Fagfellevurdering (reviewer for realfagsdidaktikk tidskrift)
Mentoring av lektorstudentene og
veiledning (masterstudent - lektorutdanning)
Underviser i
- Matematikk 1 (Grunnleggende matematikk for ingeniører)
- Matematikk 2 (Videregående matematikk for ingeniører (emneansvarlig))
- Matematikk 3 (MAT15x, kursansvarlig)
- Brukerkurs i matematikk (MAT101, UiB, 2005-2013, 2019)
- Fysikk (SKSK, høsten 2018)
- Statistikk (1996-2006 ved HiB+Kræsjkurs for UiB)
- Grunnkurs i matematikk II (MAT112, UiB, 2020-2021)
Forskar på
- Realfagsdidaktikk
- Profesjonell kompetanseutvikling hos lærere og lærerstudenter
- Første årsstudenter og faktorer som påvirker deres fremgang i matematikk
- Inverteringsproblemer i undervannsakustikk (tomografi)
- Studentaktive og studentsentrerte undervisningsmetoder
Forskargrupper
Publikasjonar
-
Algoritmisk tenkning, matematisk modellering og programmering
-
Algoritmisk tenkning og tekstprogrammering
-
Computer Science in Schools: A Literature Mapping of Professional Development for In-Service Teachers
-
Computer Science in Schools: A Literature Mapping of Professional Development for In-Service Teachers
-
Matematikk i Praksis (7.utgave)
-
Programmering for realfagslærere (påbygningskurs)
-
Programmering for realfagslærere (begynnerkurs)
-
Programmering i skolen (hva, hvorfor og hvordan)
-
Hvorfor programmering i skolen?
-
Programmeringsdidaktikk for lærere - programmering i skolen (algoritmisk tenkning/modellering/problemløsning/programmering)
-
Å fremme studentaktive læringsformer i fysikkundervisningen, Refleksjoner rundt studentsentrerte læringsformer (In press)
-
Matematikklærerens oppfatning om handlingsmuligheter med digitale verktøy i undervisning og læring av matematikk
-
Finansmatematikk og dens anvendelser
-
Hvor trykker skoen for ungdommene i matematikk?
-
Fagdidaktiske metoder og praktiske oppgaver
-
Anvendt programmering for lærere
-
Matematikk programmering for lærere
-
Matematikk for elever (VG) og mentorer
-
Oppsummering av lærestoffet i Grunnkurs i matematikk II (MAT112), Matematisk Institutt, UiB
-
Innføring i Topologi
-
To Teach Mathematics in the Language of Love
-
Anvendelsen av matematikk i hav- og klimaforskning
-
Studentaktive læringsformer for fysikkundervisningen
-
Realfagets forunderlige verktøykasse med noen eksempler fra klimaforskningen, Foredrag for realfagsstudentene, UiB
-
Kort om euklidsk geomtri,euklids elementer, Ikke-euklidsk geometri (gjesteforeleser), UiB
-
Matematikk for ingeniørstudenter (matte 1 og matte 2)
-
Laplace-transformasjon og anvendelser med bruk av MATLAB
-
Ordinære differensialligninger med eksempler for autonomous og vekstmodeller med MATLAB. Notat for Matematikk 2 forelesere, April 2020 (25 sider).
-
Diffusjonsligningen (PDE), teori med eksempler og MATLAB. Notat for Matematikk 2 forelesere. Mars 2020 (15 sider)
-
Interpolasjon i to og tre dimensjoner, teori og numerisk med MATLAB (45 sider), Notat for Matematikk 2, Feb. 2020
-
VGS-leksehjelp
-
Hva er utfordringene som nybaktlærer de første årene?
-
Lærerens utfordringer ... Trivsel, inspirasjon og motivasjon er avgjørende for lærelyst og læreglede
-
Matematikk for ingeniører
-
Å tilrettelegge for at lektor-studenten lærer å lære fra seg i første semester
-
Refleksjoner rundt et utviklingsprosjekt: Forbedring av undervisningsopplegget i MAT101 ved Universitetet i Bergen
-
Å tilrettelegge for at lektorstudenten lærer å lære fra seg i første semester
-
Hva er en mentor?
-
Mattekurs på høgskolen i Bergen
-
Maths + Talk = methods on promoting a culture of learning
-
Oppfriskningskurset – NRK- Vestlandsrevyen (2016)
-
Promoting a Culture of Learning through Talking to Understand Mathematics
-
Hvordan kan man gjøre matematikk interessant for elevene?
-
Workshop for FIL (Fagutvalget for integrert lektorutdanning)
-
Assisting First Year Students Maintain a Prosperous Student Life
-
Assisting first-year students Design Their Destiny. Experiences from Mathematics Teaching Programs for First-Year Students
-
Utvikling og forbedring av undervisningsopplegget for matematikkemnet i første semester for realfagsstudenter ved Universitetet i Bergen
-
Mathematical E-Learning for Engineering students using it's Learning, Selfmade Websites and Videos
-
Å hjelpe elevene å lykkes!
-
Klagenemd avgjør mattesaken
-
Videregående matematikk for bygg- og maskiningeniører
-
Videregående matematikk for elektro- og kjemiingeniører
-
Evaluering av ING020 eksamen i ved HSH (Høgskolen i Stord/Haugesund)
-
Who is the good lecturer and how to become one?
-
Rekordmange besto matte
-
Grunnleggende matematikk for bygg- og maskiningeniører
-
Grunnleggende matematikk for elektro- og kjemiingeniører
-
Matematikk i Praksis
-
Machine learning and data mining
-
Mathematics and Underwater Technology
-
Grunnleggende statistikk og sannsynlighetsregning
-
La oss gjenreise forelesningen! (av Prof. Rein Aasland)
-
Hvem er den gode læreren? Programsamling for FIL (Fagutvalget for Integrert Lektorutdanning), UiB
-
Mathematics teaching for 3. year Engineering students (trippel integrals and their applications)
-
Differensialligninger og deres anvendelser
-
How to Make Mathematics Interesting to Learn? erasmus mobility program, Presentation for Mathematics and Physics lecturers.
-
Å leve for å tjene
-
Jentene kapret A-Puljen i innføringskurs i matte
-
The Art to Teach Mathematics, Teheran, Iran.
-
To educate to serve
-
Fyller livet med matte og fotball
-
I snakkehjørnet (Påhøyden, UiB)
-
Danket ut fastansatte
-
Brukerkurs i matematikk
-
Forkurs i matematikk
-
Matematiske Metoder 2
-
An introduction to genetic algorithms and simulated annealing Proceedings of the 26th Scandinavian symposium on Physical Acousstics, Ustaoset
-
Who is the good mathematics lecturer? Erasmus Mobility Program, Presentation for Mathematics and Physics lecturers.
-
Numerical study of the Compressional Reflection Coefficient in the Ice-covered Arctic Sea
-
A discussion on acoustic propagation in the ice-covered region of the arctic sea,
-
Persian and Arabic pre-modern Scientists
-
Identity and Self-Consciousness
-
Persian Scientists and philosophers in the history. Literature, Art and Culture Conference, Nijmegen, Nederland
-
Prediction of arrival time for Fourier analysis of broadband acoustic signals based on Normal modes
-
Matematikk historie og tradisjon fra Appolonius til Abel, Pedagogikk Seminar, Voss (HiB)