Fikk gode innspill til utvikling av campus Haugesund

Som en del av campusutviklingsprosjektet ble det arrangert digitalt campusverksted i Haugesund tirsdag 13. og onsdag 14. april. Samlingen fikk frem interessante diskusjoner, og tydelige forventinger fra arbeidslivet på Haugalandet.

Totalt deltok nærmere 60 personer med innlegg eller i debatter på verkstedet, under tittelen «Campus Haugesund som regionsbygger – særpreg eller markedstilpasning», og flesteparten var eksterne.

Se fullstendig program her: tirsdag 13. april og onsdag 14. april

– Vi opplevde stor interesse og fikk med oss mange nyttige innspill både fra eksterne og interne stemmer. Samtidig får vi en tydelig «bestilling» på å være mer synlige og deltakende i lokalsamfunnet. Nå ser vi frem til det videre arbeidet med å utvikle campus i Haugesund, sier prorektor for samhandling og leder for campusutviklingsprosjektet i Haugesund, Liv Reidun Grimstvedt.

Håper på samarbeid på tvers

Neste steg blir å ta engasjementet og innspillene fra de to dagene med inn i fakultetene og de administrative enhetene i Haugesund.

– Forventningene mine er at vi bruker denne anledningen til å jobbe mer tverrprofesjonelt og tverrfakultært, og legger til rette for en god utvikling av en attraktiv campus i samarbeid med arbeidslivet utenfor oss, sier Grimstvedt.

– Det ble veldig tydelig kommunisert at fagene og utdanningene i seg selv er viktige, men at det å lære å lære, å kunne samarbeide, forstå mulighetene som ligger i kunnskap og sette kunnskap inn i en større sammenheng, også er viktig. Det handler om å ha en bredere forståelse, kanskje kan vi kalle det vitenskapelig forståelse eller danning? Vi opplevde stor interesse fra eksterne for å delta og gi oss innspill, og i det ligger også viktigheten av utdanningsinstitusjonen for å utvikle regionen, utdyper hun.

Sluttrapport over sommeren

Paul J. Manger, som er leder for strategisk campusutvikling, er svært fornøyd med arbeidet så langt.

– Det var fint å se den store entusiasmen rundt campusen vår i Haugesund. Regionen er tydelig opptatt av og interessert i den rollen høgskolen har og ønsker et tett samarbeid langs mange linjer. Dette er et potensiale vi må utnytte, forteller han.

Nå skal det jobbes videre med en felles campusstrategi for hele HVL og en strategi for hver av campusene.

– Tirsdag 4. mai er det første møtet i den overordna arbeidsgruppen. De fakultetsvise og administrative prosjektgruppene starter opp med sine møter rundt samme tidspunkt. Prosjektgruppene har frist til 18. juni med å levere sine rapporter til den overordna arbeidsgruppa, som vil fullføre sitt arbeid over sommeren, sier Manger.