HVL-forskere deltar i evalueringen av ny rammeplan for barnehager

Tre HVL-forskere er med i arbeidet med evaluering av hvordan den nye rammeplanen for barnehagen blir implementert og brukt i praksis.

NORCE har fått tildelt oppdraget fra Utdanningsdirektoratet med å lede evalueringen.

I tillegg til professor Kari Ludvigsen, høyskolelektor Dag Øyvind Lotsberg og dosent Svein Ole Sataøen fra HVL, deltar forskere fra Universitetet i Bergen, Universitetet i Tromsø og Universitetet i Agder.

I alt deltar et titalls forskere i prosjektet som går over fem år og har et totalbudsjett på 20 millioner kroner.

Sentralt styringsdokument

Rammeplanen er det sentrale styringsdokumentet for barnehagenes virksomhet, og barnehageeiere og kommunen som lokal barnehagemyndighet skal sammen med den enkelte barnehagen tilpasse rammeplanen lokalt.

Evalueringen skal gi kunnskap om hvordan rammeplanen fra 2017 har bidratt til å styrke barnehagenes arbeid. Utdanningsdirektoratet ønsker å vite hvordan rammeplanen iverksettes i praksis og om og hvordan målsettingene med den oppnås, og også gi nasjonale barnehagemyndigheter mulighet til å gjøre justeringer av politikk og virkemidler.

I denne type omfattende evalueringer er det hensiktsmessig å kombinere forskjellige metoder for å få allsidig informasjon om en implementeringsprosess. Det gir prosjektet grunnlag for antakelser om betingelser som må være tilstede for at rammeplanen skal tas i bruk etter intensjonene.

Casestudier og spørreundersøkelser

– Prosjektet har to hoveddeler, for det første skal vi undersøke hva som skjer i barnehagen gjennom kvalitative casestudier i barnehager i ulike deler av landet og spørreundersøkelser til barnehagestyrere/ledere.

For det andre vil prosjektet undersøke strukturene rundt barnehagen, slik som politiske dokumenter, nasjonale veiledninger, fylkesmannens og kommunens rolle, samt ulike barnehageeiere, forklarer professor Kari Ludvigsen ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag.

– Denne framgangsmåten gjør det mulig å speile undersøkelser av kommunenes og barnehageeiernes rolle mot casestudier i barnehagene og avdekke om det er samsvar i forståelsen av rammeplanens innhold og hvordan den skal praktiseres.

Slik kan prosjektet gi viktige innspill til eiere og myndigheter, ikke bare nasjonalt, men også lokalt, avslutter hun.