HVL oppretter tilbud som skal få flere til å fullføre lærerutdanning

Kunnskapsdepartementet bevilger 2,5 millioner kroner til HVL for den nye ordningen.

– Vi satser på å være klare med et tilbud i 2021, sier dekan Asle Holthe.

– Forsøksordningen er åpen for alle som fyller kravene, og HVL vil være i tett dialog med arbeidsgivere og med tidligere studenter som ikke har fullført allmenn- eller grunnskolelærerutdanning. Målet er å gi ut vitnemål til tidligere studenter som ikke har fullført sin lærerutdanning. I dag jobber disse gjerne i skolen uten godkjent utdanning, eller i andre yrker, men ønsker å fullføre sin utdanning, sier Holthe.

Flere kvalifiserte lærere i klasserommet

I en pressemelding 26. november skriver Kunnskapsdepartementet at regjeringen fordeler seks millioner kroner til en ordning som skal gi flere kvalifiserte lærere. Tilbudet gjelder for de som har avlagt minst 150 studiepoeng i en fireårig lærerutdanning.

– For mange er terskelen for å gå tilbake skolebenken høy. Jeg har stor tro på at skreddersydde tilbud er det som skal til for at flere gjør nettopp det. Dette tilbudet bidrar til at ansatte i skolen kan få formell kompetanse. Fullført utdanning er et gode for dem det gjelder, men ordningen bidrar også til å redusere andelen ukvalifiserte lærere i norske klasserom, og det er viktig for elevene våre, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i pressemeldingen.

Gevinst både for studentene og samfunnet

Seniorrådgiver Trude Myklebust forteller at tilbudet blir nett- og samlingsbasert. Studentene følger allerede etablerte emner og kurs på ledige studieplasser.

– Studentene får de tidligere utdanningene sine vurdert, og får deretter en individuelt skreddersydd utdanningsplan, forteller Myklebust.

Alle må gjennom en bacheloroppgave, siden dette er et av de formelle kravene for å motta vitnemål. Etter fullført utdanningsløp vil studentene oppnå vitnemål for fireårig grunnskolelærerutdanning.

– Det er flere gode grunner til at de som har påbegynte lærerutdanninger skal få fullføre disse. Det gir dem mulighet til å få en oppdatert utdanning, og fullført grad – som kvalifiserer til flere lærerjobber. De kan også med å fullføre kunne søke opptak til mastergrad. For samfunnet er det en gevinst fordi vi har lærermangel i mange norske kommuner, sier Myklebust.