Norge som en verdensledende maritim nasjon

Torsdag 27. januar fikk fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran overrakt den nye Maritim21-strategien. Målet med denne strategien er blant annet «å stimulere til forsking, utvikling og innovasjon som bidrar til bærekraftig vekst og verdiskaping.»

Senterleder for HVL sitt maritime kompetansesenter MarCATCH, Liv Reidun Grimstvedt, var oppnevnt av næringsminister Iselin Nybø som medlem av strategigruppen for Maritim21. Gruppen har nå overlevert en strategi med ambisiøse mål til fiskeri- og havministeren.

Sterke fagmiljøer er viktige for å bli ledende i det grønne skiftet

Et viktig område gruppen har sett på er teknologiutvikling  og forskningsmuligheter knyttet til grønn skipsfart og digitalisering.

– Skal Norge nå ambisjonen om å ta en ledende posisjon i det grønne skiftet internasjonalt, er det helt nødvendig å satse på sterke fagmiljøer innen forskning og utdanning, sier hun.

Grimstvedt påpeker at strategien også er tydelig på mulighetene som ligger i samspillet mellom næring, akademia og myndighetene.

Stor takk fra fiskeri- og havministeren

Statsråd Bjørnar Skjæran roste arbeidsgruppen for å ha gjort et stort stykke arbeid under utfordrende forhold som blant annet å ha en rekke digitale møter under arbeidet.

– Strategigruppen kommer med tydelige anbefalinger, blant annet for samarbeid og deling av kunnskap, sa Skjæran.

– Digitalisering og mer forskning er nøkkelelementer, og det ligger forutsetninger her om økning av kompetanse, mer forskningssamarbeid og at myndighetene er med som innovasjonspartner, påpekte Skjæran.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Grønne kompetansearbeidsplasser

– Strategien gir retning for nye og grønne kompetansearbeidsplasser for morgendagens verdiskaping, og den påpeker behovet for mer kunnskap innen områder som er viktige for oss her på HVL som digitalisering, grønn og sikker skipsfart og utdanning på alle nivå fra bachelor til ph.d., sier Grimstvedt.

Vi har i tillegg i HVL en unik mulighet til å koble sammen teknologisk kunnskap på batteri og nye energibærere med både kompetanse på å håndtere skip, kompetanse på regelverk og kunnskap om samfunnsutfordringer i et bærekraftsperspektiv.

Når Regjeringen skal legge fram sin pakke for grønn omstilling av den maritime næringen vil dette og bety noe for hvordan forskningsmidler også utlyses i neste omgang.

– Mer kunnskap om hvordan vi skal redusere utslippene og samtidig bruke kunnskapen til å skape nye arbeidsplasser er nødvendig for at vi skal nå de målene som er satt både i Norge og i en internasjonal sammenheng, avslutter hun.

Dette er medlemmene i strategigruppen

Her kan du lese hele Maritim21-strategien