1. april avvikles to forskningssentre ved HVL

Styret har vedtatt ny senterstruktur ved HVL. Dette innebærer at to forskningssentre legges ned denne våren, mens ett senter får fortsette til neste år.

Tidligere denne måneden vedtok høgskolestyret en ny senterstruktur ved HVL. Dette baserte seg på nye prinsipper for senterstrukturen som ble vedtatt i april i fjor. Prinsippene har dannet grunnlaget for fakultetenes evaluering av sentrene og for det nye vedtaket.

Dermed avvikler styret to sentre den 1. april: Senter for utdanningsforskning (SUF) og Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon. I 2020 blir også Centre of Creativities, Arts and Science in Education (CASE) avviklet.

Alle tre tilhører Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI). De fem etablerte forskningsprogrammene ivaretar forskningsaktiviteten som hører til sentrene. Nedleggingen av sentrene berører heller ingen ansettelsesforhold ved HVL.

Sentre som avvikles:

• 1. april 2019: Senter for utdanningsforskning (SUF)
  • 1. april 2019: Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon (SEKKK)
  • 2020: Centre of Creativities, Arts and Science in Education (CASE)

Nye sentre består

Det er totalt 11 forskningssentre ved HVL, der den nye strukturen berører ni av disse. Styret vedtar å videreføre driften av seks forskningssentre. Blant disse er de helt nye sentrene MarCATCH og SEFAL, i tillegg til BARNkunne som så dagens lys i fjor høst.

• Senter for kunnskapsbasert praksis
  • BARNkunne – senter for barnehageforsking
  • Mohnsenteret for innovasjon og regional utvikling
  • Maritime Competence and Test Cluster Haugesund (MarCATCH)
  • Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL)
  • Senter for omsorgsforskning, vest

Universitetsambisjonen

De nye prinsippene for senterstrukturen vektlegger at sentrene på kort sikt skal bidra til å fremme universitetsambisjonen til HVL, og på lang sikt fremme et profesjons- og arbeidslivsrettet universitet.

Sentrene skal evalueres med jevne mellomrom. Styret vurderer sentrenes videre status på grunnlag av dette.

Se listen over forskningssentrene ved HVL her.