Satser på entreprenørskap med Sør-Afrika

– Vi er gode på relasjoner med næringslivet og våre partnere i Sør-Afrika er svært gode på inkubator-ordninger, sier førsteamanuensis Inger Beate Pettersen. Nå skal HVL samarbeide med de beste fagmiljøene i verden på entreprenørskapsutdanning.

Nylig fikk HVL, sammen med Nord Universitet og NMBU innvilget 4, 5 millioner kroner fra Forskningsrådet og DIKU for å videreutvikle den norske entreprenørskapsutdanningen. Målet med midlene er å lage fagmiljøer i verdensklasse i Norge.

– Vi skal knytte oss til verdensledende fagmiljøer for å lære av dem og bli like gode, sier Pettersen.

Både University of Pretoria og Stellenbosch University er ledende fagmiljøer på entreprenørskap i Sør-Afrika.

Praksis i sør-afrikanske bedrifter

Kunnskap om kultur er avgjørende for å lykkes som gründer. Derfor er internasjonal erfaring av betydning for studentene.

En viktig del av det nye forsknings- og utdanningsprosjektet er å legge til rette for studentutveksling mellom Norge og Sør-Afrika, der studentene skal ha praksis i bedrifter.

– Entreprenørskap er i stor grad kulturbetinget, og derfor er det avgjørende med kunnskap om kulturen du skal drive nyskaping i. Gjennom å møte andre kontekster enn den norske vil studentene lære mer om sin egen kulturelle identitet. Et opphold i Sør-Afrika vil derfor styrke studentenes kompetanse, og bidra til ny innsikt om hvordan en jobber med entreprenørskap i andre kulturer, sier Pettersen.

Næringsliv og klynger involvert

Prosjektet «Developing entrepreneurial mind-sets across cultures», som skal gjøre entreprenørskapsutdanningen i Norge til en utdanning i verdensklasse har et bredt spekter av partnere med seg.

Her er næringsklynger som GCE Ocean Technology, Hauge Aqua AS, The Seafood Innovation Cluster og Centres for Research-Based Innovation med. I tillegg deltar Connect Vest og VIS(tidligere Bergen Teknologioverføring).

Hele entreprenørskapsutdanningen bygger på den tette koblingen mellom studentene og bedriftene der studentene får testet ut sine entreprenørielle ferdigheter ved å ha praksis i bedrifter.

Praksiskurs, inkubator og sommerskole

Hva konkret er det dere skal få til i dette prosjektet?

– Hovedmålet er studentutveksling med praksis i bedrifter og kurs som gir studiepoeng. Derfor er alle partnerne våre i prosjektet sentrale for å sikre at studentene får relevant praksis , sier Pettersen.

– Studentgründere kan i tillegg ha studentutveksling til inkubatorene både i Sør-Afrika og Norge. Her kan gründerne knytte viktige nettverk og få kunnskap om et nytt marked og kultur.

– Vi skal også arrangere to sommerskoler, en i Norge og en i Sør-Afrika. Temaet for disse vil være Ocean Technology og Renewable energy. Her ønsker vi også å spille på næringsklyngene vi har med oss, slik at studentene får innspill til konkrete utfordringer og problemstillinger på de to teknologiområdene.

To land med lange kystlinjer

Både Norge og Sør-Afrika har lange kystlinjer, og forsknings- og utdanningsprosjektet har derfor valgt å se på mulighetene langs kysten som prioriterte områder for sitt samarbeid på high-tech-entreprenørskap.

Fagområdene som studentene kan fordype seg i er ocean technology og renewable energy. Dette er områder hvor begge landene har en felles interesse, og hvor en kan utnytte synergier og utvikle næringssamarbeid.

Våren 2020 kan de første studentene fra høgskolen reise på utveksling til Sør-Afrika.