Øker samarbeidet med Sør-Afrika

– Det er stor interesse fra sør-afrikanske universiteter til å samarbeide med norske høgskoler og universiteter. Vi ønsker at flere av våre fagmiljø søker samarbeidspartnere i Sør-Afrika, sier prorektor for forskning Gro Anita Fonnes Flaten.

Nylig deltok Flaten, sammen med rektor Berit Rokne, prodekan Sigurd Sandvold fra FLKI, førsteamanuensis Erlend Eidsvik og førsteamanuensis Espen Helgesen fra FLKI og representanter fra internasjonalt kontor på delegasjonsbesøk til Sør-Afrika. 

Målet med besøket var å fremme samarbeid mellom norske og sør-afrikanske utdanningsinstitusjoner. Delegasjonen var ledet av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.  

Åpen dør for nye samarbeid

 Hva sitter du igjen med av erfaringer etter turen? 

– Å besøke våre internasjonale partnere er viktig for å understreke betydningen av samarbeidene og for å bistå våre ansatte i forankringen av samarbeidene på flere nivåer i våre partnerinstitusjoner. Noen av våre fagmiljøer har lang tradisjon for samarbeid med Sør-Afrika, og har historie som går tilbake til før oppløsningen av apartheid i 1994. 

Sør-Afrika er et av de landene Norge som nasjon har prioritert samarbeid med og ambisjonene er beskrevet i Panorama-strategien

 

 

Hvilke muligheter er det for samarbeid for våre fagmiljøer med sør- afrikanske institusjoner?

– Jeg tenker at vi allerede har velfungerende samarbeid med flotte institusjoner av høy kvalitet i Sør-Afrika. En fin måte å utvide våre samarbeid på er nettopp gjennom å videreutvikle samarbeidene med de institusjonene hvor samarbeidet allerede fungerer godt.  

Rektortreff. HVL besøkte en ny skole, Lotusville School, hvor våre lærerstudenter kan ha praksis fra 2020.  

Utvider samarbeidet på lærerutdanning

Delegasjonen fra HVL besøkte samarbeidspartneren innen lærerutdanning, University of KwaZulu-Natal (UKZN). Fra 2020 kan norske og sør-afrikanske lærerstudenter ta emner på både bachelor- og masternivå ved HVL og UKZN. Praksis i skoler er også en del av samarbeidet. 

– Forankring på ledernivå ved begge institusjoner har vært viktig ved dette besøket, sier førsteamanuensis Erlend Eidsvik. Han leder UTFORSK-prosjektet som jobber med å utvikle masteremner for lærerstudenter i Norge og Sør-Afrika. (Bildet er tatt etter møtet mellom HVL og University of KwaZulu-Natal der forankring av samarbeidet på toppledernivå var et viktig mål.)

– Det er relativt store prosjekter med mange biter som skal på plass for at vi kan sende ut og ta imot studenter. I et slikt puslespill er det helt avgjørende med forankring på alle nivå. Erfaringsvis vil det alltid være noen hindringer på veien, men med støtte på ledernivå fra begge institusjoner står vi godt rustet, sier Eidsvik.

Førsteamanuensis Erlend Eidsvik og kollega dr. Sadhana Manik(UKZN) bidrog med faglig innlegg på minister Iselin Nybøs offisielle program i Sør-Afrika.   

Besøkte nye praksisskoler

Partnerbesøket innebar også å besøke to grunnskoler i Durban, der lærerstudenter fra HVL om to år kan ha praksis. Prosjektleder for NOTED-prosjektet Espen Helgesen mener praksis i grunnskoler i land som Sør-Afrika er en viktig del av lærerutdanningen i Norge.

– Jeg tror de erfaringene våre studenter gjør seg i grunnskolen her i Durban, er viktige erfaringer og perspektiver som studentene kan ta med seg i læreryrket i Norge og i det norske klasserommet. Gjennom en slik praksis vil en bli utfordret på mange forhold vi tar for gitt i Norge, sier Helgesen. 

SANORD-konferanse i Bergen i 2020

HVL er også medlem av SANORD-nettverket. Southern-African Nordic Network er et institusjonsnettverk bestående av universiteter og høgskoler i de nordiske landene og i det sørlige Afrika. Formålet er å være en møteplass for institusjonsledere og forskere for å fremme dialog og samarbeid. 

HVL har nå styreplass i nettverket og vil arrangere SANORD konferansen i Bergen i 2020 sammen med UiB. I 2020 vil samarbeidsuniversiteter fra Sør-Afrika bli invitert til å delta på SANORD-konferanse i Bergen.

 

Gjennom samarbeidet med University of KwaZulu-Natal (UKZN) har HVL vært med på å opprette et lærerutdanningsnettverk innenfor SANORD. I tillegg til utdanning skal konferansen romme blant annet helse, teknologi og partnersamarbeid.