«One ocean» – en naturfagsopera

Flere hundre barn og unge fra 18 land står bak operaen «One Ocean» om hav og bærekraft. Se hele årets oppsetning av Global Science Opera her!

Den fjerde oppsetningen av Global Science Opera gikk av stabelen onsdag denne uken. Operaen streames live med opptak og liveopptredener fra alle verdenshjørner.

– Å se alle de forskjellige kulturuttrykkene og innfallsvinklene – det er noe av det som gjør dette så kjekt, sier Janne Robberstad, stipendiat og produksjonsleder for årets oppsetning.

Forestillingen byr blant annet på magedans fra Chile, i klippet fra Australia trekkes publikum inn i forestillingen og her fra Vestlandet har Dykkerutdanningen på HVL bidratt med undervannsfilm til kulissene.

Og selvfølgelig får du også – opera. Se oppsetningen i sin helhet her:

Nervepirrende med livesending

En dramaklasse ved Skeisvang videregående skole i Haugesund har skrevet 20 scener som til sammen danner hovedhistorien. Der er karakterene og ideene bestemt, og så er det opp til hvert enkelt «mannskap» å utvikle og spille ut den scenen de har fått tildelt.

De kan velge om de vil spille inn scenen som et opptak eller fremføre live.

– Fem av scenene er live og vi har ikke backup på den ene. Enten så virker det eller så virker det ikke! Selv om det er nervepirrende så er det uansett kjekkest med det som er live, sier Robberstad.

Et globalt klasserom

De ulike mannskapene samarbeider seg imellom. I år har for eksempel en musikkprofessor fra det greske mannskapet bidratt med å komponere musikk til den chilenske scenen. Norske elever kan like gjerne få innspill fra amerikanske lærere som en professor fra Japan.

Mannskapene har jevnlige skype-møter på tvers av landene. Initiativtaker Oded Ben-Horin kaller undervisningsmetodikken for et globalt klasserom.

– Ved hjelp av digitale verktøy klarer elever på tvers av land å skape noe sammen og samtidig få økt forståelse for hverandres kulturer. Tilbakemeldingen fra elevene er at de syns det er spennende å få lov til å formidle sin kunnskap til det de opplever som «resten av verden», sier Ben-Horin, som også er leder for Institutt for kunstfag ved HVL.

Han fikk ideen til Global Science Opera etter et møte med et globalt naturfagsnettverk for noen år siden. Det begynte som et EU-prosjekt om tverrfaglige møtepunkter i skolen mellom kunstfag og naturfag.

Forsker på metodikken

Arbeidet med en GSO-oppsetning begynner med at de velger en vitenskapelig institusjon som samarbeidsparter. Tidligere har det vært Unesco, CERN og European Space Agency. I år er det Havforskningsinstituttet.

Ved siden av å gjennomføre operaene, gjøres det også forskning på metodikken. Norges forskningsråd bidrar med midler til dette.

– Vi forsker blant annet på elevers læringsutbytte innen naturfag dersom man inkluderer kunstfag som del av læreprosessen, sier Janne Robberstad.

Global Science Opera er konteksten for hoveddelen av doktoravhandlingen hennes som dreier seg om bærekraftig design. Der forsker hun på det visuelle, som kostyme og scenografi, og hvordan man kan bruke bærekraftig materiale i oppsetningen.

Neste år – gravitasjon

I januar begynner arbeidet med å skrive historien til neste års Global Science Opera. Tema for 2019 er viet fysikk og gravitasjon. I 2019 er det nemlig 100 år siden den engelske astrofysikeren Arthur Eddington reiste til Principe for å studere solformørkelse og bevise Einsteins relativitetsteori.

Les mer om Global Science Opera her.