Patrick skal representere HVL i Forsker Grand Prix

Patrick Stünkel er stipendiat i datateknologi ved Institutt for datateknologi, elektroteknologi og realfag. 23. september skal han konkurrere om å bli den beste forskningsformidleren på Vestlandet og om en plass i landsfinalen 26. september i Trondheim.

I doktorgradsprosjektet sitt forsker han på Modelldrevet Programvareutvikling (MDE). Det er et aktivt og spennende forskningsområde innen Programvareutvikling (Software Engineering) som fokuserer mye på det faglige med hjelp av såkalte domenespråk.

- Det skal være som å bygge LEGO. Modelldrevet programvareutvikling skal gjøre det enkelt og trygt å tilpasse teknologien til oss selv og ikke omvendt, sier Stünkel.

I sin forskning fokuserer Patrick spesielt på hvordan man kan bruke MDE-metoder for samhandling mellom store datasystemer. Detter er noe som stort sett skjer i bakgrunnen og som vanlige brukere får vi det ikke med oss. Det kommer bare til synet når ting ikke fungerer.

- For eksempel, når du kjøper flybilletter, tastet inn kredittkortinformasjonen din, men så gikk det ikke videre etterpå og reservasjonen var plutselig borte. Slike situasjoner skyldes ofte feil in mellom-system-kommunikasjon, altså i kommunikasjonen mellom systemene til banken og flyselskapet, forklarer Patrick.

I sitt doktorgradsprosjekt med tittelen Consistency of Interrelated Software Models prøver han å finne ut hvordan man kan bruke disse «LEGO-klossene» til få disse systemene til å snakke bedre sammen, eller få LEGO-klossene til å passe sammen.

Fire viktige minutt

I Forsker Grand Prix har kandidatene fire minutter på seg til å overbevise publikum og dommerne om at nettopp den fortjener å gå videre til finalen. I forberedelsene til arrangementet har kandidatene fått veiledning fra både kommunikasjonsrådgivere, en teatercoach og en produsent.

- Det er har vært veldig gøy å jobbe med coachene og få innspill på formidlingen min, jeg har lært mye hvordan presentasjonen kan bygges opp og hvordan en snakker til forskjellige publikum, vi er jo vant til å snakke foran forskerkollegene våre, men der er jo fokuset mer på det faglige innholdet og mindre på at selve presentasjonsteknikken er «on point», sier en engasjert Patrick.

Pandemi og Grand Prix

Koronasituasjonen fortsetter å påvirke vår alles hverdag og i Bergen har kommunen iverksatt ekstratiltak for å få bukt med smitten. Noe som også påvirker konkurranseklare stipendiater.

- Det blir jo litt rart å delta i en så spennende konkurranse med kanskje 10 personer i publikum, sier Patrick.

Han har derfor en klar oppfordring til alle kolleger om å følge stream som blir tilgjengelig på Forskningsdagene sine sider.

HUSK at du må registrere deg på denne siden på forhånd for at du kan stemme!

- Jeg er klar og håper dere vil følge stream 23. september, og bruker muligheten til å stemme på den presentasjonen dere liker best, avslutter han.

Fakta om Forsker Grand Prix:

• Forsker Grand Prix er en formidlingskonkurranse der ti forskere får fire minutter hver til å engasjere publikum og dommere.
  • Forsker Grand Prix blir arrangert i Bergen 23. september i Universitetsaulaen på Universitetet i Bergen, du kan følge arrangementet via stream og avgi din stemme på denne siden. Showet starter kl. 19.00.
  • Dei to beste forskerne går videre til den nasjonale finalen, som blir arrangert i Trondheim, 26. september. Les mer på Forskningsdagene sine sider.