Stipendiater bidrar til tverrfaglig forsking på grønn energi og sikkerhet

Liina Sangolt og Bhavana Singh Bondili skal i sine doktorgradsarbeider fokusere på grønn omstilling, sikkerhet og utfordringer som maritime næringer står ovenfor.

Sangolt startet på doktorgraden for ett år siden, mens Bhavana startet nå i høst. Sangolt har bakgrunn som prosessingeniør og avdelingsleder ved Aibel i Haugesund, og senere som gjesteforeleser og ansatt ved HVL. Bondili er utdannet havteknolog, med arbeidserfaring fra både indisk akademia, sjøvitenskaplige ekspedisjoner og konsulentfirma.

Les mer om prosjektet «Sikkerhetskultur i grønne maritime næringer - kompetanse- og kapasitetsbygging for grønn omstilling» her

Rask innovasjon, strengt regelverk

Den ferske stipendiaten er tilhørende Institutt for maritime studier og vil arbeide med tverrfaglig samarbeid innen maritim næring. Hun er opptatt av skjæringspunktet mellom innovasjon, regulering og interessenter i næringen. Bhavana har også kjennskap til norsk havforskning etter å ha jobbet som forsker på havteknologi i konsulentfirmaet.

- Vi hadde mye kontakt og teknologioverføring med den norske regjeringen. Så jeg vet at Norge er veldig nyskapende i sin havforskning, noe som også førte til at jeg søkte på utlysningen av stipendiat ved HVL, sier hun.

Utgangspunktet for Bhavanas forskning er hvordan utviklingen i de maritime næringene møtes av et lite fleksibelt regelverk med hensyn til grønn omstilling.

- I min forskning skal jeg se på hvordan innovasjoner støttes av regulerende myndigheter i forbindelse med grønn omstilling i maritim næring. Hva slags regelverksutfordringer står maritime organisasjoner overfor i deres innovasjonsprosesser? Samtidig vil jeg gjerne vite hvordan de regulerende myndighetene stiller seg til disse innovasjonsprosessene. Vi erfarer at en typisk tilbakemelding er at innovasjoner ikke er tilstrekkelig testet, forklarer Bhavana.

Tekniske muligheter og sikkerhetsutfordringer

Sangolt, tilhørende Institutt for maskin og marinfag, skal derimot se på tekniske muligheter og sikkerhetsutfordringer forbundet med produksjon av hydrogen fra havvind. Arbeidet hennes vil i første omgang dreie seg om teknologiutvikling med fokus på variabel kraft til hydrogenproduksjon før sikkerhetsperspektivet kommer mer inn i bildet senere. Her er det etablert et godt samarbeid med den lokale kraftprodusenten SKL rundt tilgang på data om vannkraft og hydrogenproduksjon.

- Prosjektet mitt er delt i tre. Den første delen, som jeg jobber med nå, handler om å undersøke små vannkraftverk for å bruke dem til produksjon av hydrogen. Jeg skal undersøke hvordan en variabel strømkilde påvirker elektrolytten når du produserer hydrogen. Vi begynte med disse vannkraftverkene fordi det er enklere. Det er mer sesongmessig variasjon. Det kan variere litt i løpet av dagen også, men det er mer sesongmessig variasjon. Jeg vil deretter gå videre til havvindparker fordi det er veldig stor variasjon i løpet av en time, sier Sangolt.

I den siste delen av prosjektet skal hun se på flere sikkerhetsaspekter rundt lagring av hydrogen produsert i havvindparker, undervannslagring og lekkasjehastighet.

- Hydrogen er et veldig aktuelt tema, og det har vært veldig interessant å være en del av det. For meg er det sikkerhetsdelen som er nærmest hjertet mitt. Jeg kommer fra oljeindustrien, hvor jeg jobbet i nesten 20 år. Og der er det mye fokus på sikkerhet, så dette er den delen av prosjektet jeg gleder meg mest til å gjøre, legger hun til.