Storsatsing på kosthold for barn og unge

Hva skal til for at barn og unge tar sunnere kostholdsvalg? Gjensidigestiftelsen mener temaet er så viktig at de deler ut 40 millioner kroner til formålet. HVL gir ekspertråd til prosjektene som har fått midler.

Nylig var flere av prosjektene samlet i Bergen for å bli bedre kjent med Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet ved HVL.

– Det var naturlig for oss å legge samlingen til Bergen siden det nasjonale senteret for mat, helse og fysisk aktivitet ligger her og har mye kompetanse på feltet, sier Ingrid Tollånes, leder for gavetildelinger i Gjensidigestiftelsen.

Hun forteller at prosjektene som har fått midler jobber inn mot skoler, barnehager eller SFO.

– Vårt mål med denne satsingen er å få barn og unge til å velge sunnere mat og også oppleve økt matglede, sier Tollånes.

Måltidsglede i skoler, barnehager og SFO

Hovedmålene for Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet er å styrke barnehager og skolers rolle som helsefremmende og inkluderende arena med fokus på mat og måltid og fysisk aktivitet, og redusere sosiale ulikheter.

– I barnehagene jobber vi aktivt for at mat- og måltidsaktiviteter skal være en del av barnehagens pedagogiske virksomhet. I tillegg jobber vi for å øke kompetansen til de ansatte, fortalte seniorrådgiver Lene Bakke.

– Senteret er også med i arbeidsgruppen som reviderer de nasjonale anbefalingene om kosthold i barnehagene.

Senteret jobber også aktivt med å sørge for at mat, helse og fysisk aktivitet blir ivaretatt i nye nasjonale planer som gjelder skoler, barnehager og SFO.

Spille hverandre gode

Gjensidigestiftelsen stiller krav til at prosjektene arbeider i tråd med nasjonale retningslinjer, og mener derfor at det nasjonale senteret har en viktig rolle i å komme med gode råd til prosjektene.

– Vi tror at de ressursene som dette senteret har kan være med på å spille prosjektene gode. Samtidig tror vi senteret også vil tjene på kontakten med disse prosjektene, ved at sentrene får gode tips og nye faglige idèer, sier Tollånes.

Tilbyr læringsressurser

Det nasjonale senteret er også et ressurssenter for skoler, barnehager og SFO og tilbyr en rekke ulike læringsressurser og undervisningsopplegg på sine nettsider.

– Ressursbanken på våre nettsider er ikke bare våre egne ressurser, men framhever også andre prosjekter som gir økt kunnskap om matlaging og sunt kosthold, sier Lene Bakke og Therese Halvorsen Røst.

– Vi vil gjerne at disse prosjektene blir en del av denne ressursbanken, avsluttet Bakke og Røst.

Dette er prosjektene

Prosjektene som var samlet i Bergen er: Folkelig, GreeNugde, Norsk Smaksskule, Geitmyra Matkultursenter og Liantunet.

På samlingen var også Eat Foundation, Universitetet i Oslo, Landbruksdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet tilstede.