Skal bidra til en bedre svømme- og livredningsopplæring i grunnskolen

Som en del av regjeringens «svømmepakke» har Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet lansert Svømmedyktig.no, en nettside med svømme- og livredningsopplæringsprogram som blir obligatorisk for alle skolebarn fra 4. trinn høsten 2017.

8. juni, lanserte Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen den såkalte svømmepakken og regjeringens store nasjonale satsing på bedre svømmeopplæring i grunnskolen. Lanseringen ble arrangert av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet ved HVL, og fant sted i ADO-arena.

I forbindelse med regjeringens nasjonale satsing fikk Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet i 2016 blant annet i oppdrag å lage en nettportal som samler all den informasjon og støttemateriell som skoler trenger for å tilrettelegge og gjennomføre en god svømmeopplæring.

Nettportalen Svømmedyktig.no ble også offentliggjort 8. juni. Her finner skoler og lærere blant annet informasjon om den obligatoriske ferdighetsprøven, mange aktiviteter som bygger på kompetansemålene i kroppsøvingsfaget, gode praksiseksempler fra både basseng og uteundervisning, støttemateriell for samarbeid mellom frivillige organisasjoner og kommuner, samt informasjon om tilskuddsordninger og om kurs og konferanser.

Elever fra Nordnes skole viste sine svømmeferdigheter for ministeren

Nytt fra høsten er at det skal innføres ferdighetsprøve på 4.trinn, og ministeren og presse fikk på lanseringsdagen innblikk i de ulike øvelsene til ferdighetsprøven som lærere og elever ved Nordnes skole har jobbet med det siste året.

Med god hjelp fra svømmeinstruktører fra Svøm Bergen og lærerutdannere fra HVL, campus Bergen, fikk de vist fram sine ferdigheter både i bassenget og ute i Store lungegårdsvann der det ble demonstrert en selvbergingsøvelse.

Utvikler kompetansehevingstiltak og støttemateriell

Senteret utvikler kompetansehevingstiltak for lærere i skolen i samarbeid med lærerutdannere i UH-sektoren. En arbeidsgruppe bestående av fagpersoner fra UH-institusjoner, frivillige organisasjoner, kommune og skole har bidratt med innspill blant annet på innhold på svømmedyktig.no og på kompetansehevingstiltaket. I løpet av høsten 2017 skal det gjennomføres rundt 15 regionale konferanser om svømme- og livredningsopplæring for skoler og kroppsøvingslærere i hele Norge. Formålet er å inspirere og å gi faglig påfyll. Disse konferansene vil være i regi av flere universitet og høgskoler over hele landet.

­- Vann innbyr til aktivitet og glede. Gode svømme-, selvbergings- og livredningsferdigheter kan gi barna mulighet til å holde på med fritidsaktiviteter i, ved og på vann. Dette kan være som friluftslivsaktivitet eller som mosjons- og treningsaktivitet – vannglede som kan vare livet ut, sier leder ved Nasjonalt senter for helse, mat og fysisk aktivitet, Ingrid Leversen. Gjennom svømme- og livredningsopplæringen får barna i tillegg kompetanse til å takle farer og uventede situasjoner som kan oppstå ved aktiviteter i- og på sjø og vann, og ved bruk av fjæra og strandsonen, forklarer hun.