Tar midlertidig over roret ved Senter for sjøsikkerhet

Kristoffer Fagervoll Sortland er ansatt som fungerende leder for senteret ut året mens Liv Reidun Grimstvedt har studiepermisjon.

Fagervoll Sortland har jobbet som innovasjonsrådgiver ved senteret siden 2021.

- Dette er en veldig spennende rolle og jeg gleder meg til utføre jobben i løpet av 2023. Jeg er godt kjent med Senter for sjøsikkerhet (SFS) og har jobbet tett sammen med Liv Reidun Grimstvedt siden søknaden om videreutvikling ble sendt til Ulla-Førrefondet. Deretter har vi jobbet mye med profilering, strategier og tydeliggjøring av vår rolle i HVL, noe som har bidratt til å styrke vår posisjon i organisasjonen, sier han og legger til at han er opptatt av å ta hånd om senterets aktiviteter på en god og trygg måte fremover.

Samarbeid for å løse komplekse problemløsninger

Den grønne og digitale omstillingen i maritim næring medfører en god del komplekse problemstillinger som ofte krever tverrfaglige tilnærminger og tverrfaglig samarbeid. Det er her Senter for sjøsikkerhet har sin verdi, mener Fagervoll Sortland, gjennom å utvikle tverrfaglige samarbeidsprosjekter og gjennom å legge til rette for samhandling.

- Det er flere spennende aktiviteter i senteret for tiden. Ulla-Førre-prosjektet «Sikkerhet i møte med det grønne skiftet» er kommet godt i gang. Vi jobber nå videre med å rigge en robust tverrfaglig gruppe som skal jobber med ulike elementer av sikkerhetskultur i grønne maritime næringer, forteller den ferske senterlederen.

Skape møteplasser og koble fagmiljøer

Senteret har også prosjektleder-oppgaver for to MARKOM-prosjekter innen henholdsvis havvind og forskningssamarbeid på tvers av institusjoner.

- Det er mye å henge fingrene i. Disse igangsatte prosjektene er absolutt viktige for oss. Likevel mener jeg at det viktigste SFS gjør foregår i fasen før et prosjekt blir til et prosjekt – ved å skape møteplasser og koble sammen fagmiljøer på tvers, og videre sammen med aktører i samfunnet rundt oss. For eksempel hadde vi tidligere i januar en maritim fagdag sammen med Sjøfartsdirektoratet her i Haugesund, hvor deltagere fra institutter for maritime studier, maskin og marin, og økonomi og administrasjon og fikk lære og diskutere problemstillinger rundt regelverk for grønn skipsfart og batterisikkerhet. Havvindforum som vi opprettet i 2022 er også et eksempel på en slik arena, som vi har ambisjoner om å videreutvikle i 2023, sier Fagervoll Sortland.