Vinner på internasjonalt og flerfaglig samarbeid

På campus Haugesund er komplekse offshore-operasjoner til havs et viktig forskningsfelt. Med internasjonale toppforskere på laget får HVL-forskerne uvurderlig drahjelp i å løfte forskningen og øke publiseringsfarten.

Som kjent er campus Haugesund et maritimt knutepunkt i HVL. I flere år har forskere undersøkt hvordan risiko håndteres og hvordan den kan reduseres - og ikke minst hvordan sikkerhet kan økes i komplekse offshore- operasjoner. Prosjektene har vært finansiert gjennom Forskningsrådet. Nå er det siste prosjektet, RISKOP (Managing Risk in Offshore Operations) i en sluttfase. Sist uke startet sluttspurten i Haugesund.

Kopler sammen fagfolk

Ett av grepene forskerne i Haugesund gjorde tidlig var å kople sammen forskere med ulik fagbakgrunn og perspektiver inn i arbeidet. Et kreativt, spenstig og dristig grep, som de mener de har lykkes med.

- Vi har med forskere fra ulike fagfelt, som belyser ulike sider av offshore-operasjonene. Her koples organisasjonsvitenskap, sosiologi, psykologi, samfunnssikkerhet, antropologi, organisasjonspsykologi og markedsføring/markedsanalyse sammen.

- Denne breie fagsammensetningen blant forskerne har en viktig betydning og det løfter arbeidet, sier prosjektleder og dosent Jan R. Jonassen.

- Samlingen er en kombinasjon av kritisk tilbakemelding og konstruktiv medvirkning med ett mål for øye, nemlig å bringe forskningen videre og opp på et høyere kvalitetsmessig faglig nivå. God forskning skapes i møtepunktene mellom perspektiver, fag, mennesker og nasjonaliteter, sier prosjektleder Jan R. Jonassen. Fra venstre i bakre rekke: Professor Ole Andreas Engen (UiS), førstelektor Idar A. Johannessen (HVL), professor Erik Hollnagel (Syddansk Universitet), førsteamanuensis Erik Mygind du Plessis (HVL), seniorforsker Gunnar Lamvik (Sintef). Foran fra venstre: Professor Richard Bagozzi (University of Michigan), professor Chunyan Xie (HVL), stipendiat Guro Fjeld (HVL), professor Helen Sampson (University of Cardiff), høgskolelektor Lene Jørgensen (HVL), seniorforsker Kari Skarholt (Sintef), professor Rhona Flin (University of Aberdeen) og dosent Jan R. Jonassen (HVL). Førsteamanuensis Bjarne Vandeskog (HVL) og professor Silvia Jordan (Universität Innsbruck) var ikke tilstede under fotograferingen.

Gir dynamikk

I Jonassen sitt forrige prosjektet (Kompleksitetsprosjektet 2009 – 2013), hadde en i tillegg med ingeniører og forskere fra institutt for energiteknikk.

- Alle disse fagene har sine egne begreper, perspektiver, forståelse og tolking av livet i organisasjoner og mellom dem. Dette bringer prosjektet og forskerne våre videre.

- Ikke minst har våre seks internasjonalt anerkjente professorer fra universitetene i Michigan, Aberdeen, Cardiff, Middelfart, Innsbruck og Stavanger vært viktige. De bringer inn i diskusjonen ulike faglige tilnærminger som skaper dynamikk i teamet.

- Slike samlinger av flere forskere med ulik kompetanse, interesse og ståsted sikrer at vi også treffer viktige utviklingsperspektiver innen forskningen globalt.

Sikrer framdrift

En av gevinstene Jonassen peker på er at publiseringsfarten og kvaliteten på forskningen økes.

- På samlingen i Haugesund la vi fram flere artikkelutkast og opplegg for de siste artiklene som ble diskutert, og veldig gode og konstruktive tilbakemeldinger ble gitt. I og med at de faglige perspektiver tolkes og forstås ulikt i teamet blir diskusjonene grunnleggende viktig med hensyn til begrepsforståelse og valg av perspektiver i artiklene.

- Det å dra nytte av kommentarer og andres innspill på forskjellige og rette tidspunkt er fruktbart. Det gir oss god framdrift, inspirasjon og løft.

Deler og sprer kunnskap

I forskningens verden er publikasjonspoeng og tellekanter viktig. Men vel så viktig er formidlingen og kunnskapsdelingen overfor de ni partnerbedriftene i prosjektet, bransjen og allmenheten for øvrig.

- Vi har hatt flere partnersamlinger der de som utfører offshore-prosjektene vi har studert møtes. Her reflekterer vi sammen og diskuterer det vi har kommet fram til. Det er veldig nyttig for bransjen og for oss i forskerteamet, mener Jonassen.

Fakta om RISKOP-prosjektet:

Navn: Risk in Offshore Operations (RISKOP)
Periode: 2013-2017
Prosjektleder: Jan R. Jonassen
Ansvarlig institusjon: HVL
Finansiering: 16 millioner i totalbudsjett, derav 8 millioner fra Forskningsrådets program Maritim virksomhet og offshore operasjoner (MAROFF)
Samarbeidspartnere: Lundin Norway, Odfjell Drilling, Knutsen OAS, Solstad Offshore, Østensjø Rederi, Eidesvik Offshore, Farstad Shipping, Deep Ocean and Westcon Løfteteknikk, SINTEF, POLYTEC, SIMSEA og Kongsberg Maritime