Kraftig reduksjon av databasen ERIC

Databasen ERIC står i fare for å bli kraftig redusert eller lagt ned som følge av effektiviseringskrav i USA. Dette kan få konsekvenser for tilgangen til sentralt fagstoff innen utdanning og pedagogikk. Databasen Education abstracts blir ny database for pedagogikkfagene.

Oppdatering 11. juni 2025:

Vi har fått melding om fortsatt finansiering til ERIC tross tidligere nyhet om nedlegging av databasen i sin helhet. Som følge av dette har EBSCO pauset sin planlagte utvidelse av Education Abstracts.  Fungerende direktør for the Institute of Education Sciences har uttalt at ERIC vil fortsette å indeksere nytt innhold og at ikke noe innhold vil bli fjernet fra basen uten at den aktuelle utgiver har bedt om det. De forventer at det vil bli en endring i volum av indeksert materiale fremover, men dette er ennå ikke klart. De vil informere så snart noe er avgjort.

Det er med andre ord usikkert i hvilken grad ERIC blir redusert, tidsperspektiv og hvilke titler dette gjelder. Biblioteket prøver så godt vi kan å følge med på denne uoversiktlige situasjonen, og oppdaterer denne siden når vi har ny informasjon.


Det er kommet informasjon om at databasen ERIC, som er den mest sentrale basen innen utdanning og pedagogikk, fra og med 24. april vil indeksere 45 % færre titler. Dette skyldes krav om effektivisering i det amerikanske utdanningsdepartementet. Det er foreløpig ikke kjent hvilke titler som forsvinner, men vi har fått beskjed om at alt innhold som allerede finnes i ERIC vil forbli tilgjengelig.

Samtidig kan det se ut til at disse kuttene ikke er tilstrekkelige. Flere amerikanske nyhetskilder melder at hele databasen kan bli lagt ned (Governing.com, Hechinger Report, EdSource). Dette er ikke bekreftet av vår leverandør, men vi har løpende dialog med dem. 

Biblioteket ser nå på alternative løsninger. Vår leverandør har signalisert at mye av innholdet som eventuelt forsvinner fra ERIC, kan bli gjort tilgjengelig kostnadsfritt gjennom databasen Education Abstracts. I første omgang vil dette gjelde rundt 85 % av tidsskriftene som i dag er indeksert i ERIC. Det arbeides også med å sikre rettigheter til de resterende 15 %.

ERIC inneholder dessuten en betydelig mengde annet materiale, såkalt grå litteratur, som f.eks. upubliserte studier fra private forskningsmiljøer og rapporter fra skolemyndigheter. Det er foreløpig usikkert hva som vil skje med dette innholdet.

Education Abstracts blir tilgjengelig for HVL i løpet av mai, og vil kunne nås via Fagressurser på bibliotekets nettside. Innhold vil bli lagt til fortløpende etter hvert som rettigheter avklares.

Biblioteket følger situasjonen nøye og vil oppdatere nettsidene våre så snart vi har ny informasjon.