Etterlatte ved narkotikarelatert død

Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Bergen kommune inviterer til den tredje årlige konferansen om etterlatte ved narkotikarelatert død. Årets END-konferanse arrangeres 21. november 2019 i Bergen.

På denne konferansen vil etterlatte og fageksperter løfte frem tema som sorg, stigma og hjelpetiltak knyttet til det å miste noen i narkotikarelatert død. Denne konferansen er relevant for pårørende, etterlatte, berørte, fagpersoner, politikere og studenter.

Det er gratis å delta på konferansen.

I etterkant av dagskonferansen inviterer vi etterlatte til en uformell samling.

Registrering med kaffe
    Velkommen

Konferansier Sonja Mellingen fra END-prosjektet ønsker velkommen. Musikkinnslag v/ Sofie Storaas og Kristian Nicholas Lindseth.

Åpning

Åpning av konferansen ved rektor Berit Rokne ved HVL, seniorrådgiver Kari Aakre fra Helsedirektoratet, etatsdirektør Rønnaug Frøiland ved Bergen kommune og erfaringskonsulent Grete Reidun E. Hedenstad fra Ivareta.

Om status i prosjektet

Professor Kari Dyregrov og erfaringskonsulent Hilde Bergesen gir status om prosjektet "Etterlatte ved narkotikarelatert død" (END).

Tre parallelle sesjoner

Symposium 1 - Søskens sorg. Innlegg fra tre etterlatte søsken.

Symposium 2 - Hvilken hjelp trenger etterlatte like etter dødsfallet? Innlegg fra tre etterlatte.

Symposium 3 - Utfordringer rundt hjelpetiltak. Innlegg fra hjelpere i det offentlige hjelpeapparat og frivillige organisasjoner.

Lunsj
    Plenum - paneldiskusjon

Hvordan kan likepersoner og hjelpeapparatet samarbeide om hjelp og støtte etter narkotikarelatert død?

Diskusjon, meningsutveksling og innspill fra salen, ledet av professor Kari Dyregrov. Deltakere i panelet er representanter fra Ivareta, Fransiskushjelpen, Bergen kommune v/Etat for psykisk helse og rustjenester, Bergensklinikkene, utdanningssystemet ved HVL og erfaringskonsulenter i END.

Avslutning og oppsummering av konferansen

Samling for etterlatte etter dagskonferansen

Vi inviterer til en uformell samling fra klokken 15.45-17.45 for etterlatte i etterkant av konferansen. Samlingen, hvor etterlatte får anledning til å dele erfaringer med andre etterlatte, ledes av erfaringskonsulent Sølvi Kaald og prosjektleder for Overdose-strategien i Bergen kommune Susanne Irene Trønnes.

Etterlatte melder seg på samlingen samtidig som de melder seg på konferansen.

Førsteamanuensis
Institutt for velferd og deltaking

Påmelding: Det har vært stor pågang, og plassene er derfor fylt opp i god tid før konferansen. Har du meldt deg på venteliste, får du vite om du får plass så snart som mulig.

Tid: 21. november 2019, kl. 08.45–15.30

Sted: Radisson Blu Royal Hotel, Dreggsallmenningen 1, Bergen

Trenger du overnatting?

Ta kontakt med Radisson Blu Royal Hotel, Bergen for konferansepris.

Er du etterlatt og har utgifter til reise og opphold?

Dersom du skal delta på konferansen som etterlatt, kan du søke om å få dekket utgiftene dine til reise og opphold. Kommuner som deltar i Nasjonal overdosestrategi har fått tildelt midler som etterlatte kan søke om for å få dekket utgifter til END-konferansen 2019.

Ta kontakt med prosjektleder for Overdose-strategien i Bergen kommune Susanne Irene Trønnes for mer informasjon:
susanne.tronnes@bergen.kommune.no / telefon 40 80 46 83

Om påmelding til konferansen

Konferansen er finansiert av ExtraStiftelsen, Bergen kommune og Høgskulen på Vestlandet. Konferansen er derfor også i år gratis, med plass til 300 deltakere. Det er bindende påmelding. Ved manglende oppmøte blir fagpersoner belastet med 600 kroner, som er dagpakkeprisen.