Parallellsesjoner om argumentasjon og språklig mangfold

Regnefortellinger

Trude Fosse and Tamsin Meaney
I denne parallellsesjonen vil vi arbeide med problemstillinger rundt bruk av regnefortellinger i begynneropplæringen i matematikk. Arbeidet tar utgangspunkt i forskningsarbeid knyttet til 2. trinns elevers arbeid med regnefortellinger. Vi skal se og diskutere ulike eksempler på regnefortellinger, samt se på muligheter og begrensninger for elevers arbeid med dem i matematikkfaget.


Matematiska textuppgifter i flerspråkiga klassrum

Laura Caligari og Eva Norén
Till denna workshop vill vi att du tar med textuppgifter från det läromedel du använder. Textuppgiften ska vara en du själv upplevt skapat spänningar i undervisningen med flerspråkiga elever, men textuppgiften kan även vara en du kommer att arbeta med nästa termin. Vi börjar med att diskutera verktyg för att undersöka texterna ni tagit med och tillsammans synliggör vi sedan möjligheterna för stöttning av flerspråkiga elevers lärande.

Er vi «ferdige» med brøk nå eller kan vi lage oppgaver på andre måter?

Magni Hope Lossius og Silke Lekaus
Her vil dere få arbeide systematisk med veksling mellom representasjonsformer. Vi ser på ulike aktiviteter for elever på mellomtrinnet og arbeider bevisst med å gi elever anledning til å relatere ulike representasjonsformer til hverandre. Dette gjøres gjennom oppgaver og samtaler, slik at elever kan utvikle sine muligheter til å uttrykke seg fleksibelt. Arbeidsmåten er prøvd ut i Tyskland blant Susanne Prediger og kollegaer. Forskning viser at særlig elever som er flerspråklige og elever som strever i matematikk har gevinst av å arbeide på denne måten