AI-teach

AI-Teach (Enhancing teachers’ AI Literacy) er et prosjekt støttet gjennom Erasmus+. Prosjektet arbeider i perioden 2025-2028 med å utvikle ressurser, til støtte for lærere som ønsker å ta i bruk kunstig intelligens (KI) i sin undervisning.

Prosjektet AI-Teach har som mål å utstyre lærere med nødvendige ferdigheter innen KI i utdanning, gjennom et treningsprogram på 20 studiepoeng (ECTS). Akademiet fremmer også mobilitet blant lærere for å utveksle kunnskap og erfaringer innen KI-kompetanse.

Behovet for å styrke digitale ferdigheiter og KI-kompetanser understrekes av blant annet AI Index-rapportene, fra Stanford University, og Handlingsplan for digital omstilling i høyere utdanning og forskning (2021-2027).

Flere undersøkelser viser at lærere er bekymret og tilbakeholdne med å ta i bruk nye KI-verktøy i sine klasserom. Behovet for økt kompetanse inkluderer blant annet forståelse for hvordan KI kan skape ulike former for informasjon, kritisk refleksjon og digitale ferdigheiter med særlig vekt på KI. 

HVL har særlig ansvar for å utvikle læringsressursene i prosjektet.

Partnere UH

  • Katholieke Hogeschool Vives Zuid BE
  • Katholieke Universiteit Leuven BE 
  • Stichting Radboud Universiteit NL 
  • Høgskulen på Vestlandet NO 
  • Uniwersytet Rzeszowski PL 
  • Private Padagogische Hochschule Augustinum AT 
  • Mersin Universitesi TR 
  • Stichting Hogeschool Van Arnhem Ennijmegen Han NL 

Prosjektdeltakere

  • Eden Digital Learning Europe Mittetulundusuhing EE
  • D-teach BE 
  • Het Gemeenschapsonderwijs BE 
  • Stichting Onderwijs Midden Limburg NL 
  • Skåredalen Skole NO 
  • Dwujezyczne Liceum Ogolnoksztalcace Smart High PL 
  •  Priv. Gymnasium Und Oberstufenrealgymnasium Des Schulvereins Der Ursulinen Graz AT 
  • Toroslar Ataturk Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi TR 
  • Mersin Il Milli Egitim Mudurlugu TR

Prosjektgruppe ved HVL

  • Mildrid Kyte (prosjektleder), naturfag
  • Elen Johanna Instefjord, pedagogikk
  • Lisa Steffensen, matematikk
  • Gro Vatne Røsland, biomedisin
  • Jon Hoem, kunst og håndverk
  • Adam Cziboly, drama
  • Sarah Hoem Iversen, engelsk
  • Dag Ove Vareberg, digital utvikling
  • ​Jan Erik Ølmheim, digital utvikling
Høgskulelektor
Institutt for idrett, kosthald og naturfag