Parallellsesjoner om programmering, algoritmisk tenking og matematikklæring

NB: Deltakerne må ta med PC/Mac (eller alliere seg med en kollega som tar med)

Datamaskin-matematikk (uten datamaskin)

Inge Olav Hauge og Erik Eikeland
Dette blir en parallellsesjon med visuelle og praktiske aktiviteter som kan gi en annerledes tilnærming til å forstå matematikk som blir brukt i en datamaskin, men uten å bruke en datamaskin. Det blir ulike aktiviteter, men der alle har til hensikt å legge til rette for algoritmisk tenkning og argumentasjon i matematikklasserommet. Eksempelvis handler de om hvordan en datamaskin oversetter tall til tekst (kryptering), eller om hvordan en datamaskin sammenlikner størrelser (parallellprosessering).

Utforskende matematikk med tekstbasert programmering

Fredrik Eidsvåg
Er det mulig å bruke tekstbasert programmering som redskap for å utforske matematikk på 7. trinn? Dette spørsmålet stilte jeg meg da jeg høsten 2019 bestemte meg for å ta en masteroppgave i tillegg til full jobb som lærer. Jeg laget en serie oppgaver for å stimulere til matematisk aktivitet gjennom arbeid med tekstbasert programmering. Resultatene viste flere utfordringer med en slik tilnærming, men også interessante muligheter. I denne parallellsesjonen fokuseres det på utvalgte oppgaver fra dette arbeidet, samt litt matematikkdidaktisk teori (Brousseau), for å gi utgangspunkt for en alternativ tilnærming til bruk av programmering i matematikkundervisning.

Blokkbasert programmering med robot og skjerm

Rune Herheim og Elena Severina
Denne parallellsesjonen bygger på det Rune presenterte i plenumsforedraget sitt, og passer for de med lite eller noe erfaring med programmering. Vi starter med å se på hva blokkbasert programmering er og deretter blir det uttesting av programmeringsoppdrag som også elever har prøvd. Så diskuterer vi hvordan vi tror elevene gjorde det før vi ser på hva de faktisk sa og gjorde. Målet er å diskutere oss fram til en forståelse for hvordan blokkprogrammering kan brukes i matematikkundervisningen – både muligheter og begrensinger.