Parallellsesjoner om matematisk modellering i skolen

Hverdagserfaringer og matematikklæring

Terje Lerø
I denne parallellsesjonen skal vi se på hvordan modellering og anvendelse kan være et møtested mellom elevers egne hverdagserfaringer og matematikklæring. Det undersøkes hvordan slike læreprosesser aktualiserer flere kjerneelementer i meningsfulle samspill. Med utgangspunkt i konkrete eksempler fra klasserommet, legges det vekt på iscenesettelse av læreprosesser. Vi drøfter også hvordan arbeidet med kjerneelementene kan styrke samhandling mellom lærer og elev og elevene imellom.

Modellering og matematisk argumentasjon

Shengtian Zhou og Ragnhild Hansen
I skolen kan det å arbeide med matematisk modellering ha ulike formål. Begrepet «modellering som fartøy» brukes når formålet er å undervise i matematiske begreper og matematisk argumentasjon via modelleringsarbeidet. Tilsvarende anvendes begrepet «modellering som innhold» om modelleringsaktiviteter der formålet er å lære elever om hva modellering går ut på. I denne parallellsesjonen vil vi i hovedsak arbeide med eksempeloppgaver som aktualiserer diskusjon og refleksjon rundt undervisningsperspektivet «modellering som fartøy». Samtidig er det naturlig å reflektere litt over hva som karakteriserer matematisk modellering mer generelt.

Demokrati, medborgerskap og modellering

Lisa Steffensen og Inger Elin Lilland
Om det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap står det i ny læreplan:

  • I matematikk handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å gi elevane kompetanse i å utforske og analysere funn frå reelle datasett og talmateriale frå natur, samfunn, arbeidsliv og kvardagsliv. Vidare handlar det om at elevane lærer å vurdere kor gyldige slike funn er. Slik kompetanse er viktig å for å kunne formulere eigne argument og delta i samfunnsdebatten. Faget skal gjere elevane bevisste på føresetnader og premissar for matematiske modellar som ligg til grunn for avgjerder i deira eige liv og i samfunnet

Matematiske modeller har stor innflytelse, f.eks. gjennom klimaendringer (klimamodeller, karbonavtrykk-kalkulatorer), pandemihåndtering (R-tallet), beregning av ulikhet i samfunnet, og helse (KMI/BMI). Et samfunnskritisk perspektiv på modellering innebærer at en har en kritisk forståelse av virkelighetsnære problemer og modeller i samfunnet.

I denne parallellsesjonen vil det det være praktiske eksempler på hvordan man kan arbeide med modellering og modeller i klasserommet med elever på barnetrinnet. Dere vil få innføring i både i hvordan man kan arbeide med modeller som allerede eksisterer, samt hvordan man kan la elever modellere selv.